Nederland te klein voor Big Brother

28 mei 2004, 04:18

RTL heeft definitief besloten volgend tv-seizoen niet met Big Brother te komen op Yorin. Daarmee komt in Nederland een einde aan het illustere reality-programma dat de hele wereld veroverde aldus het Algemeen Dagblad.

Het stopzetten van Big Brother is een lelijke tegenvaller voor tv-producent Endemol. In november verklaarde Endemol-directeur Paul R?mer nog dat de vijfde reeks van Big Brother dit seizoen ‘hoe dan ook op de buis’ zou komen in Nederland. “Het is frustrerend. We hadden echt een leuke invalshoek bedacht die zeker was aangeslagen’‘, reageert R?mer.

Volgens de Endemol-directeur is Big Brother, dat in totaal circa zeven miljoen euro per reeks kost, voor Nederlandse zenders te duur. “In Amerika stelt dat bedrag niets voor, maar in Nederland zijn zenders huiverig om zo veel geld te verbranden voor drie maanden televisie. Zeker in deze economisch zware tijden.’‘

R?mer erkent dat de kijkcijfers in Nederland, ondanks kunstgrepen als ‘battles’ en het cre?ren van een rijk en arm gedeelte in het Big Brother-huis, elk jaar kelderden. “Dat zijn gewoon de feiten, maar ik wijs er op dat Big Brother ook het vierde seizoen voor de zender economisch rendabel was.’’ Galjaard van Yorin bevestigt dat.

De Endemol-directeur gelooft ‘absoluut niet’ dat de Big Brother-formule is uitgewerkt. “Ik ben ervan overtuigd dat er in Nederland ooit een vijfde deel komt. Als RTL niet meer wil, dan gaan we eens praten bij SBS.’‘

R?mer wijst op successen in het buitenland. Big Brother werd vanaf 2000 in totaal aan 26 landen verkocht, van Equador tot Roemeni?. In Duitsland is in maart nog een vijfde reeks van start gegaan op RTL 2, die maar liefst een jaar duurt. In februari kwam er ook een Arabische versie, maar die werd stopgezet vanwege heftige protesten van moslim-fundamentalisten.

De komst van Big Brother luidde in 1999 een revolutie in tv-land in. Met het door mediatycoon John de Mol bedachte programma was een nieuw genre geboren: reality-tv.

Voor de aftrap stond het land op zijn kop: psychologen spraken er schande van dat mensen werden opgesloten in een met camera’s behangen huis. Maar de storm ging snel liggen; Nederland keek massaal en smulde van de eerste tv-vrijpartij van Bart en Sabine en bewoner Ruud (‘even knuffelen’) kon uitgroeien tot een bekende Nederlander.

Het programma betekende de internationale doorbraak van Endemol. Door het gigantische succes van Big Brother in Nederland, waarvan de eerste reeks bij Veronica te zien was, kreeg de tv-producent eindelijk vaste voet aan de grond in Amerika en konden er in meer dan 20 landen filialen worden geopend.

Bron:

http://www.ad.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!