Medewerkers als merkdragers – Deel 2: Hoe vind je medewerkers die het merk gaan dragen?
Hoe vind je medewerkers die het merk gaan dragen?
Merken worden gedragen door medewerkers. Zij maken doorgaans het verschil tussen merken die okay, en merken die echt goed zijn. Dat gaat over net dat beetje extra persoonlijke aandacht, net even iets meer expertise, en medewerkers die net even een beetje beter begrijpen waar je als merk voor gaat. In de vorige blog ging het erover dat merkstrategie bij de medewerker moet beginnen. Maar goed, dan moet je eerst als merk überhaupt medewerkers aan je weten te binden.
In deze blogserie kijkt SWOCC vooruit naar de presentatie van SWOCC 86 “Medewerkers als merkdragers”. Deze publicatie gaat over de vraag hoe een merk het beste medewerkers kan motiveren en activeren om het merk te versterken. Iedere week staan we stil bij een vraag over internal branding. De auteur, Joost Verhoeven, buigt zich over de vraag en we horen wat internal-branding-experts Bea Aarnoutse, Chris Kersbergen en Stéphan Lam daarover te zeggen hebben in korte soundbites. Deze week de vraag: Hoe vind je medewerkers die je merk gaan dragen?
Merken worden gedragen door medewerkers. Zij maken doorgaans het verschil tussen merken die okay, en merken die echt goed zijn. Dat gaat over net dat beetje extra persoonlijke aandacht, net even iets meer expertise, en medewerkers die net even een beetje beter begrijpen waar je als merk voor gaat. In de vorige blog ging het erover dat merkstrategie bij de medewerker moet beginnen. Maar goed, dan moet je eerst als merk überhaupt medewerkers aan je weten te binden. Bovendien moet het merk die medewerkers vast kunnen houden. Hoewel het aantal vacatures inmiddels weer een klein beetje daalt, blijft de arbeidsmarkt in de komende jaren krap. Het is voor veel merken al moeilijk om personeel te vinden dat op een minimaal niveau kan functioneren, laat staan personeel dat het verschil gaat maken voor je merk. Een sterk merk helpt je om je te onderscheiden van de concurrentie op de arbeidsmarkt. Chris Kersbergen zegt daarover het volgende:
Dat ‘iets bijzonders in je cultuur’ verwijst naar een sfeer op de werkvloer, een onderlinge verbondenheid, of eigenlijk iedere omstandigheid op de werkvloer die een organisatie een prettige werkplek maken: collegialiteit, creativiteit, kennis. Nu is een organisatiecultuur per definitie moeilijk om van buiten in te schatten: organisatiecultuur zit aan de binnenkant van een organisatie, en kandidaat-medewerkers komen doorgaans niet of nauwelijks op de werkvloer voordat ze besluiten er te gaan werken. Toch ervaren kandidaten de organisatiecultuur wel wanneer zij voor het eerst gesprekken voeren. Ook krijgen outsiders via mond-tot-mond communicatie wel degelijk een beeld van hoe het er in de organisatie aan toe gaat.
Natuurlijk kan je personeel werven door in arbeidsmarktcommunicatie een aantrekkelijk beeld van de organisatie te schetsen, maar ook hier is het belangrijk om dat beeld af te stemmen op de daadwerkelijke cultuur van de organisatie. De eerste blog in deze serie leerde ons al dat je een authentiek merk creëert wanneer een merkpropositie begint met het luisteren op de werkvloer. Een merk biedt houvast bij zowel de werving als de selectie van kandidaten: Je drukt in arbeidsmarktcommunicatie uit wat jouw organisatiecultuur onderscheidt van de concurrentie, en je kan kandidaten selecteren op basis van hun aansluiting bij de merkwaarden. Een veelgehoord motto is “Hire for attitude, train for skill”.
Wil je meer weten over de effectiviteit en werking van merkbeleid, de realisatie van alignment tussen organisatie/medewerkers en merk en de activatie van merkambassadeurs? Meld je dan snel aan voor het SWOCC-evenement ‘Medewerkers als Merkdragers’ op 15 december waar auteur Joost Verhoeven zijn publicatie presenteert en diverse sprekers hun expertise over Internal Branding delen.