De markt van monitoringtools in Nederland

2 juni 2012, 09:47

Onderzoek naar functionaliteiten monitoringtools op Nederlandse markt

Met de komst van ‘web 2.0’ en de daarbij horende groei van online word-of-mouth is luisteren naar de consument steeds belangrijker geworden. Links en rechts zijn monitoringtools uit de grond geschoten, variërend van (bijna) gratis tools, tot high-cost tools waarvoor je fikse bedragen betaalt. Ondanks de vele overlappingen in de verschillende tools heeft iedere pakketaanbieder zijn eigen verdienmodel, functionaliteiten en service level agreement (SLA). De laatste tijd merken we dat de grotere spelers op de (Nederlandse) markt steeds meer naar elkaar toe aan het groeien zijn. Nu het kaf zich van het koren scheidt, groeit de behoefte naar professionalisering van de markt. Reden om te onderzoeken waar een goede tool aan moet voldoen.

Keuze tussen aanbieders

Het aantal pakketaanbieders in de groeiende markt van monitoring stijgt gestaag, net als de complexiteit en nuances tussen de aanbieders. Om organisaties een hand boven het hoofd te houden, hebben Forrester en eConsultancy al goede buyers guides geschreven. Het nadeel van deze internationale rapporten is dat zij veel Nederlandse aanbieders buiten beschouwing laten. Daarnaast merken we vanuit markt dat het kiezen van de juiste tool voor je organisatie een groot vraagstuk is. Dat verklaart wellicht ok de grote populariteit van Erik van Roekels blogpost over Social Media Tools & Listening Centers 2011. Zodoende is vanuit Upstream de noodzaak ontstaan om de markt van online monitoring tools in Nederland in kaart te brengen. 


Leren vanuit de internationale markt

We hebben de leerpunten uit de rapporten van Forrester en eConsultancy en onze eigen expertise als basis gebruikt om een lijst met criteria op te stellen die in onze optiek belangrijk zijn om te wegen. Het doel is om een transparanter beeld van de markt van online monitoring en de positionering van de diverse aanbieders te realiseren.

Onderzoek monitoringtools in Nederland

Belangrijke punten in de beoordeling zijn o.a.: hoe webcare-activiteiten in de tool geïntegreerd zijn, op welke manier data wordt gegenereerd en geanalyseerd, hoe de gebruiker data kan bewerken, flexibiteit van de tool, service die de pakketaanbieder biedt, etc.

Lees en/of download de volledige lijst met functionaliteiten hieronder of op Slideshare.

Nu natuurlijk de vraag aan jou als lezer: wat vind je van deze criteria? Mist er iets? Heb je ideeën en/of (opbouwende) kritiek? We horen het graag, in de comments of via e-mail. Alvast bedankt!

Credits afbeelding: Renett Stowe (CC)

Stephanie de Smale
Consultant bij Upstream

Werkzaam als project coordinator en consultant bij Upstream met een sterke focus op social media monitoring, co-creatie en communitymanagement. Ik werk graag voor organisaties die geloven in de piramids-2-pancakes filosofie en social media organisatiebreed omarmen. Af en toe mag ik graag een beetje filosoferen en nerden over technologie en wat dat doet met onze samenleving, een bijproduct van m'n studie New Media & Digital Culture.

Categorie
Tags

3 Reacties

    evroekel

    Goed initiatief email met feedback inmiddels verzonden.


    2 juni 2012 om 12:06
    Dylan

    Goede timing van deze blog en goede input! Ben benieuwd naar toevoegingen =)


    3 juni 2012 om 19:41
    stephaniedesmale

    @erik Dank voor de waardevolle feedback! Nu kunnen we een volgende slag maken in de lijst met functionaliteiten. De volgende versie volgt zsm!


    4 juni 2012 om 07:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief