Nooit meer inloggen

Raken we eindelijk verlost van al die ellende rondom wachtwoorden? Hoeveel harder groeiden de Amerikaanse podcast-advertenties in 2021 dan de totale internetadvertentiemarkt?

16 mei 2022, 15:00 26457 x gelezen

Raken we eindelijk verlost van al die ellende rondom wachtwoorden? Hoeveel harder groeiden de Amerikaanse podcast-advertenties in 2021 dan de totale internetadvertentiemarkt? Wat staat er in Lego’s saaiste kamer ooit? Waarom is Shein – een cocktail van influencers, slimme marketing en (slechte) kleding tegen werpwerpprijzen – zo populair en waarom zou je iedere week moeten luisteren naar Schokvast, de show van Mark Schoones en Joris van Heukelom?

Komtie. Alle antwoord

en in De wilde week van Koot…

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Nooit meer inloggen.

Apple, Google en Microsoft hebben aangekondigd dat ze zich hebben gecommitteerd aan het ondersteunen van inloggen zonder wachtwoord op alle mobiele, desktop- en browserplatforms. In feite betekent dit dat authenticatie zonder wachtwoord in de niet al te verre toekomst mogelijk gaat zijn. Een wachtwoordloos inlogproces stelt gebruikers in staat hun bijvoorbeeld hun telefoon te kiezen als het belangrijkste authenticatieapparaat voor apps, websites en andere digitale diensten. Het ontgrendelen van de telefoon is dan voldoende om je aan te melden bij webservices zonder een wachtwoord in te voeren. Dan zijn we eindelijk verlost van al die ellende rondom wachtwoorden. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn!

#2 Hitchhiker guide to the Metaverse

In de eindeloze rij van verhalen en long reads over de metaverse is dit nog wel een goed geschreven stuk van de Boston Consulting Group (BSG). Hierin geven ze een mooi overzicht waarom we nu praten over de metaverse. Wat de verschillende onderdelen zijn. Hoe groot de markt zou kunnen worden maar ook waar je nu mee moet beginnen. Volgens BCG kunnen bedrijven beginnen door hun organisaties vertrouwd te maken met de mogelijke impact van de metaverse. Een aardige methode is de inschatting van de invloed van de drie in het artikel beschreven trends: de opkomst van m-worlds; verbeteringen in AR, VR en MR; en het toenemende gebruik van Web3-activa mogelijk gemaakt door blockchain.

#3 U.S. Podcast Advertising Revenue Hits $1.4 Billion in 2021

De Amerikaanse podcast-advertenties groeiden in 2021 2x sneller (+72%) dan de totale internetadvertentiemarkt. Dit blijkt uit het jaarlijkse IAB U.S. Podcast Advertising Revenue-onderzoek, opgesteld voor IAB door PricewaterhouseCoopers. Volgens het rapport zijn er drie belangrijke factoren die bijdragen aan de groei van de inkomsten uit podcast-advertenties: Meer luisteraars en betere content. Meer gebruik van geautomatiseerde advertentie technologieën en groeiende investeringen in meer advertentiecategorieën En als we het toch over podcasting hebben. Afgelopen week was er het event “Podcast Upfront”. Twee dagen lang presentaties over alles van podcasting. Met o.a. Walt Disney, Paramount, NPR en vele anderen. Al deze presentaties kan je hier terugkijken.

#4 Immersive views in Google Maps

Google Maps was ooit (en is nog steeds) een navigatie app. Maar inmiddels is het ook een manier om een restaurant te vinden of informatie te krijgen over een lokaal bedrijf. Dankzij de vooruitgang in computervisie en AI introduceert Google een geheel nieuwe manier om te verkennen met Maps. Je kunt nu ervaren hoe een buurt, monument, restaurant of populaire locatie eruitziet. Stel dat je een reis naar Londen plant en wilt weten wat de beste bezienswaardigheden en eetgelegenheden zijn kun je virtueel over Westminster vliegen om de buurt en de van dichtbij te zien. Op zoek naar een plekje om te lunchen? Glij naar straatniveau om nabijgelegen restaurants te verkennen en nuttige informatie te bekijken, zoals drukte en verkeer in de buurt. Je kunt er zelfs in kijken om snel een idee te krijgen van de sfeer van de plek voordat je je reservering boekt. Deze feature komt later dit jaar beschikbaar met steden als Los Angeles, Londen, New York, San Francisco en Tokio. Maar het blijft indrukwekkend om zien hoe een navigatie app zich ontwikkelt tot een niveau van een virtuele wereld.

#5 The most boring Room

Speeltijd is essentieel voor het leren van kinderen. Althans dat vindt de LEGO Foundation. Maar hoe onderbouw je deze stelling? Hoe bewijs je die theorie? Daar hebben ze iets op gevonden. Ze creëerden de “meest saaie kamer ooit“. Een lege kamer met een tafel en een stoel. En dan geven ze kinderen een rol papier en filmen wat er daarna gebeurt. De belangrijkste statistiek: 84% van de kinderen wenst dat ze meer tijd hebben om te spelen. Dus ouders van jonge kinderen. Er ligt een schone taak op je te wachten.

#6 Duurzaamheid

Vorige week kondigde Stanford het grootste geschenk in de geschiedenis van de universiteit aan: een toezegging van $ 1,1 miljard van John en Ann Doerr om de Stanford Doerr School of Sustainability op te richten. De Doerr School of Sustainability wordt de eerste nieuwe school van Stanford in 70 jaar, waarmee het totaal van Stanford op acht scholen komt. (De bestaande zeven zijn: Business; Earth, Energy & Environmental Sciences; Education; Engineering; Humanities & Sciences; Law; and Medicine.) Duurzaam staat dus nu ook op de Stanford kaart. Niet geheel onlogisch want door de gedragsveranderingen van generaties wordt duurzaamheid gepositioneerd als de bepalende trend van de komende 50 jaar. In dit verhaal beschrijft Rex Woodbury wat er volgens hem momenteel speelt op het gebied van technologie en startups. Mooie voorbeelden van bedrijven en merken die op een andere, bewuste, manier hun business organiseren. In dit verhaal verwijst hij ook naar een onderzoek van McKinsey over de huidige status van de Amerikaanse boodschappendoeners. Een onderzoek naar de verschillen voor en na corona (met overigens best een aantal aardige inzichten). Maar een van de belangrijkste, gerelateerd aan het bovenstaande artikel, is de mindset van generaties in relatie tot criteria als authentiek, milieu en diversiteit.

Met al die mooie bovenstaande voorbeelden in je hoofd kom je direct tot een full stop als je het verhaal leest over de onwaarschijnlijke groei van de fashionketen Shein. Shein is bijna onzichtbaar een enorm bedrijf is geworden. “Shein kwam heel snel naar voren”, zegt Sheng Lu, een professor aan de Universiteit van Delaware die de wereldwijde textiel- en kledingindustrie bestudeert. “Twee jaar geleden, drie jaar geleden, had nog nooit iemand van hen gehoord.” Het bedrijf claimt het grootste deel – 28 procent – van de Amerikaanse fast-fashionmarkt. In deze long read lees je alles over de oorsprong, de groei en de manier waarop Shein tot deze positie is gekomen. Een cocktail van influencers, slimme marketing en (slechte) kleding tegen werpwerpprijzen. Elke dag werkt Shein zijn website bij met gemiddeld 6.000 nieuwe stijlen – een schandalig aantal, zelfs in de context van fast fashion. Sheng Lu ontdekte dat Gap in de afgelopen 12 maanden ongeveer 12.000 verschillende items op zijn website had staan, H&M ongeveer 25.000 en Zara ongeveer 35.000. Shein had in die periode 1,3 miljoen.

#8 Wunderman Thompson trend report “Into the Metaverse and beyond”

Dit is het vervolg op het in september 2021 uitgebracht Metaverse rapport van Wunderman Thompson. Wat is er de afgelopen acht maanden in de metaverse gebeurd? Dat kan je allemaal terugvinden in dit mooie rapport. Inzichten over non-fungible tokens (NFT’s), virtuele merkwerelden die games hebben overgenomen en toegenomen investeringen in technologieën zoals mixed, augmented en virtual reality. Dit microrapport laat zien hoe de metaverse acht sectoren herstructureert, met originele gegevens verzameld door Wunderman Thompson Data, merkcasestudy’s, bruikbare tips en categorie specifieke inzichten om merken te helpen navigeren door de toekomst van de metaverse.

#9 Schokvast

Een van mijn favoriete podcasts is Schokvast. Een show van Mark Schoones en Joris van Heukelom. Afleveringen over onderwerpen die van invloed zijn op de wereld van morgen. Persoonlijke meningen en verhalen van professionals met inhoud. De aflevering van deze week is met Lucien Burm. Lucien is voorzitter van de Dutch Startup Association. Wat is de toekomst van startups in Nederland en, zeer aan te bevelen, de kijk van Lucien over de metaverse.

#10 Woke

Is dit het nieuwe level van Woke? Met dank aan Patrick Klink (van Onbrdng) voor de tip een video van een internal event van Microsoft. Ik zou zeggen kijk, en oordeel zelf.

 

Podcast van de Week

Audio agency Airborne kiest iedere week “de podcast van de week”. Deze week: 2 minutenverhalen van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

De gemiddelde lengte van een podcast neemt al jaren gestaag af. Kon je een paar jaar geleden luisteraars nog makkelijk verleiden om een dik uur luistertijd in te ruimen, tegenwoordig lijkt het erop dat kortere podcasts meer gewenst zijn. Het gros van de shows zit tussen de 20 en 40 minuten. Wat verder opvalt als je naar de cijfers kijkt, is dat het aantal podcasts dat minder dan 10 minuten is, langzaam groeit: op dit moment valt 15 procent in die categorie – 2 procent meer dan vorig jaar (bron: Buzzsprout).

Aan die groei heeft ook het National Comité 4 en 5 mei op bescheiden wijze bijgedragen met de reeks 2 minutenverhalen. In aanloop naar de nationale herdenking verscheen er een reeks met 16 korte afleveringen – die overigens geen 2 maar 3 minuten duren. In elk van de afleveringen staat één oorlogsverhaal centraal, meestal in de vorm van een monoloog door een betrokkene of een naast familielid. De conceptuele gedachte achter 2 minuten is mooi gevonden. Dus door de verhalen van oorlogsslachtoffers tastbaar en concreet te maken met korte verhalen, krijg je wat extra houvast tijdens de 2 minuten stilte op 4 mei.

Toch roept het ook vragen op: is de vondst van het 2 minuten-format niet iets té leidend geweest? Om echt iets te voelen bij een verhaal, heb je als luisteraar namelijk meer tijd nodig om je te hechten aan de verteller en om je de situatie voor te stellen. Daarnaast kun je je afvragen op welke manier dit geconsumeerd zal worden: de reeks wordt vooral aangejaagd via social kanalen, waarbij verwezen wordt naar de site. Maar een podcast luisteren op een website… tja. De kracht van korte podcasts zit ‘m over het algemeen in een dagelijkse verschijningsfrequentie, waardoor een paar minuten luistertijd onderdeel worden van een dagelijkse routine (zie bijvoorbeeld Snacks Minute, van Robin Hood).

Luisteren naar “2 minutenverhalen” kan met deze handige afspeellijst op Spotify. Waar je ook alle andere Podcasts van week kunt vinden.

 

Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Bijna iedere zondag om 09.00 uur op Clubhouse.  Onder leiding van Sylvie Verbiest. Jeroen de Bakker als tafelheer. En deze week natuurlijk ook weer met de gesproken column van Tino Stuij.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!