4 tips voor online adverteren tijdens de feestdagen
Advertenties en budgetten optimaliseren voor én tijdens de feestdagen met deze 4 tips
De feestdagen komen er weer aan. Traditioneel gezien is dit de drukste en belangrijkste periode van het jaar voor retailers en e-commerce partijen. Door de stijging in vraag en aanbod ontstaan er namelijk grote kansen. Maar ook bedreigingen. Als adverteerder ben je in deze periode nooit de enige die optimaal inzet op online adverteren. En dat heeft zo zijn gevolgen voor de budgetten. Waar zet je wel op in en waar niet? Met vier tips garandeer ik dat je jouw advertentiebudget zo rendabel mogelijk inzet in de drukste periode van het jaar. Online adverteren is nog nooit zo inzichtelijk geweest.
Nu iedereen bovenop zijn online advertenties duikt, is het natuurlijk niet zo gek dat de klikprijzen gaan stijgen. Maar aangezien niet ieders budget even groot is, moet je soms keuzes maken. Naar welke producten is de meeste vraag? Welk kanaal werkt wel en welke niet? Adverteren tijdens de feestdagen is soms net een spelletje Stratego: om te winnen moet je altijd vijf stappen vooruit denken.
1. Selecteer topproducten door middel van Google trends
‘Kill your darlings’ gaat niet alleen op voor schrijvers. Wellicht focus je als adverteerder al het hele jaar op een bepaalde productgroep, maar het kan best zijn dat je deze tijdelijk los moet laten. Er zijn nu eenmaal meer kapers op de kust. Via Google Trends kun je inzichtelijk maken wat het zoekvolume is naar bepaalde producten. Door informatie over interesses nu al vast te leggen kun je tijdens de feestdagen zo persoonlijk mogelijk adverteren. Waar is men naar op zoek? Zo zie je in onderstaande afbeelding bijvoorbeeld dat de zoekvolumes in 2014 naar Sinterklaas cadeau, Sinterklaas en cadeau gerelateerde zoektermen toenemen vanaf half oktober met een piek van eind november tot half december.
2. Verspreid je advertentiebudget
Door de toenemende vraag naar producten kan het interessant zijn om extra budget in te zetten. Mocht je dat nou niet hebben, dan kun je er ook voor kiezen het budget te verspreiden. Dat doe je heel simpel door jouw producten in deze periode op extra kanalen te plaatsen. Focus je normaal gesproken enkel op Google Shopping of Marktplaats.nl? Kijk dan nu ook eens naar bijvoorbeeld Beslist.nl, Bol.com, Facebook of dynamische Google AdWords-campagnes. Zeker in deze periode is extra zichtbaarheid belangrijk om meer verkeer naar je website te genereren en zo voor extra aankopen te zorgen.
3. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk met behulp van datafeedmarketing
Wanneer je bepaald hebt op welke producten en kanalen je jouw advertentiebudget wilt gaan richten, moet je het jezelf verder zo gemakkelijk mogelijk maken. Althans, dat is altijd mijn filosofie. Datafeedmarketingcampagnes zijn enkel succesvol als je werkt met kwalitatieve datafeeds. Alleen al door jouw Google Shopping en Beslist.nl datafeed goed af te stemmen kun je een flinke boost in sales verwachten.
Helaas kan het aanmaken van datafeeds voor alle kanalen een kostbaar en complex proces zijn. Dat wordt vooral veroorzaakt doordat ieder kanaal ook nog eens haar eigen specifieke eisen stelt. Datafeeds zorgen er wel voor dat je geen handmatige handelingen meer hoeft te verrichten en je snel grote hoeveelheden informatie heel gericht kan doorsturen. Echt, een kind kan de was doen en deze extra tijd kun je wel gebruiken tijdens de feestdagen.
4. Blijf sturen en optimaliseren via Google Analytics
In de tijd die nu overblijft kun je heel goed in de gaten houden of je ook daadwerkelijk rendabel aan het adverteren bent. Dit is inzichtelijk in Google Analytics of de dashboards van de kanalen waarop je adverteert.
Beiden hebben echter een nadeel: in Google Analytics kun je zien hoe producten en kanalen presteren, maar je moet vervolgens altijd in het dashboard van het kanaal inloggen om de biedingen aan te passen.
Dit is naar mijn mening onhandig, helemaal als je online adverteren zo gemakkelijk mogelijk wil houden. Een optie is om Google Analytics te koppelen aan de datafeeds die naar kanalen worden doorgezet. Zo wordt via één dashboard per kanaal duidelijk wat de resultaten zijn op productniveau. Hierdoor zijn adverteerders nu in staat om via regels producten op kanaalniveau te optimaliseren. Bijvoorbeeld door bepaalde producten te filteren uit een specifieke datafeed of juist het bod te verhogen.
Succesvol online adverteren is keuzes maken
Ik wil afsluiten met een laatste tip, maar die heb ik bewust niet nummer vijf genoemd. Hij is namelijk een tikkeltje afgezaagd, maar wel ontzettend belangrijk. Door het opvolgen van de tips heb je al veel strategische stappen gezet, maar als de basis niet goed is hadden we beter helemaal niet aan dit spelletje kunnen beginnen. Het succes van online adverteren zit hem natuurlijk in de content. Zorg dat je opvalt tussen al die soortgelijke advertenties. ‘Koop nu’ en ‘Bestel direct’ zie je 10.000 keer voorbij komen. Zorg dat jouw advertentie de doelgroep aanspreekt en dat deze voldoet aan alle verwachtingen.
Ik wens jullie allemaal heel veel succes met de drukte tijdens de feestdagen.
Ik zie niet meteen de link die je maakt naar de feestdagen in je artikel? Dit zijn toch gewoon tips die het hele jaar door spelen en niet speciaal in deze periode?
Je kunt je zelfs afvragen of je meer moet gaan adverteren in deze periode. Het is namelijk echt een stuk duurder, waardoor je per definitie inlevert op je marge. Wellicht is het beter om je te focussen op je bestaande klanten en deze probeert te verleiden om hun Sinterklaas budget in jouw winkel uit te geven.
Bedankt voor je reactie, Patrick. Seasonality invloeden zijn er altijd, daar heb je gelijk in. De feestdagen zijn met name voor retailers en e-commercepartijen interessant, omdat de vraag enorm stijgt zoals te zien is in de Google trend grafiek. En je moet het ijzer smeden als het heet is niet waar? Januari en februari zijn voor retailers en e-commercepartijen traditioneel geen goede maanden, dus het moet nu gebeuren.
Ik maak zelf altijd onderscheid tussen retentie verkoop en nieuwe klanten. En ik ken bedrijven die hun businessmodel hier zelfs op gebaseerd hebben. Een bestaande klant is veel goedkoper dan een nieuwe klant, maar zonder nieuwe klanten red je het niet. Een budgetverdeling tussen retentie verkoop en nieuwe klanten kan daarom goed werken. Hierbij ben je bereid meer te betalen voor nieuwe klanten (misschien lever je wel in op de eerste verkoop aan een nieuwe klant) en uiteindelijk te geld te verdienen via retentie verkoop. Zo bezien liggen er deze en volgende maand kansen, omdat de vraag hard stijgt.
Rob