Microsoft Clarity moet Hotjar zorgen baren

17 november 2020, 13:58

Microsoft lanceert een nieuwe gratis analysetool voor gebruikersgedrag

Microsoft heeft eind oktober 2020 Clarity gelanceerd. Clarity is een gratis analysetool voor gebruikersgedrag die claimt ‘volledig privacyvriendelijk te zijn en je website niet vertraagt. Ik ben in deze nieuwe tool gedoken. Mijn bevindingen over Clarity, de features en of het een serieuze concurrent kan zijn voor bijvoorbeeld Hotjar, lees je in deze blog.

Clarity is de tool waarmee Microsoft nadrukkelijk zich wil gaan bemoeien met de online-analyticsmarkt. Microsoft heeft ervoor gekozen om zich te richten op de analysekant van het gebruikersgedrag. Het gaat dus niet de strijd aan met Google Analytics, sterker nog het biedt zelfs een integratie met Google Analytics aan. Clarity focust zich meer op engagementstatistieken zoals klikken, scrollen, website performance en debugging-informatie. Je kunt het dus meer zien als een concurrent van Hotjar en andere gedragsanalysetools. Mijn eerste indruk? Hotjar moet zich zorgen gaan maken.

Intuïtief, AVG-proof en geen slomere website

Met de introductie van Clarity maakt Microsoft bewust de keuze voor ‘minder is meer’. Het is niet alleen voor de experts, maar ook mensen die minder ervaring hebben met dit soort tools kunnen direct aan de slag. Hierdoor zijn er maar een aantal rapporten die gebruikersgedrag analyseren, maar wel precies de rapporten en statistieken die nodig zijn. Hierover zometeen meer. Daarnaast voldoet het volgens Microsoft geheel aan de AVG, dus kan iedereen met een website het meteen plaatsen, hardcoded of via Google Tag Manager.

Clarity heeft maar een minimale impact op de laadsnelheid van pagina’s

Ook heeft Clarity maar een minimale impact op de laadsnelheid van pagina’s. Kortom, Microsoft heeft de instapdrempel zo laag mogelijk gemaakt en het toegankelijk gemaakt voor alle soorten gebruikers.

Rapporten in Clarity

Zoals al eerder gezegd richt Microsoft zich nadrukkelijk op alle soorten gebruikers qua ervaringsniveaus. De rapporten zijn ingedeeld aan de hand van drie overkoepelende categorieën: Dashboard, Recordings en Heatmaps.

Dashboard

In het dashboard zijn algemene statistieken opgenomen zoals het aantal sessies, gebruikers en pagina’s per sessie. Dit zijn statistieken die bekend zijn vanuit Google Analytics. De rest van de statistieken zijn unieker en staan hieronder op een rijtje.

  • Dead clicks: dit is het percentage sessies waarin geklikt is op een niet-klikbaar element. Handig om te analyseren welke elementen klikbaar zouden moeten zijn.
  • Rage clicks: het percentage sessies waarin snel veelvuldig geklikt is in een specifiek gebied. Dit toont duidelijk wanneer een bezoeker frustratie heeft ervaren.
  • Excessive scrolling: percentage sessies waarin er meer gescrold wordt door een pagina dan verwacht.
  • Quickbacks: percentage sessies waarin er snel is teruggeklikt naar de vorige pagina.

Rage clicks in Microsoft Clarity

Bij al deze statistieken is er direct onder de statistiek een button om de recordings, de video’s, van de gebruikers te zien. Deze video’s tonen dus waar een bezoeker gefrustreerd was of mogelijk een niet-klikbaar element tegenkwam. Verder zijn er nog algemenere statistieken beschikbaar in het dashboard.

  • Populaire pages: meest populaire pagina’s
  • Referrers: vanuit welke bron komen bezoekers op de website?
  • Countries: vanuit welk land komen bezoekers op de website?
  • Browsers
  • Devices: welk apparaat gebruiken bezoekers?
  • Operating system: welk besturingssysteem gebruiken de bezoekers?

Bij deze algemene statistieken is het niet alleen mogelijk om de video’s van bezoekers terug te kijken zoals bij de al eerder genoemde statistieken, maar ook een heatmap, allemaal meteen voor die specifieke pagina of groep gebruikers. Samenvattend: het dashboard biedt precies de benodigde statistieken voor diepere analyse. Het gebruiksvriendelijke karakter en de inrichting van meteen recordings of heatmap bekijken van een bepaalde groep gebruikers of pagina maakt het gemakkelijk in gebruik en intuïtief.

Recordings

Hier kunnen specifieke video’s of recordings gekeken worden van bezoekers. Cruciaal is het instellen van filters, zodat gerichter video’s bekeken kunnen worden. Hier kunnen handmatig de filters worden aangeklikt zoals te zien in het dashboard. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld vaste klanten met meer dan twee sessies te bekijken of bezoekers die langer dan twee minuten op de website waren.

Heatmaps

Heatmaps geven precies weer waar precies op is geklikt op een pagina en hoe vaak. Dit wordt visueel afgebeeld op een anonieme versie van de website zelf, wat het goed interpreteerbaar maakt. Hier kan bijvoorbeeld precies gezien worden of er bijvoorbeeld vaker bezoekers klikken op dat ene niet-klikbare element dat je tegenkwam in een recording. Momenteel is het nog niet mogelijk om in de heatmaps scroll-gedrag te zien, maar dit is een feature die er volgens Microsoft wel snel aankomt.

Integraties

Hoe implementeer je Microsoft Clarity op je website?

Microsoft Clarity implementatie is redelijk eenvoudig. Het kan hardcoded op elke pagina in de <head> worden geplaatst of via Google Tag Manager. Binnen de setup-module van Clarity zelf staat precies uitgelegd hoe dit geïmplementeerd kan worden op verschillende soorten websites inclusief stappenplan. Het betreft maar één tracking code, additionele setup is niet direct nodig. Mocht je aangepaste tags willen toevoegen aan Clarity, dan is dat wel mogelijk.

Koppeling met Google Analytics

Een van de voordelen van Clarity is de koppeling met Google Analytics. Door Clarity te koppelen aan Google Analytics zijn de recordings van specifieke bezoekers terug te vinden in Google Analytics. Stel, een bezoeker valt dus op in Google Analytics qua gedrag, dan kan zijn of haar gedrag worden geanalyseerd in Clarity.

Een van de voordelen van Clarity is de koppeling met Google Analytics

Selecteer in Google Analytics de aangepaste dimensie ‘Clarity Playback URL’ en zie precies welke video bij welke bezoeker hoort. Dit gebeurt overigens niet bij alle bezoekers. Deze directe koppeling tussen Google Analytics en Clarity is een groot gemis in andere gebruikersgedrag analyse tools zoals Hotjar.

Conclusie over Clarity

Alles samenvattend lijkt Clarity meer dan een geduchte concurrent voor Hotjar. Clarity werkt intuïtief, laagdrempelig, weinig insteltijd nodig en heeft een koppeling met Google Analytics. Het biedt informatie die anders niet voorhanden is en vult jw huidige Google Analytics-implementatie goed aan. Daarnaast natuurlijk het grootste voordeel: het is volledig gratis. Of je nu tien bezoekers per dag heeft op uw website of 100.000. Kortom: gebruik zo snel mogelijk Clarity als je nog geen gebruik maakt van een zo’n analysetool.

Jesse Wieleman
Webanalytics Consultant bij SDIM

Werkzaam in het webanalisten-team bij SDIM online markting. Hiervoor heb ik een bachelor en master in Bedrijfskunde & Economie afgerond met als specialisatie Digital Business. Tijdens mijn studie veel in aanraking gekomen met online marketing, strategie en data-analyseren. Ik houd mij dan ook graag bezig met alles wat met data en statistiek te maken heeft. Ik haat het als iets me niet lukt.

Categorie

2 Reacties

    Mario

    Ik mis een stukje tekst, wel een belangrijk stukje.

    Men roep AVG proof, maar ik betwijfel dat.

    Reden: als ik die enige persoon ben geweest die op een dag product X gekocht heb, en ik ben ook de enige persoon geweest die de pagina van product X bezocht heb, dan is die anonieme tracking alsnog naar mij te herleiden.

    Daardoor is deze optie NIET AVG proof. Er zal dus ALTIJD wel toestemming gevraagd moeten worden. Ga ik daar niet mee akkord, dan mag deze tool niet werken.

    Zeker wanneer je dit ook doet”Selecteer in Google Analytics de aangepaste dimensie ‘Clarity Playback URL’ en zie precies welke video bij welke bezoeker hoort.” kan je ook in de toekomst deze “anonieme” bezoeker volgen. Precies wetende dat dit dan Jan Jansen is.

    Deze toelichting mis ik in zijn geheel.


    10 juni 2021 om 15:42
    Mario

    Ik mis een stukje tekst, wel een belangrijk stukje.

    Men roep AVG proof, maar ik betwijfel dat.

    Reden: als ik die enige persoon ben geweest die op een dag product X gekocht heb, en ik ben ook de enige persoon geweest die de pagina van product X bezocht heb, dan is die anonieme tracking alsnog naar mij te herleiden.

    Daardoor is deze optie NIET AVG proof. Er zal dus ALTIJD wel toestemming gevraagd moeten worden. Ga ik daar niet mee akkord, dan mag deze tool niet werken.

    Zeker wanneer je dit ook doet”Selecteer in Google Analytics de aangepaste dimensie ‘Clarity Playback URL’ en zie precies welke video bij welke bezoeker hoort.” kan je ook in de toekomst deze “anonieme” bezoeker volgen. Precies wetende dat dit dan Jan Jansen is.

    Deze toelichting mis ik in zijn geheel.


    10 juni 2021 om 15:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!