Marketing-professional baalt van gebrek ontwikkelingsmogelijkheden

Professionals in Marketing en communicatie zijn minder tevreden over de mate waarin zij tijd kunnen steken in persoonlijke en/of professionele ontwikkeling.

27 oktober 2022, 10:13 1503 x gelezen

Detacherings-, werving- en selectiebureau Yacht ondervroeg meer dan 1.000 hbo+ professionals tussen de 25 en 49 jaar in de vakgebieden IT, Finance, Engineering, Supply Chain Management en Procurement, HRM, Legal, Marketing & Communication naar het belang van professionele en persoonlijke ontwikkeling. Het kwam vandaag met een persbericht waarin de resultaten werden gedeeld.

Ruimte voor leren en ontwikkeling is voor 21% van de professionals reden om te kiezen voor de huidige werkgever, zo zeggen ze. In de huidige krappe arbeidsmarkt kunnen werkgevers zich dus onderscheiden door meer aanbod van opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden. Dit blijkt naast loon een belangrijk criterium voor de keuze van een baan. Gemiddeld geven professionals een 7,2 voor de mate waarin zij ontwikkelings-en opleidingsmogelijkheden krijgen bij hun huidige werkgever. De mate waarin de werkgever geld en middelen investeert in de ontwikkeling van de professional krijgt een 7,1. De onvrede (cijfer 5 of lager) over de mate waarin men ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden krijgt, is het grootst onder professionals in de vakgebieden Supply Chain Management en Procurement (21%), Human Resource Management (19%). Ook in Marketing en Communicatie (17%) ligt dat percentage vrij hoog.

Volgens Kathinka Bouman, Directeur HRM, Legal, Marketing & Communicatie en Finance van Yacht is het salaris doorslaggevend, maar daarna zijn de ontwikkelingsmogelijkheden de onderscheidende factor voor de aantrekkelijkheid van een werkgever. Drie op de vijf ondervraagden is tevreden over de mate waarin zij tijd kunnen steken in persoonlijke en/of professionele ontwikkeling. Slechts 16% is ontevreden over de tijd die besteed kan worden aan persoonlijke ontwikkeling en voor professionele ontwikkeling is dit 18%. Met name binnen Marketing & Communications (26% en 29%) is de ontevredenheid groter.

Ontwikkelen onder werktijd

Professionals verwachten dat ze in ‘de baas z’n tijd’ kunnen werken aan hun professionele ontwikkeling (84%) en hun persoonlijke ontwikkeling (66%). Een ruime meerderheid verwacht dat professionele ontwikkeling plaatsvindt onder werktijd en bijna driekwart verwacht dat de werkgever daar ook nog de volledige kosten voor draagt.

Ook op het vlak van persoonlijke ontwikkeling verwacht een meerderheid (66%) dat zij zich onder werktijd hierin kunnen ontwikkelen. 40% verwacht dat de werkgever hier de kosten voor draagt.

 

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

1 Reactie

    Marketing, en zeker online marketing is een zeer snel ontwikkelend vakgebied. Als werkgever moet je hier in mee, anders kom je achter te liggen (en je medewerkers gaan weg)

    Uit andere onderzoeken blijkt dat studie uren en studie budget vaak blijft liggen. Hier zou dan dus uit blijken dat medewerkers er ook actief naar moeten vragen of mee aan de slag moeten.

    Zelf hebben we maandelijkse coaching gesprekken met een coach (naast de gesprekken met de manager). Een ontwikkelplan voor persoonlijke en professionele groei. Alle boeken die je relevant acht worden gekocht. Uren die je kan boeken als studie, en een manager die er op let dat je dat ook doet.

    Ondanks al dit, als het druk is komt de studie als een van de eerste dingen onder druk te staan/ wordt het door de consultants uitgesteld. Dus het lijkt een continue aandachtspunt. Van de medewerker, en van de manager.

    Wat is jullie ervaring?


    27 oktober 2022 om 10:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!