Nederlandse websites scoren magere 7
Nederlanders waarderen Nederlandse websites gemiddeld met een 6,9. Dit blijkt uit het Visiscan onderzoek van Multiscope onder ruim 14.000 Nederlandse internetgebruikers. Van de top 1.000 best bezochte websites scoort minder dan de helft een 7 of hoger. Google scoort met een 8,3 het hoogst. En Google neemt ook de tweede plaats in met Gmail. Wikipedia bezet de derde plaats. Funda en Bol.com nemen een gezamenlijke vierde plaats in.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de waardering voor websites ook duidelijk verschillen naar het type website. Website segmenten die een specifieke doelgroep aanspreken, of relevant zijn in een bepaalde tijdsperiode scoren goed. De respondenten lopen niet warm voor segmenten die te maken hebben met seks of geld en houden al helemaal niet van segmenten die een agressieve of intensieve marketing voeren, zoals bijvoorbeeld de sites van kredietverstrekkers.
Methode van onderzoek.
De resultaten zijn afkomstig uit het Visiscan naamsbekendheid en waarderingsonderzoek. Alleen respondenten die de betreffende websites in het afgelopen kwartaal bezocht hebben, werd naar hun oordeel gevraagd. Ieder kwartaal nemen meer dan 10.000 leden van het Multiscope panel deel aan het onderzoek. Multiscope ondervraagt deze groep over de 20 best bezochte websites binnen de 52 Multiscope Visiscan segmenten. De meting is representatief voor de Nederlandse internet populatie. Multiscope rapporteert binnen het onderzoek de volgende variabelen: spontane naamsbekendheid, top of mind naamsbekendheid, geholpen naamsbekendheid, breinconcurrenten, voorkeur en waardering (rapportcijfer).
Bron: Multiscope
Wat een ongelooflijk onzinnige enquete. Dit is toch appels met peren vergelijken. Hoe kun je google ( 1 zoekbalk ) nu vergelijken met een uitgebreide content houdende website als postbank.nl
Ik maak me zorgen over de talloze managers die een besluit gaan nemen op dit onderzoek. Wat een nietszeggend verhaal.
Ben nog wel benieuwd naar de methodologie die tot de briljante conclusie komt: ‘De respondenten lopen niet warm voor segmenten die te maken hebben met seks of geld’. Dat zou betekenen dat meting niet representatief is voor de Nederlandse internetpopulatie (want die kijkt niet naar websites over geld en seks, ik in ieder geval niet en de lezers van marketing facts ook niet). Of de onderzoeker is niet helemaal bekend met het begrip, sociale wenselijkheid.
@ Daniel en Guest. Helemaal mee eens. Waar is dit cijfer op gebaseerd? hoeveel respondenten? welke vragen? ach ….. aan de andere kant wel weer slim van Multiscope want met zo’n nietszeggend artikel hebben ze toch wel weer de aandacht. Maar even voor de volledigheid inhoudelijk gaat dit dus nergens over.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!