NIMA C doe je niet in one day

Maar het is wél te doen, mits je dat heel graag wil. Verse diplomahouder Jolanda Grootscholte: ‘Het is een transformatie die je ondergaat gedurende de opleiding. Op zowel persoonlijk als inhoudelijk niveau.’

16 mei 2023, 14:45 2060 x gelezen

NIMA C wordt geregeld zomaar in één rijtje genoemd met de overbekende NIMA-diploma’s NIMA A, NIMA B. Vooral die laatste heeft al decennia een wat mythische status als hét marketingdiploma en een soort tijdelijk levensdoel voor alles en iedereen die zijn of haar marketingkennis op dat niveau te krijgen.

Daarbij wordt ook geregeld de wenkbrauw bij opgetrokken (want zijn die NIMA-Diploma’s nog wel zo ‘leading’ als ze ooit waren?). Duik vooral eens in de eindtermen en criteria als je daaraan twijfelt. De eisen en het lesprogramma worden voortdurend aangescherpt en up to speed gebracht. En belangrijk: De diploma’s worden alom herkend en erkend, ook door niet-marketeers. Inmiddels staan ruim 80.000 diplomahouders in het register.

A en B doen het nog altijd goed en trekken jaarlijks een paar duizend kandidaten, maar ‘NIMA C’ als het summum van marketingopleiding vereist een vrij specifiek profiel marketingprofessionals. Het is te doen met de nodige ervaring en doorzettingsvermogen, maar het is best een pittige ‘journey’, die qua studiebelasting niet zoveel onderdoet voor een MBA.
Zitten wat relatief jonge vakgenoten tussen, die misschien nog wat profiteren van de studententijd en nog in het studieritme zitten. Een deel van de kandidaten is juist wat meer ervaren, waardoor een deel van de theorie wat makkelijker en herkenbaarder beklijft.

Getuigenissen van NIMA C-veteranen

NIMA-collega Yvonne Nicasie is begonnen aan een interview-serie met professionals die het gedaan hebben om hen te vragen naar het hoe en vooral ook het waarom. Denk je er zelf over om een NIMA C-opleiding te volgen, maar heb je twijfels hoe je dit moet aanpakken en wat je er allemaal voor moet doen, kortom ben je benieuwd hóe kandidaten hun NIMA C hebben gehaald, dan kun je daar iets aan hebben. In de serie geven ze een volledig maar authentieke beschrijving over wie ze zijn en welke doelen ze voor ogen voordat ze eraan begonnen. Allemaal hebben ze bij verschillende opleiders NIMA C gevolgd. Op 6 februari 2023 gingen zes kandidaten op voor het laatste deel van de opleiding Alle zes hebben het gehaald, wat zelfs voor NIMA een bijzondere score is (nee, de lat is niet lager gelegd). De interviews zijn eerder gepubliceerd op NIMA.nl

En NIMA C doe je zeker niet in one day, maar er worden geregeld kennismakingsdagen georganiseerd om een idee te krijgen van de stof die wordt behandelend, opgeven daarvoor kan hier of mail even met NIMA als je daarover meer wilt weten

Jolanda Grootscholte is de eerste die werd ondervraagd. 35 jaar en met haar gezin woont ze in Hoek van Holland. Tien jaar geleden is ze gestart in het communicatievak en tijdens haar loopbaan bij Royal Flora Holland is ze zich volgens eigen zeggen gaan ontwikkelen tot marketingprofessional. ‘Na deze commerciële ervaring ben ik gaan bezinnen wat ik verder wilde bereiken. Hiervoor ben ik met een coach mijn intrinsieke motivatie en drijfveren gaan onderzoeken. Ik kwam tot inzicht dat een rol met maatschappelijk impact mijn interesse wekt, maar wel binnen de marketingcontext, daar liggen nog veel kansen onbenut.’

Waarom gekozen voor een NIMA C opleiding?
Grootscholte: ‘Na het behalen van mijn NIMA B-diploma in 2016 wist ik dat ik ooit aan NIMA C wilde beginnen. Het juiste moment daarvoor was vier jaar later in 2020 tijdens mijn loopbaanverandering. Ik heb ervoor gekozen om mijn werk-privé balans hier tijdelijk op aan te passen zodat ik echt de ruimte ervaarde om voor NIMA C te kunnen gaan.

Wat heb je moeten doen om de opleiding af te ronden. Of wat heb je moeten laten?

‘Ik ben vanaf de start van mijn afstudeeropdracht tot mijn mondelinge verdediging anderhalf jaar bezig geweest. Het opstellen van een strategisch marketingplan had nogal wat voeten in aarde, mede door de begeleider die me in eerste instantie werd toegewezen. We hadden andere verwachtingen bij het proces tot het schrijven van het strategisch marketingplan. Die kwamen duidelijk niet overeen. Een match met de begeleider is essentieel om het resultaat te bereiken waarmee je op niveau C kunt  slagen. De samenwerking met mijn tweede begeleider was daarentegen boven verwachting. Dat gaf me veel energie om door te zetten.’

Was je tevreden met de opleider en met je begeleidende docent?

‘Ik heb de opleiding deels in de coronatijd gevolgd en de opleider was direct in staat om mee te bewegen, door het lesaanbod digitaal te vervolgen. Op die manier liepen we geen studievertraging op wat heel fijn was. Tussen de laatste twee blokken heb ik ook nog een zwangerschaps- en bevallingsverlof gehad, dat is ook geen probleem geweest.’

‘De afwisseling tussen theorie en het zelfstandig of in groepsvorm opdrachten uitwerken en presenteren, maakt het leerproces heel sterk. De docent is een ervaringsdeskundige en heel goed in staat om verbinding te leggen naar de praktijk door het behandelen van actuele casussen.’

Wat was de casus? Ging die over je eigen bedrijf of heb je een ander voorbeeld gekozen?

‘Mijn casus betrof een welzijnsorganisatie met een service-aanbod gericht op financiële hulpverlening voor particuliere inwoners binnen een gemeente met meer dan 100.000 inwoners. Die non-profit-organisatie wordt veelal gesubsidieerd door de gemeente en dient als voortraject – schuldhulp-preventie – op de gemeentelijk schuldhulpverlening. Het is een complex strategisch marketingvraagstuk, waarvoor nog niet direct een concrete oplossing te bieden is door het ontbreken van klantinzicht. De aangedragen oplossing is dan ook voor de middellangetermijn en erop gericht om datastromen in gang te zetten en klantinzicht te verwerven. Voorwaarde voor de transitie naar een klantgerichte organisatie. Doordat we steeds meer over de – potentiële – klant te weten komen kan er een gesegmenteerd service-aanbod worden geboden, volgens de differentiatiefocus strategie.

Wat miste je?

‘Tijdens het afstuderen miste ik een evaluatiemoment met de opleider. Wat is de status en hoe verloopt het traject in samenwerking met de coach? Vanuit NIMA merkte ik dat zij afgelopen jaar al voortborduurde op de nieuwe exameneisen die begin dit jaar zijn ingegaan. Ik kreeg sterk het gevoel dat áls je vertraging oploopt, er een kloof ontstaat tussen opleider en examenafnemer.’

Wat vond je van het examen? Wat was goed? Kon het beter?

‘De examinatoren hebben echt de insteek om je naast het beoordelen ook inzichten te geven op NIMA C-niveau. Daar heb ik veel van geleerd maar het maakt het ook uitdagend. Ik had me voor mijn gevoel op alles voorbereid. Maar er werden kritische vragen gesteld over onderwerpen die ik niet van tevoren had uitgedacht omdat dit vanuit de theorie niet aan bod is gekomen. Ik vond het lastig om daar ter plekke het juiste antwoord op te geven. Ik evalueerde later voor mezelf dat ik zó diep in de stof zat, dat het had geholpen als ik er op dat moment meer open minded in had gezeten.’

Hoe voelde het, toen je je uitslag kreeg bij de scriptie?

‘Toen ik binnen kwam in het lokaal voor de uitslag kreeg ik gelijk een hand van de examinator: “Van harte gefeliciteerd, je bent geslaagd!”. Ik voelde direct een verlichting in heel mijn lichaam, dit was een gevoel van ultiem geluk.’

En? Wat ga je als NIMA C-professional anders doen?

‘Ik ga niet ineens dingen heel anders doen. Het is een transformatie die je ondergaat gedurende de opleiding op zowel persoonlijk als inhoudelijk niveau. Met de bagage die ik heb meegekregen start het leerproces pas echt, het geleerde toepassen in mijn werk. Met de aangereikte tools ben ik in staat gesteld om marketing op MT-niveau te agenderen en bij te dragen aan de marktgerichtheid van de organisatie.’

Jouw advies voor toekomstige studenten?

‘Ben je aan het oriënteren voor NIMA C? Bezoek dan de training NIMA C in One Day, vanuit daar kun je goed beoordelen of deze opleiding bij je past qua inhoud en niveau. Denk van te voren goed na over de timing van het starten van NIMA C. Past dat nu binnen je loopbaan en kan je je werk-privé-balans daar tijdelijk op aanpassen? Het is ook heel fijn als je vanuit je werkgever ruimte en support krijgt gedurende deze periode. Voorzie je werkgever niet van een te krappe planning over de afronding. Daardoor loop je het risico dat je gedurende het traject steeds uitloopt en daarop moet bijsturen.’

En wat voor NIMA?

‘Ik kan me voorstellen dat het waarde toevoegt als NIMA zich meer naar de opleider toe gaat bewegen en als die samenwerking zich gaat richten tot het vergroten van de uniformiteit. Door betere afstemming denk ik dat er meer synergie uit te halen valt en kunnen de verwachtingen richting de kandidaat beter worden gemanaged.’

‘Kortom; ik ben ontzettend trots op het behalen van mijn NIMA C diploma en heb diepe dalen en pieken gekend. Echter is het alles waard geweest om uiteindelijk NIMA C op zak te hebben en de leerervaringen in mijn verdere loopbaan mee te nemen.’

 

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!