Nieuw! Carsom.nl
Gratis en snel auto-onderhoud checken en offertes aanvragen
Interessante start-ups, websites, projecten, initiatieven… we kunnen er geen genoeg van krijgen. Toch hadden deze nog geen eigen plekje op Marketingfacts. Tot voor kort dan, want startups en andere leuk initatieven hebben een eigen rubriek in een Marketingfacts-jasje, onder de simpele doch retro-naam: Nieuw! Met vandaag: Carsom.nl
Raffi Aykaz en Thijs Out, waar moeten we jullie van kennen?
Wij zijn Raffi Aykaz (Business Unit Manager) en Thijs Out (Marketing Manager) en hebben sinds 1 november 2012 vanuit Wegener Digital een nieuw en innovatief auto-onderhoud portal gelanceerd: Carsom.nl. Raffi heeft als projectleider Carsom.nl vanaf scratch opgezet en is daarvoor o.a. verantwoordelijk geweest voor de DeOndernemer.nl. Thijs is sinds 9 maanden voor Carsom.nl actief en heeft hiervoor o.a. voor P&G, ING en VODW Marketing gewerkt.
Als een echte start-up zijn we bewust klein begonnen (2 fte) om flexibel te zijn en pas uit te breiden als het echt noodzakelijk is. We staan nu vol met onze voeten in de modder en staan dagelijks in contact met bezoekers en klanten om de site nog beter te maken.
Wat is het idee achter Carsom.nl?
Veel autobezitters tasten in het duister als het gaat om auto-onderhoud en reparaties. Wanneer is je auto toe aan een beurt? Betaal ik niet te veel? Welke extra kosten kan ik verwachten? En bij welke garage moet ik zijn? Carsom.nl geeft antwoord op al deze vragen.
Op de site vinden autobezitters alle onderhoudsbeurten en de top-30 meest voorkomende reparaties voor hun specifieke auto. Denk hierbij aan het vervangen van remschrijven, een distributieriem, etc. Daarnaast biedt Carsom.nl autobezitters inzicht in welke auto-onderhoud ze kunnen verwachten in de komende jaren. Alle informatie die getoond wordt is gebaseerd op de voorschriften van autofabrikanten. Unieke informatie, die voor het eerst voor autobezitters inzichtelijk wordt gemaakt (garages werken al jaren met deze informatie).
Sta je voor een onderhoudsbeurt en/of reparatie? Dan kun je op Carsom.nl een prijsrange van verwachte kosten bekijken. Daarbij maken we gebruik van realtime onderdelenprijzen en regiospecifieke uurloonprijzen, waardoor je een realistische prijsrange krijgt. Na het checken van de verwachte kosten kun je gratis en snel offertes aanvragen bij erkende garages in de buurt.
Waarom zijn jullie dit initiatief gestart?
Wij geloven dat door een nieuwe manier van kijken en slim gebruikmakend van techniek en data het proces van auto-onderhoud makkelijker gemaakt kan worden. Het contact tussen garages en autobezitters verloopt nu onnodig stroef. Met Carsom.nl willen wij de brug slaan. Wij willen autobezitters en garages op een goede manier bij elkaar brengen en een win-win situatie creëren.
Auto-onderhoud is nog steeds ontransparant en complex voor veel autobezitters. Wij willen de autobezitter helpen om dit proces helder en eenvoudig te maken. Enerzijds door inzicht te geven in verwachte werkzaamheden en bijbehorende kosten, anderzijds door ze te verwijzen naar de juiste garage en ze te helpen bij het vinden van de beste deal.
Aan B2B-zijde zien we dat autobedrijven het moeilijk hebben om het gebied van aftersales, de kurk waar het autobedrijf op drijft. Het volume neemt af, verkoop nieuw neemt af, de loyaliteit wordt minder: allemaal ontwikkelingen die ertoe leiden dat er nu en straks overcapaciteit is in de werkplaats. Autobedrijven hebben hard nieuwe middelen nodig om nieuwe klanten aan te trekken voor de werkplaats. Carsom.nl helpt ze o.a. om kwalitatieve leads te ontvangen.
De automotive ervaring binnen Wegener Digital gaf ook een belangrijk voordeel bij het opzetten van Carsom.nl. Met Autotrack.nl (marktleider in de online aan- en verkoop) is Wegener al 12 jaar actief in de automotive branche. We weten hoe je op een juiste en kwalitatieve manier autobezitters en autobedrijven bij elkaar kan brengen en een win-win situatie kan creëren.
Welke marketingfacts kun je ons geven?
Carsom.nl is 1 november met een soft launch gelanceerd dus helaas kunnen we nog niet veel cijfers geven. Maar met lichte marketinginspanningen gaan we deze maand al richting de 20.000 unieke bezoekers. Ook over aantal offerteaanvragen zijn we tevreden. En het leuke is dat in de eerste 3 weken al meer dan 50 autobedrijven zich spontaan hebben aangemeld.
Waar staat Carsom.nl over een jaar?
Ons hoofddoel is om een perfect werkende site neer te zetten. Toegevoegde waarde voor autobezitters is allesbepalend, zij bepalen het succes van Carsom.nl. Dus we willen in de eerste maanden goed naar onze bezoekers luisteren en o.b.v. hun feedback de site doorontwikkelen. Aan de andere kant is het belangrijk om een markt te creëren voor het online regelen van je auto-onderhoud. De huidige partijen in de markt zijn te klein om echt een vuist te maken en deze nieuwe categorie te ontwikkelen.
In het verlengde hiervan ligt de doelstelling om marktleider te worden, zowel qua unieke bezoekers en leads als aantal aangesloten autobedrijven. Carsom.nl moet voor autobedrijven en autobezitters het online startpunt worden voor auto-onderhoud en reparaties.