Het nadeel van market places en vergelijkingssites voor ondernemers

22 oktober 2020, 06:00

Marktplaatsen en vergelijkingssites, ze lijken zo handig. Als consument vind je snel de goedkoopste aanbieder van het product of de dienst die jij zoekt. Daarbij zie je bovendien welke aanbieder het beste beoordeeld wordt. Ook als ondernemer pluk je de vruchten van vergelijkingsplatforms: je wordt gevonden door meer klanten. Vooral als je de beste beoordelingen hebt én de goedkoopste bent. In ruil voor die extra klanten hoef je alleen maar een marge af te staan aan het platform. Prima, toch? Of niet?

Elke branche heeft inmiddels te maken met vergelijkingsplatform. Het hotel krijgt meer klanten via Booking.com, de cafetaria via Thuisbezorgd.nl en de webshop via Bol.com. Maar ook de therapeut via Bestetherapeut.nl, de uitvaartondernemer via Vergelijkbegrafenisondernemers.nl en de dakdekker via Dakdekkeroffertes.nl.

vergelijkingsplatform uitvaartondernemers

vergelijkingsplatformen-therapeuten

Slimme trucs om bezoekers te krijgen

Wanneer een potentiële klant vervolgens naar het product zoekt via Google, toont het vergelijkingsplatform een advertentie. Daardoor verschijnt dat platform hoog in de Google-resultaten, vaak hoger dan de website van de ondernemer zelf. Zelfs als mensen letterlijk de bedrijfsnaam intypen, toont zo’n platform vaak een advertentie. Zodat de mensen, die eigenlijk naar de website van de ondernemer op zoek zijn, bij de vergelijkingswebsite terechtkomen en via hen een aankoop doen.

Hoe werkt dit in de praktijk

Een voorbeeld: restaurant Kaniwa in Nijmegen wil graag dat mensen via de eigen website (Kaniwa.foodticket.nl) bestellen. Maar zij werken ook met Thuisbezorgd. Wanneer je naar ‘Kaniwa’ zoekt is het eerste resultaat in Google een advertentie van Thuisbezorgd.nl.

Maar Thuisbezorgd gaat verder: het maakt ook een website met de naam van het restaurant: Kaniwa-nijmegen.nl. Met die website adverteren ze ook in Google. Zodat zij de eerste én tweede positie in Google pakken. En op die extra website laten ze niet duidelijk zien dat je via Thuisbezorgd bestelt. Dus denkt de consument dat deze direct via het restaurant bestelt, terwijl Thuisbezorgd de bestelling en dus marge claimt.

Thuisbezorgd advertenties in Google voor restaurants

Thuisbezorgd verschijnt op de eerste en tweede plek in Google wanneer je zoekt naar het restaurant.

Thuisbezorgd nep website van restaurant

Op de website kaniwa-nijmegen.nl zie je nauwelijks dat je via Thuisbezorgd bestelt.

Betalen voor eigen bezoekers met een omweg

Niet elk vergelijkingsplatform gaat zo ver dat het een website maakt die op die van de ondernemer lijkt. Maar ze werken veelal via hetzelfde concept. Bijna elk vergelijkingsplatform maakt een gratis (product)pagina voor iedere ondernemer die zich aanmeldt. Die tonen ze hoog in de zoekresultaten van Google, waardoor de eigen website van de ondernemer naar beneden zakt. De ondernemer moet de vergelijkingssite vervolgens betalen voor alle klanten die via de vergelijkingssite binnenkomen.

Nog steeds niet zo erg. De marge die de ondernemer moet afstaan, is te overzien en het kost minder moeite dan zelf adverteren. Dus betaalt de ondernemer het vergelijkingsplatform voor bezoekers. En neemt daarbij voor lief dat een deel van de bezoekers hen zonder dat platform ook wel zou vinden.

Meer of minder winst?

Maar dan wordt het interessant. Het platform geeft de ondernemer handige tips voor meer zichtbaarheid in de vergelijker. De ondernemer wordt gestimuleerd om:

  • Beoordelingen te verzamelen op het platform (dus niet meer voor de eigen website).
  • Sneller te leveren.
  • De prijs van de producten of diensten te verlagen (dus de winstmarge verder te verlagen).

Ook vragen ze de ondernemers om extra te betalen (adverteren) voor de beste posities in de vergelijking. En kortingsacties te geven via het platform. Stap voor stap wordt de winstmarge steeds kleiner voor de ondernemer en groter voor het vergelijkingsplatform.

Bol.com stimuleert verlagen van prijzen en advertenteren

Bol.com meer verkopen door lagere prijzen

Bol.com stimuleert het verlagen van de prijzen en het betalen voor zichtbaarheid.

Maar voor de ondernemer groeit de afhankelijkheid van het platform ook. Als de ondernemer eenmaal klanten via het platform krijgt en beoordelingen op het platform heeft verzameld, is stoppen of van platform wisselen vervelend.

Consumenten worden aan de platforms gebonden

Ondertussen worden ook consumenten overtuigd om dat platform altijd te gebruiken, in plaats van zelf op zoek te gaan naar een aanbieder. Via advertenties, kortingsacties en zelfs abonnementen voor het vergelijkingsplatform. Bol.com biedt nu bijvoorbeeld Bol.com Select aan: voor 9,99 euro per jaar betaal je nooit meer verzendkosten en krijg je honderden euro’s korting op producten bij Bol.com. Waarom geeft het platform zoveel korting voor zo weinig geld? Zodat jij voortaan altijd bij hen bestelt.

Bol.com select nadelen

Vergelijkingssites en marktplaatsen eisen dat de prijs op hun platform niet duurder is dan op de website van de ondernemer. Maar door acties zoals het weghalen van de verzend- en retourkosten en het geven van korting maken ze de prijs via het vergelijkingsplatform goedkoper. Daardoor bestelt de consument niet meer via de website van de ondernemer maar via het vergelijkingsplatform.

Machtsverschuiving

In Amerika is de verschuiving van eigen websites naar vergelijkingsplatforms nog duidelijker zichtbaar. Daar begint 47 procent van de shoppers de online zoektocht naar producten inmiddels direct op Amazon. Ondernemers die niet meedoen met Amazon maken bij de helft van de consumenten dus minder kans.

47 procent van de kopers begint op Amazon

Amazon biedt hetzelfde concept als Bol.com Select al langer aan, daar heet het Amazon Prime. Voor drie euro per jaar betaal je daar geen verzendkosten en krijg je hoge kortingen. Van de mensen met zo’n Amazon Prime-abonnement gaat 74 procent direct naar Amazon wanneer zij producten willen kopen.

Van de mensen met een Prime-abonnement is driekwart dus lastig te bereiken voor de ondernemer die niet meedoet met Amazon. En het aantal Amazon Prime-abonnees stijgt jaar op jaar, net als dat van Bol.com Select…

mensen shoppen direct via amazon

De macht en de winst verschuift van veel lokale ondernemers naar een paar grote vergelijkingsplatforms. Zij bepalen wie er klanten krijgen. En dat zijn de ondernemers die daar het meeste voor betalen. Wie daar niet aan mee kan of wil doen heeft pech.

Een gevaarlijk spelletje

Vroeger bezochten consumenten ondernemers in de buurt om producten of diensten te kopen. Nu worden alle ondernemers meegenomen in een grote prijs- en beoordelingsstrijd. Voor veel ondernemers is het interessant om mee te doen met die vergelijking. Ze worden gevonden en het levert extra klanten op. Zeker voor hen die zelf nog weinig aan marketing doen is het een uitkomst.

Maar de klantenstroom (deels) uit handen geven aan een grote vergelijker is dus een gevaarlijk spelletje. Een spelletje dat op de lange termijn waarschijnlijk meer kwaad dan goed doet voor de lokale economie.

Kan de ondernemer er iets aan doen?

Ondernemers betalen met z’n allen steeds meer marge aan de vergelijksplatforms om vertoond te worden. Eigenlijk een race naar de bodem. Gelukkig is de beoordelingsscore ook een factor die de positie in de vergelijking bepaalt. Dus ondernemers die de beste service leveren en slim omgaan met het verzamelen van reviews kunnen het wellicht op die manier rendabel houden. Daarnaast is het verstandig om zelf ook advertenties in Google te tonen wanneer iemand zoekt naar je bedrijfsnaam. Google ziet dan dat jij het meest relevante resultaat bent waardoor je daar weinig voor hoeft te betalen.

Kan de consument er iets aan doen?

Wil je als consument de lokale ondernemer steunen? Dan kan dat heel makkelijk. Bij elke vergelijking staat verplicht de naam van de onderneming. Bel dat bedrijf. Of bestel op de eigen website van het bedrijf. Zo gaat de volledige marge naar de ondernemer in plaats van de grote vergelijker. En geef je de marktplaatsen en vergelijkers dus een klein beetje minder macht. Let dan wel goed op of je wel écht de website van de ondernemer te pakken hebt…

Kunnen de vergelijkingsplatforms er iets aan doen?

De platforms moeten in ieder geval niet op de merknaam van een ondernemer adverteren. Daarbij is het namelijk overduidelijk dat de consument al op zoek is naar het bedrijf, en dus niet via een vergelijkingsplatform daar naartoe hoeft te komen. Daarnaast moet de prijs op het vergelijkingsplatform nooit lager zijn dan op de website van de ondernemer zelf. Ook niet door kortingsacties of door verzend- & retourkosten weg te halen. Zo blijft het een eerlijke vergelijking.

Waar denk jij dat het heen gaat?

Blijven consumenten zelf op zoek gaan en blijven vergelijkingsplatforms een extra kanaal voor ondernemers? Of gaan consumenten steeds minder zelf op zoek en vergelijken we straks alles? Laat het weten in de reacties.

Ivo de Clercq
Online marketeer & oprichter bij online marketing bureau Aanpoters

Hoe je merken groot maakt leerde ik als Google- en Facebookspecialist voor onder andere Douwe Egberts, Beter Bed en Nikon. Deze ervaring gebruik ik nu om organisaties online te laten groeien. Hulp nodig met online marketing? Stuur mij een mailtje via info@aanpoters.nl

Categorie
Tags

2 Reacties

    Eric

    Gezien de grote prijsverschillen tussen marketplaces zoals Amazon en de lokale winkel, zal men steeds meer online kopen. Bijv. de Canon EOS m50 camera is momenteel 18% (±€100) goedkoper op Amazon, tov Nederlandse websites zoals Bol en Camera Express. De grote inkoopkracht van Amazon zal altijd voor lage prijzen zorgen, waartegen anderen vrijwel niet kunnen concurreren.

    Voor ondernemers zijn marketplaces perfecte afzetkanalen, mits er gekozen wordt voor een goede productselectie. De strijd om de Canon m50 op Amazon zal bijv. nooit gewonnen worden en daarom moeten ondernemers er ver vandaan blijven.


    22 oktober 2020 om 06:40
    Stefan Smit

    Het is een lastige discussie. Inmiddels zijn de marketplaces al behoorlijk dominant aan het worden, zoals je zelf al schetst in je voorbeeld met Amazon. Waar begin je als consument te zoeken, want daar wil je dan ook zijn als verkoper. Al is het ook weer niet heel nieuw, kijk maar naar de supermarkt. Goede schapruimte is ook niet gratis en dan moet je ook nog concurreren tegen het huismerk. Misschien eens kijken of we daar iets van kunnen leren, aangezien dit al jaren aan de gang is en erg lijkt op de online variant naar mijn idee. Wat denk jij hiervan?


    22 oktober 2020 om 15:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!