Nieuw! Shoppen in een banner met de shoplets van Senanga

28 november 2013, 14:59

Banners kunnen beter en gebruiksvriendelijker. En vooral ook rijker. Dat dachten Rutger van Zuidam, Nikolaj van Veen en Michiel Pouw. Zijn ontwikkelden met hun bedrijf Senanga het idee van de shoplet: een banner waarbinnen je een product kunt zien, bestellen én afrekenen. Deze shoplets kunnen publishers op hun websites plaatsen, bijvoorbeeld bij gerelateerde content. Een soort shop-in-blog of shop-in-site dus.

Rutger van Zuidam, Nikolaj van Veen en Michiel Pouw, waar moeten we jullie van kennen?

Senanga is in december 2012 opgericht door drie ervaren ondernemers met een flinke dosis handelsgeest: Rutger van Zuidam (o.a. mede-oprichter en ex-DGA Paylogic.com), Nikolaj van Veen (o.a. oprichter www.sainttropezvillas.com) en Michiel Pouw. Het bedrijf is destijds gestart met minimale middelen en Twitterde zelfs de eerste kantoormeubelen gratis bij elkaar. Inmiddels werken we met een team van 11 mensen vanuit vestigingen in Groningen en Muiden aan de ontwikkeling van het product en bedrijf. Ons bedrijf is momenteel gefinancierd door de drie oprichters en een vermogende particuliere investeerder, die anoniem wenst te blijven.

Wat is het idee achter Senanga?

Elk persoon die zich op het internet begeeft, kent ze wel: dwingende en misplaatste advertenties en banners die de surfervaring tekort doen, om het maar voorzichtig uit te drukken. De oprichters van Senanga wisten dat het beter, relevanter en vooral ook gebruiksvriendelijker kan.

Met deze focus in het achterhoofd kwamen de mannen met de shoplets van Senanga. De naam Senanga is gebaseerd op het Indonesische woords 'Senang', dat vrij vertaald staat voor 'je ervan bewust zijn dat het goed zit'. Dat is ook exact het doel dat Senanga heeft met haar e-commerce-oplossing: een gebruiksvriendelijke en fijne ervaring. “Let’s make e-commerce awesome”, zoals wij het zeggen.

Waarom zijn jullie Senanga gestart?

Met de shoplet heeft Senanga iets bijzonders op de markt gezet. Het is namelijk mogelijk om de aankoop van een product, inclusief betaling, binnen het artikel te kunnen voldoen. Hierdoor kan de bezoeker gewoon op de blog of nieuwswebsite blijven, zonder deze te verlaten om elders de aankoop te moeten oen.

Dus lees je bijvoorbeeld zojuist een review over het laatste boek van Steven van Belleghem op een van je favoriete nieuwswebsites? Dan kan je onderaan het artikel gelijk zijn nieuwe boek kopen. Of dit artikel nu geschreven staat bij een grote publisher of juist een klein persoonlijke blogje, dat maak hierin niet uit, de shoplet is namelijk binnen enkele minuten te implementeren en te vullen.

In de Shoplet kan worden betaald via o.a. iDeal, creditcard, automatische incasso en acceptgiro.

Welke 'marketingfacts' kun je ons geven?

Een van de mede-oprichters, Rutger van Zuidam, tevens oprichter van IntoBitcoin.com, is ook in gesprek met grote internationale e-commercepartijen over de mogelijkheid in betaling van Bitcoin. Het zal binnenkort dan ook mogelijk zijn om met bitcoins je betaling te doen binnen de Senanga-shoplets.

Momenteel biedt Senanga 34 miljoen producten aan via haar partners. Dit aantal stijgt aanzienlijk per webshop die we toevoegen.

Waar staat Senanga over een jaar?

Aan de ene kant breiden we ons productaanbod uit middels het aansluiten van de vertrouwde webshops in alle mooie niches, van beauty en fashion tot sport en muziek. Aan de andere kant groeit ons bereik met de dag, doordat nieuwe bloggers en ook de grotere mediapartijen zich aansluiten bij Senanga. Inmiddels is er ook interesse vanuit Azië en de Verenigde Staten getoond, waardoor het bedrijf na 10 maanden ontwikkeling al over de grenzen aan het praten is. Van Zuidam: “De komende maanden ligt onze focus op de Nederlandse en Europese markt. Achter de schermen zijn we ook met verdere internationale uitbreidingen bezig, omdat wij continu uitbreiden met extra talen, betalingsmogelijkheden en plugins voor e-commerce- en contentmanagementsystemen.”

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!