Nu.nl verplettert concurrentie op Twitter

Nu.nl grootste onder jongeren en vrouwen

Nu.nl verplettert concurrentie op Twitter
, PeerReach
@klup

Het is oud nieuws dat NU.nl online nieuws domineert in Nederland. Maar uit een Twitter audience-analyse van PeerReach blijkt dat NU.nl onder jongeren en vrouwen de concurrentie vermorzelt. In één jaar was de groei van de nieuwssite groter dan het totaal aantal volgers van grootste concurrent De Telegraaf.

Enkele weken geleden stond een toestel van Ethiopian Airways in brand op Heathrow Airport. Binnen één minuut werd dit nieuws gedeeld met de wereld door een Twitter-gebruiker, terwijl deze informatie pas 10 minuten later werd opgepikt door de media. Ondanks het korte bestaan van Twitter heeft het platform gezorgd voor een nieuwe standaard van de verspreiding van nieuws.

Uniek aan de verspreiding van nieuws via sociale media is de combinatie van nieuwssites die berichten publiceren en daarnaast volgers (subscribers bij Facebook) die deze verder verspreiden en van commentaar voorzien. Vanuit PeerReach.com, het bedrijf dat ik mede heb opgericht en dat relevante en bruikbare informatie filtert op Twitter en deze deelt met de wereld, hebben we een gedetailleerd onderzoek gedaan naar de diverse nieuwskanalen. We waren met name geïnteresseerd hoe de diverse nieuwskanalen worden gevolgd door de Nederlandse Twitter-bevolking. Er is gekeken naar de leeftijdsopbouw en gender-verdeling van het volgerspubliek. De resultaten van het onderzoek kun je hieronder lezen.

Rank
Naam
Aantal volgers*
Totaal oplage 2012
1 NU.nl 480000  
2 TELEGRAAF 125000 735184
3 VOLKSKRANT 117000 289078
4 NRC.NEXT 116000 91470
5 NRC 88000 222925
6 RTL.nl 86000  
7 NOS.nl 70000  
8 FINANCIEEL DAGBLAD 37000 56245
9 BNR 39000  
10 AD 23000 505916
11 DAGBLAD VAN HET NOORDEN 22000 161127
12 LEEUWARDER COURANT 15000 106526
13 PAROOL 14000 78494
14 METRO 14000 524000
15 ED 11000 131264
16 PZC 9000 70201
17 TROUW 6000 123767

Volgers op Twitter per krant en nieuwswebsite. * Afgeronde volgeraantallen per 22 augustus 2013

Als we kijken naar het totaal aantal absolute volgers, is NU.nl heer en meester. Het verslaat niet alleen RTL.nl en NOS.nl, maar ook alle gedrukte dagbladen. Onder deze dagbladen is de Telegraaf het beste vertegenwoordigd op Twitter. Opmerkelijk is dat Trouw het slecht doet op Twitter en zelfs alle regionale dagbladen voor zich moet dulden.

Dat NU.nl meer volgers heeft dan al haar concurrenten is mede gekomen door het first-mover advantage. NU.nl wordt, net als andere grote accounts, vaak aan nieuwe Twitter-gebruikers aangeraden als te volgen account. Daardoor groeide het in één jaar meer dan het totaal aantal volgers van de Telegraaf.

De keerzijde hiervan is dat NU.nl meer passieve volgers kent. Volgens de PeerReach-analyse van het NU.nl-account is 61 procent van de nieuwe volgers van lage kwaliteit, wat wil zeggen de accounts niet actief gebruikt worden. Dat is ook te zien aan het hoge aantal ‘eitjes’ (accounts zonder profielfoto) onder de volgers. Andere grote nieuwsaccounts hebben hier ook last van, hoewel in iets mindere mate.

Leeftijd van nieuwsconsumenten op Twitter

De PeerReach-algoritmes maken ook een leeftijdsschatting van accounts en hieruit volgen interesse observaties. De grootste leeftijdsgroep die nieuwsmedia volgen op Twitter zijn 40'ers, gevolgd door 30'ers en dan pas de 20'ers. Dit is een opmerkelijk gegeven, aangezien de gemiddelde leeftijd van de Twitteraars in Nederland rond de 25 jaar ligt (hierover zullen we binnenkort meer publiceren). Deze leeftijdsverdeling zien we duidelijk terug onder al de door ons onderzochte profielen.

Van alle onderzochte profielen wijken er slechts drie af, namelijk de nrc.next, het FD en de PCZ. Bij deze genoemde profielen vormen de 30'ers de grootste volgersgroep, daarna opgevolgd door de 40'ers en als laatste grote groep de 20'ers. Samen met de 60'ers zijn de tieners het minst vertegenwoordigd in het volgerspubliek van nieuwsmedia op Twitter.

De leeftijdsverdeling per uitgever is in de onderstaande grafiek uitgewerkt.

Opvallend hier zijn het hoge percentage 60'ers bij Trouw (6 procent) in vergelijking met de andere uitgevers (3 procent) en het grote verschil bij de tieners. Deze percentages hebben we hieronder nogmaals uitvergroot.

Percentage 10-er volgers

Onder de tieners zijn NU.nl, NOS.nl en de Telegraaf het meest populair. In de absolute verdeling hieronder valt te zien dat er 48 duizend tieners zijn die NU.nl volgen, wat meer dan vijf maal zo hoog is als de Telegraaf met 9 duizend.

Marktaandeel bij 10-ers

De dominantie van NU.nl onder de jeugd blijkt het duidelijkst in het diagram van de nieuwsaccounts zoals die gevolgd worden door de tieners. Onder deze groep heeft NU.nl een marktaandeel van 56 procent, terwijl dit onder de 40'ers ‘slechts’ 35 procent is.

Marktaandeel bij 40-ers

NU.nl wint het ook bij de vrouwen

Hierboven valt te zien dat NU.nl niet alleen het hoogste aantal vrouwelijke volgers heeft, maar ook de lijst aanvoert met het hoogste percentage vrouwelijke volgers. Dit staat in schril contrast met het Financieel Dagblad, dat maar 10 duizend vrouwelijke volgers heeft (26 procent van het totaal aantal volgers).

Conclusie

Uit ons onderzoek blijkt dat de grote voorsprong van NU.nl wat betreft marktaandeel in het online nieuwslandschap de komende jaren niet in gevaar zal komen. NU.nl groeit het snelst, domineert in elke leeftijdsgroep en het meest onder jongeren. Verder blijkt dat online nieuwsconsumenten aanzienlijk ouder zijn dan de gemiddelde Twitteraar. De meeste nieuwsvolgers bevinden zich in de groep 30-50 jaar.

Verantwoording

Dit onderzoek is tot stand gekomen op basis van de PeerReach-database van 120 miljoen Twitter-profielen. Bij PeerReach wordt de kwaliteit van de database en statistische onderzoeken gemonitord door twee voormalige exacte wetenschapers.


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Wat ontzettend slordig dat in alle staafgrafieken maar de helft van de titels op de as (en dus de namen van de kranten) zichtbaar is. Nu moet je staafje voor staafje bekijken met je muis om te zien wat er staat.

    Dat is een domme ontwerpfout. Als je zo'n grafiek als horizontale staafgrafiek opmaakt (ivp een verticale staafgrafiek) heb je dat probleem niet.

    Verder wel een leuk onderzoekje.

    Je conclusie deel ik overigens niet. Je zegt "Uit ons onderzoek blijkt dat de grote voorsprong van NU.nl wat betreft marktaandeel in het online nieuwslandschap de komende jaren niet in gevaar zal komen."
    Dat is nog maar af te wachten. Als we iets hebben geleerd van de afgelopen jaren, is het dat het medialandschap razendsnel verandert en dat de voorlopers van vandaag de achterliggers van morgen zijn. Ik vind het een veel te voorbarige conclusie. Laat Nu.nl het eerste de komende 10 jaren maar eens bewijzen. Bijvoorbeeld nu lezers steeds meer vanaf de mobiel komen, waar ads veel minder opleveren.

    geplaatst op
  • Wat jammer dat AT5 niet in het lijstje staat. Ze hebben op twitter toch ook bijna 70.000 volgers, niet misselijk voor een lokaal zendertje.

    geplaatst op
  • Jammer dat er altijd naar de 'traditionele' sites en merken gekeken wordt. Zoals Marc aangeeft zou AT5 ook in de eerste grafiek kunnen staan. Op de gezamenlijke accounts behorende bij onze site PolitiekenTwitter.nl komen we op 22.000 volgers, net geen top 10 notering in de eerste grafiek.

    geplaatst op
  • Als Nu.nl actueel wordt ga ik ze mischien volgen op twitter maar ze lopen als een oude krant achter de feiten aan. Is niet echt breaking te noemen. Verder zegt het aantal volgers helemaal niks, wel de kwaliteit van de individuele volger. Zoals gezegd interactie engagement is nul.nul op Nu. Het enige wat ze verpletteren is het aantal volgers verder net zo min inovatief als de andere accounts in dit lijstje.

    geplaatst op
  • @oli4b wij zouden PeerReach niet zijn als we ook niet naar de kwaliteit van de volgers hadden gekeken. Idd zijn de verschillen dan kleiner, maar nog wel aanwezig.

    geplaatst op
  • @Jos @Marc Bij update zullen we proberen AT5 mee te nemen.

    geplaatst op
  • Hi Nico,
    Interessante statistieken, maar hoe hebben jullie dit precies onderzocht als ik vragen mag? 120 miljoen Twitter-profielen klinkt imposant, maar onderzoek je niet zo 1-2-3. Ik durf tevens te stellen dat een groot deel van die profielen niet Nederlands is, anoniem is of niet naar waarheid ingevuld is. De verantwoording had van mij dus wel veel uitgebreider mogen zijn.
    Overigens staat er op het einde 'wetenschapers', dat klinkt grappig maar ik denk dat je 'wetenschaPPers' bedoelt. Ik ben erg benieuwd naar je antwoord!

    Groetjes,

    @Gijs_Molsbergen

    geplaatst op
  • Hallo Gijs.

    Bedankt voor reactie en thx for die typo melding. Die zullen we vandaag even meenemen met een paar andere foutjes die we vonden.

    Als je kijkt naar http://peerreach.com/nunl#graph-country dan is het overgrote gedeelte van nu.nl volgers wel Nederlands. Dit geldt ook voor de concurrentie. Of een account anoniem is belemmert ons algoritme niet om het land te bepalen.

    Die 120M accounts hebben wij in 2 jaar opgebouwd, dus idd heeft dit onderzoek een lange aanloop gehad.

    Uiteraard zijn er mensen die foutieve gegevens invullen. Ik heb echter niet de indruk dat dit tot systematische fouten leidt. Wel moeten we rekenening houden met 'defaults', zoals timezone Greenland die erg vaak voorkomt.

    Wat betreft onze leeftijdsschatting hebben wij ons algortime gebacktest door twee van onze medewerkers handmatig een paar honderd profielen te laten checken. Hieruit volgde dat voor een voldoende grote sample onze leeftijdsschattingen accuraat zijn.

    Voor een kleinere groep, zoals jouw volgers, heeft ons algo moeite tot een goede leeftijdsanalyse te komen en daarom is dat tabje absent op jouw eigen profiel http://peerreach.com/gijs_Molsbergen

    geplaatst op
  • Hi Nico,

    Dank voor de toelichting. Zelf ben ik niet goed thuis in data-verzameling van Twitter-gegevens, maar die 120 miljoen accounts hebben (vermoed ik) toch weinig tot niets te maken met dit onderzoek voor nu.nl?

    Slechts een klein deel van die 120 miljoen is relevant neem ik aan, maar toch niet de volledige 120 miljoen?

    Vandaar mijn eerste opmerking op het noemen van die 120 miljoen; klinkt imposant, maar is het ook relevant?

    Foutieve gegevens die ingevuld zijn en geslacht- en leeftijdsgegevens lijken mij moeilijk in te schatten op basis van het zien van een Twitter-account of door een algoritme op een groep volgers los te laten. Hoe groot die groep ook is.

    Waar staan die leeftijdsgegevens eigenlijk op Twitter? Of het geslacht? En hoe is die leeftijd ingeschat? Of laat ik het anders vragen: hoe heeft PeerReach die gegevens achterhaalt?

    Misschien ben ik iets te kritisch, maar het is voor mij nog niet helemaal helder hoe en of dit onderzoek correct is... Dit komt met name door het missen van een enigszins uitgebreide wetenschappelijke verantwoording.

    Ik vind het heel belangrijk om naar dit soort artikelen te kunnen verwijzen, maar dan lees ik ook graag hoe bepaalde onderzoeksgegevens verzameld zijn.


    Groetjes,

    Gijs



    geplaatst op
  • Beste Gijs,

    Wij worden op geen enkele wijze gesponsord om dit onderzoek te doen. Als er een afstudeerder 6 maanden beschikbaar zou zijn, dan zouden we dat graag opschrijven op de manier die jij graag wilt. Helaas is dat niet zo. Dat 2 Ph.D.'s bij dit onderzoek betrokken zijn zou je vertrouwen moeten geven. Zo nee, helaas.

    Kom gerust eens bij ons op kantoor langs als je meer details wilt weten.

    Wat betreft de 120 miljoen, 110M daarvan zijn buitenlanders en niet erg relevant voor dit onderzoek. De overige 10 miljoen (schat ik nu even) NL accounts zijn wel erg nuttig voor deze analyse.

    geplaatst op
  • Interessant. Ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de volgers en ook naar overlap. Dus wie zijn de echte nieuws junkies.

    Ik zeg blijf maar doorkomen met dit soort analyses. Gezien het aantal reacties leeft dit wel.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.