Marketing&Facts: Winkelen moet leuk blijven

25 augustus 2021, 10:30

‘58 procent van de Nederlanders vindt winkelen op dit moment niet leuk’

De pandemie illustreert een zekere rivaliteit tussen online en offline shoppen. Met de versoepelingen van de afgelopen maanden hebben de winkeliers in de winkelstraten vooralsnog weinig meer te vrezen, maar dat betekent niet dat er niets zal veranderen. Snel anticiperen op onverwachtse veranderingen is noodzakelijk. Alleen zo kan je je klanten een prettige winkelervaring blijven bieden. Maar hoe pak je dat aan?

Feiten en figuren. De professional in marketing, communicatie en sales krijgt er eindeloos veel te verstouwen. In deze augustusmaand een aaneengesloten serie van recente ontdekkingen en vondsten uit de wilde wereld van marketing, media, social (en wat verder ter tafel komt).

Manhattan Associates heeft samen met Multiscope 1000 Nederlanders gevraagd naar winkelervaringen. Daaruit concluderen de onderzoekers dat 58 procent van de Nederlanders het fysiek winkelen onder ‘de huidige omstandigheden niet leuk vindt’ (publicatiedatum 19 juli). ‘De klantbeleving staat onder druk’, aldus Manhattan Associates, een bedrijf dat supplychain-software verkoopt.

Niet spontaan maar goed voorbereid

Ook al bieden de versoepelingen weer mogelijkheden; de basisregels zijn er nog en winkels hebben te maken met een bezoekersnorm. Door dat laatste is de kans op het ontstaan van rijen groter en dat leidt tot negatieve winkelervaringen bij de klanten. Meer dan de helft van hen (57 procent) ervaart de huidige drukte in de winkelstraten en bij de supermarkten als vervelend. 69 procent van de respondenten zegt minder vaak spontaan naar de winkelstraat te gaan en in plaats daarvan juist vaker op een vooraf gepland moment.

De kloof tussen online en fysiek shoppen

Volgens de onderzoekers is het noodzakelijk dat winkeliers het ‘fun’-aspect van winkelen in de winkelstraten verbeteren. Een kwart (24 procent) van de ondervraagde personen geeft aan liever online te blijven winkelen, ook nu de winkels weer open zijn. 54 procent zegt dat de behoefte om winkels te bezoeken even groot is als in de tijd pré-corona. 31 procent van de Nederlanders zegt in de eerste week na de heropening weer niet-essentiële winkels te zijn binnengestapt. 84 procent van de respondenten vindt het grootste voordeel van fysiek shoppen dat ze dan een product meteen in het echt kunnen voelen, ervaren en beoordelen.

Nieuwe lockdown is funest

Volgens Pieter van den Broecke van Manhattan Associates tonen de cijfers aan dat het enthousiasme voor fysieke retail langzaam terugkeert en nog broos is. “Mochten de besmettingen weer toenemen en de winkels weer moeten sluiten, kan de weegschaal weer in het voordeel van het online shoppen omslaan. De onderzoeksresultaten maken ons duidelijk dat een lange lockdown de sterke en zwakke punten van fysieke en online retail aan het licht brengen.”

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!