Niet-Nederlandse e-tailers wapperen graag met kortingscodes

In tijden van weerbarstige inflatie en afname van koopkracht wurmen online winkels zich in allerlei bochten om klanten te verleiden.

25 januari 2023, 11:04 717 x gelezen

Het zwaaien met kortingscodes om klanten eenmalig of tijdelijk korting te geven kennen we wel uit sommige fysieke branches (bouwmarkten bijvoorbeeld) maar door Nederlandse online verkopers wordt het wapen eigenlijk vrij weinig ingezet. Pretparken en bioscopen zitten wel in zo’n kortingsbonnenhoek: je kunt altijd wel met een korting naar de Efteling.

De P van Prijs. We weten van de prijzenkoning en NIMA Marketingfacts Jaarboek-prijsstrateeg Tijs Rotmans dat hij niet erg enthousiast wordt van het hele fenomeen ‘korting’: je geeft een deel van je marge weg en maakt ook inzichtelijk dat je kennelijk veel marge máákt. De bijvangst kan ook zijn dat er zoveel mensen in je pretpark rondlopen met één of andere korting dat de overige bezoekers voor hen het gat moeten dichtlopen. Een Efteling-ticket voor de ‘normale’ prijs is dus standaard vijf euro te duur. Een race to the bottom is dan het gevaar. Lees ook ‘Slagharen verkoopt abonnementen voor dumpprijzen: jaar toegang voor nog geen 32 euro.

Sommige branches zitten dus in een soort onderlinge kortingshoutgreep. Je voedt je klant op met het idee dat hij of zij toch teveel betaalt, dus die gaat wachten. Op Black Friday bijvoorbeeld, waar een hyperpopulaire Samsung-breedbeeld voor 300 euro minder weg gaat dan een week later het geval is. Als je die in augustus al wil hebben, koop je ‘m in november: met dat wachten ‘verdien’ je honderd euro per maand.

De redenering is dat online kortingscodes populair zijn, maar je kunt ook redeneren dat klanten niet gek zijn en gewoon wachten met kopen, want je koopt geen restpartij, je koopt gewoon mainstream voorraad of premium dienst. In sommige gevallen wordt die er zelfs voor ingeslagen. Reden voor de Bijenkorf – ooit – om te stoppen met de Dwaze Dagen.

Bepaald geen typisch Nederlands fenomeen

Opvallend rijtje kwam vandaag van online-marketingbedrijf  Seeder dat onderzoek verichtte naar online kortingscodes ‘Kortingscodes blijven populair onder Nederlanders’, luidt de nogal obligate conclusie. No, kidding. De webshopcategorieën waar het meest naar korting wordt gezocht zijn fashion, eten en dagjes uit. Zalando is de absolute nummer 1 als het gaat om kopen met korting. Maandelijks zijn er bijna 50.000 zoekopdrachten naar kortingscodes voor Zalando. We feliciteren Zalando met z’n toppositie. De populairste webshops om een kortingscode te gebruiken zijn verder flitsbezorger Flink, Shein, Air Up en Domino’s. In de maanden januari, april en mei werd er het vaakst gezocht naar kortingscodes.

Dat het gezwaai met kortingscodes bepaald geen typisch Nederlands fenomeen is (met dus typische uitzonderingscategorieën), wijst onderstaand rijtje uit. Zoek de eerste Nederlandse home-grown e-retailer. We denken Wehkamp. En die heeft last van… inderdaad de nummer-1. Voor het onderzoek is volgens Seeder een analyse uitgevoerd via Keyword Planner in de periode januari t/m december 2022. Er is gekeken naar de zoekwoorden die qua zoekvolume het hoogst scoren wanneer het woord ‘kortingscode’ werd ingevuld in het zoekveld.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts bestaat uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Alle postings op de site worden door ons beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!