Nieuw! Al je social favorites in één timeline met Favolane

6 januari 2014, 12:24

We hebben allemaal al eens geprobeerd om in onze Facebook-timeline een video terug te vinden die we nog maar een paar uur eerder hadden geliket. Of we hebben in Instagram geprobeerd die mooie foto van een zonsondergang ergens aan de andere kant van de wereld terug te vinden. En het bleek lastig of vaak zelfs onmogelijk! Daar komt nu verandering in.

Rool Paap en Sander de Gans, waar moeten we jullie van kennen?

Sander: “We zijn beiden werkzaam bij Internetbureau Mangrove in Rotterdam. Rool blijft daar als senior developer doorgaans liever enigszins in de schaduw opereren, om zich volledig te kunnen concentreren op zware back-end vraagstukken en iOS- en Android-apps. Zelf sta ik als art director bij Mangrove meer op de voorgrond. Ik ben betrokken bij een groot deel van de pitchaanvragen, geef af en toe een lezing (zoals bij Marketingfacts Updates 2013), maar ben vooral met het concept & creatie-team bezig met het uitwerken van concept- en designtrajecten voor web en mobile.

Sander de Gans & Rool Paap. Foto: Jeroen Mooijman

Wat is het idee achter Favolane?

Favolane toont een overzicht van de foto’s en video’s die jij hebt geliket op Facebook, Instagram, YouTube en Vimeo. Je kunt ook heel makkelijk en snel labels aan je likes toevoegen, zodat je ze later gemakkelijk terug kunt vinden óf om er collecties mee te maken.

Sander: “Zelf like ik bijvoorbeeld regelmatig foto’s van schetsen en designs met opvallende typografie op Instagram en Facebook. Die geef ik dan het label ‘typography’ mee. Op die manier heb ik nu al een mooi overzicht vol met voor mij inspirerende platen. Maar, ik heb ook labels als ‘new york’, ‘rotterdam’ en ‘sunset’. Daar heb ik inmiddels een heel mooi overzicht met de meest schitterende foto’s en video’s mee opgebouwd.”

Favolane toont een overzicht van de foto’s en video’s die jij hebt geliket op Facebook, Instagram, YouTube en Vimeo. Je ook heel makkelijk en snel labels aan je likes toevoegen, zodat je ze later gemakkelijk terug kunt vinden óf om er collecties mee te maken.

Daarnaast is het ook mogelijk om de likes van andere Favolane-gebruikers te volgen. Op die manier kun je nieuwe interessante content ontdekken. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om je moeder te volgen en te zien wat zij liket, maar het is vooral interessant om de likes van gebruikers met dezelfde interesses te volgen.

Rool: “We hebben er ook bewust voor gekozen om te focussen op de visuele content die geliket is. Foto’s en video’s zijn immers de onderdelen op sociale netwerken die het vaakst worden geliket en die interessant zijn om nog eens te bekijken of er iets mee te doen. Vraag maar eens in je omgeving hoeveel mensen Twitter écht actief gebruiken en daarnaast of ze de ‘favorite’-optie wel eens gebruiken. Dan weet je genoeg.”

Waarom zijn jullie Favolane gestart?

We hebben allemaal wel een Facebook- of Instagram-account en veel mensen hebben ook een YouTube- of Vimeo-account dat in meer of mindere mate gebruikt wordt. We liken hoe dan ook ontzettend veel content, maar wij vroegen ons af of we nu ook echt betekenis konden geven aan een like-button. Uiteraard heeft de like-button betekenis voor de poster van de foto of video zelf. Die krijgt namelijk erkenning voor wat hij op social media heeft geslingerd, maar de ‘liker’ heeft er na het geven van de like eigenlijk helemaal niks meer aan.

En hoe vaak hebben we het niet over een foto of video die we op Facebook hebben gezien, maar die we dan niet meer terug kunnen vinden in de overvloedige brei die dagelijks onze timeline vult? Of was het eigenlijk wel een foto op Facebook? Was het niet op Instagram?

We bedachten daarom dat de like-button ook ingezet kon worden als social bookmarking tool. Een like-button is tegenwoordig in alle vormen en maten in een app of website geïntegreerd, dus waarom maken we daar dan geen gebruik van?

En met die gedachte in ons achterhoofd, begonnen we aan Favolane (dat een combinatie is tussen ‘favorites’ en ‘timeline’ – die laatste voor het gemak veranderd in lane), een platform waar je de foto’s en video’s die je geliket hebt op verschillende sociale netwerken met het grootste gemak terug kunt vinden om ze nog eens te bekijken of om er ook daadwerkelijk iets mee te kunnen doen.

Welke ‘marketingfacts’ kun je ons geven?

Sander: “We hebben ons van tevoren al geprobeerd een klein beetje in de kijker te spelen. We hadden al snel een eerste website online waar bezoekers een indruk van onze app kregen, maar zich ook in konden schrijven voor onze launch mailing door hun e-mailadres achter te laten. Ook hebben we een aantal startup-sites en -blogs aangeschreven. Onder andere www.betali.st nam ons op in hun overzicht en stuurde er een tweet over ons uit. Dat leverde in korte tijd dan ook enkele honderden inschrijvingen voor de launch mailing op.

Nu zijn we net een aantal weken live en investeer ik vooral tijd in PR, die nu aardig begint te lopen. Dat kan ook pas vanaf het moment dat de app live staat, anders heb je interessante blogs weinig te bieden. Er is een wildgroei aan app-reviewsites. De ene schrijft zelf een review over jouw app, de ander neemt jouw eigen tekst gewoon een-op-een over en weer een ander maakt een review in de vorm van een video. Gelukkig richten we ons van het begin af aan op de internationale markt en kunnen we dus alle kanten op. De reviews gaan nu dan ook een beetje op gang komen.

Binnen twee weken na de lancering van de app waren we voor het eerst een ‘featured app’ op plaats 6 in de categorie Photo & Video in de Nederlandse versie van de App Store. Maar ook in Italië en Portugal hebben we dit al meegemaakt. Dan zie je het aantal downloads ook toenemen. Mensen vinden je dus blijkbaar wel ook gewoon via de App Store zelf.”

Wat nu wel interessant is, is dat onze gebruikers gemiddeld ongeveer zo’n 400 foto’s en video’s hebben geliket, die zij nu weer in Favolane kunnen terugvinden.

Waar staat Favolane over een jaar?

Favolane staat weliswaar nu in de App Store, maar we zitten nog vol nieuwe ideeën. ‘Af’ is ie dus allerminst. We zien de versie van nu vooral als eerste stap en willen graag het komende jaar uitbreiden.

Zo vind je nu je likes van Facebook, Instagram, YouTube en Vimeo terug, maar het komende jaar willen we nieuwe platformen integreren. Denk dan bijvoorbeeld aan Tumblr, Flickr, 500px of misschien wel Dribbble. Dit alles wel afhankelijk van de mogelijkheden die de API van het platform ons biedt.

Ook werken we momenteel al aan een update die het mogelijk moet maken om je niet alleen via Facebook te registeren. We hebben van verschillende kanten gehoord dat dat soms toch een beetje afschrikt. Luisteren naar de feedback van onze gebruikers (en anderen) vinden we ontzettend belangrijk. Niet dat we alles meteen aanpakken, maar we noteren en overwegen het wel.

Daarnaast hebben we al een flinke stapel feature requests liggen die we van onze gebruikers hebben gekregen. Uiteraard hebben we zelf ook al nagedacht over nieuwe features. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om te filteren op sociaal netwerk, zodat je bijvoorbeeld alleen je likes van Instagram te zien krijgt, of de mogelijkheid om specifiek op labels van andere gebruikers te zoeken.

Favolane is nu voor iPhone beschikbaar, maar we hebben plannen om de app ook voor Android te bouwen. Daarnaast lijkt het ons, zoals nu ook Instagram doet, ook fijn om via een ‘ouderwetse’ website Favolane beschikbaar te maken. Wat we dit jaar allemaal precies lanceren laten we nog even in het midden. We doen het immers allemaal gewoon naast onze full time job

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

2 Reacties

    Arjan

    de website is offline…


    8 januari 2014 om 09:32
    bramkoster

    @Arjan: nu lijkt ‘ie weer te werken!


    8 januari 2014 om 10:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!