Marketing in de toekomst: goedkoop is geen duurkoop

2 januari 2013, 07:32

Een Braziliaans marketingverhaal

Neyde en Nobuko, twee bejaarde Braziliaanse vrouwen, wonen al heel hun leven in een klein huisje aan de Raposo Taveres-snelweg in Sao Paulo. In 2006 besluiten ze in te gaan op een aanbod van een billboard-uitbater, om in hun tuintje een mega-billboard te plaatsen. Twee jaar is er niets aan de hand, tot de burgemeester van Sao Paulo een beslissing neemt die uniek is in de marketingwereld.

Eind 2006 wordt in Sao Paulo namelijk de 'Wet Schone Stad' ingevoerd: elke vorm van buitenreclame wordt beboet met minimaal $10.000 aangevuld met $1000 per vierkante meter. Het lukt de bejaarde dames niet om het gigantische billboard op tijd uit hun tuin te krijgen, en dus legt de stad ze een boete op van $25.000. Ze gaan echter in beroep, en hoeven uiteindelijk maar $8.000 proceskosten te betalen, wat ze zeggen niet te kunnen: “Sou aposentada, como ia pagar uma fortuna dessa?”. Eh, volgens Google Vertalen: ze hebben slechts een klein pensioentje.

Elk nadeel heeft…

De gemeente heeft tot nu toe al $216 miljoen aan boetes verdiend dankzij de wet, een doekje voor het bloeden omdat de beslissing van de burgemeester natuurlijk ook minder belastinggelden oplevert. En toch blijkt 90% van de 11,3 miljoen inwoners het helemaal eens te zijn met het beleid van de burgemeester (“Het was alsof ik mijn stad Sao Paulo opnieuw leerde kennen”), en ook de besturen van andere steden in de wereld kijken jaloers naar deze 'schone' stad. Marketing is vies blijkbaar, of in elk geval 'outbound' marketing.

Het bedrijfsleven was natuurlijk niet blij, maar zoals altijd heeft ook hier elk nadeel weer zijn voordeel. Zo werden de reclamemakers gedwongen om de randen van de wet op te zoeken en creatief te worden. Er werden levende billboards op belangrijke punten neergezet, studenten die voor $15 de hele dag een bord ophouden. Op Hawaii, waar vreemd genoeg voor een Amerikaanse staat reclame ook ontmoedigd wordt, huren merken zelfs kunstschilders in op gebouwen te schilderen.

Mond-tot-mondreclame verdorie

Maar een echt creatief bedrijf grijpt natuurlijk zijn kans en stopt in zijn geheel met 'outbound marketing'. “Ik ben verdorie nu helemaal aangewezen op mond-tot-mondreclame, ik heb helemaal geen geld voor media”, zo klaagt een ondernemer in Sao Paulo. En laat dat nu de toekomst zijn in een wereld die steeds transparanter wordt. We leven namelijk in een tijd dat we méér vertrouwen op het eerlijke oordeel van een online vreemde, dan een advertentie van een bekende, zo laat Rachel Botsman in een geweldige TED-video zien.

Toen een ziekenhuis in de buurt onlangs begon te adverteren, vroeg een collega: “Zouden ze iets willen verdoezelen?”. Het zette me aan het denken…

De dure marketingflop

…is het gebruik van (veel) reclame in de toekomst wellicht een indicatie dat een merk het anders niet 'redt'? Zo is er voor de grootste filmflop van 2012, de Disney-film 'John Carter', ontzettend veel geld aan 'marketing' uitgegeven. En hoe groter de flop bleek te worden, hoe verder de budgetsluizen werden opengezet. Rich Ross, directeur van de Disney Studio's, verontschuldigde zich direct na het eerste tegenvallende weekend en gaf aan dat “the movie failed to connect to the audience”. Maar zoals de website Daily Finance treffend reageert kan hij dat na een weekend nog niet zeggen: “All he knows is that the advertising failed to connect. But apparently, to Ross, there is no difference — or maybe marketing is all there is?”.

En dat terwijl regisseur Peter Jackson van The Hobbit gewoon af en toe wat lollige achter-de-schermen-filmpjes online zet, en op die manier zonder kosten de toekomstige kijker 'opwarmt', al jaren voordat de film in de bioscoop komt.

Marketing hoeft niet duur te zijn, of misschien geldt voor marketing in de toekomst wel: goedkoop is goedkoop. Gekochte aandacht wordt immers steeds verdachter…

Het viel me op, toen ik enkele maanden terug door Sao Paulo liep (gratis dankzij 'inbound marketing'): het is een stad waar je nog een 'vrije blik' had, niet zoals Times Square in New York of Piccadilly Circus in Londen. Een stad waar je rustig kon wandelen en er niet naar je 'geschreeuwd' werd. Met als uitzondering op de regel: een mega-billboard in het tuintje van twee oude besjes. Besjes met een heel klein pensioentje.

Edwin Vlems
Marketing Manager / Adviseur bij Edwin Vlems B2B Marketing

Edwin Vlems is inbound specialist, hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe medewerkers. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Inbound Recruitment, Content Marketing en Employee Advocacy. Edwin kent de praktijk ook als Marketing Manager van Vencomatic. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Edwin Vlems

    Leuk artikel Martine, en inderdaad: doe niks gratis wat waarde heeft.


    2 januari 2013 om 17:47
    Hos

    Leuk artikel wel, maar op mij komt het over alsof reclame in de toekomst niet meer zou mogen en/of men het niet meer zou willen. Reclame is niet weg te denken en zal er altijd zijn. Ik vind reclame helemaal niet vies. Vies zijn wel advertenties die worden gemaakt voor ´adverteren om te adverteren´: uitingen die zonder enige vorm van creativiteit worden gemaakt.


    4 januari 2013 om 08:38
    Bert

    @Hos Volgens mij onthoud je reclames die je ‘vies’ vind net zo goed als reclames die je leuk vind. Alles daartussen gaat de vergetelheid in.


    4 januari 2013 om 08:55
    Hos

    Bert, klopt voor een deel. Alleen zap ik meteen door of let niet op die ´vieze´ advertenties die de eerste keer vies bleken. In mijn geval raken die juist in de vergetelheid.

    Ik kan mij mateloos ergeren aan slechte reclame uitingen, terwijl ik de leuke juist wil blijven zien. ´Leuk´ is in dezen niet enkel grappig of leuk, maar echt het geheel: Heeft een advertentie (maatschappelijke) waarde, hoe is die in elkaar gezet, etc.


    4 januari 2013 om 09:32
    Isabelle88Rex

    Poszukujesz sensownego źródła informacji odnośnie kredytów pozabankowych? Ostatnimi czasy kredyt bez bik jest wśród mieszkańców Polski bardzo powszechny, jednakże niestety nie wszystkie oferty kredytowe są fair – głównie po to otworzyliśmy tę stronę internetową, aby wreszcie polscy internauci mogli dowiedzieć się, który kredyt bez zaświadczeń jest godny uwagi pod wszystkimi względami. Dosyć często wrzucamy własne poglądy odnośnie nowych ofert pożyczkowych, zatem wystarczy zaglądać akurat do nas, aby orientować się jaki kredyt gotówkowy jest korzystnie oprocentowany, całkowicie pozbawiony ukrytych opłat, etc. kredyt bez bik pozyczka bez zaswiadczen pozyczka gotowkowa Brak zatrudnienia, długi albo beznadziejne zarobki nie są kłopotem dla planujących pozyskać kredyt gotówkowy – no przynajmniej mówimy tutaj o czytelnikach naszej strony. Rzeczywistość jest taka, że umieściliśmy na wortalu przydatne porady, które sprawiają, iż trafienie na kredyt bez zaświadczeń, naturalnie całkiem atrakcyjnie oprocentowany, to żaden kłopot. Jednakże serwis nie posiada wyłącznie informacyjnego charakteru – również można po prostu załatwić właśnie na nim kredyt bez bik.

    Pewnie chciałbyś wreszcie wziąć taki kredyt gotówkowy, który sprawi, że zakupisz sobie chociażby telefon komórkowy bądź opłacisz wynajem mieszkania, ale potem nie będziesz mieć żadnych przykrości. No cóż, niby od czego jest właśnie otworzony przez nas serwis internetowy? Co jak co, ale dosłownie nikt kto rozważnie podejście do lektury zawartości w serwisie nie będzie miał wątpliwości odnośnie tego, który kredyt bez bik, a właśnie o kredytach bez żadnych zaświadczeń mowa, jest prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Oczywiście wszystkie porady zostały napisane w taki sposób, że każdy zrozumie o co chodzi. Przecież kredyt bez zaświadczeń jak najbardziej może być przyjazny. Pod wszystkimi względami.

    Interesujące źródło porad dla takiego internauty, który kompletnie nie wie, który kredyt bez bik na ten moment jest w czołówce. Trudno ogólnie wybrać pożyczkodawcę, ale po dokładnej lekturze otworzonego przez nas wortalu wreszcie definitywnie wszystko będzie jasne. Mamy nadzieję, że kredyt gotówkowy w istocie jest czymś na czym świetnie się znamy – reakcje użytkowników zwykły to potwierdzać. Chętnie odpowiemy na wszystkie zapytania jeśli wchodzi w rachubę kredyt bez zaświadczeń, regularnie aktualizujemy witrynę, a więc raczej wszyscy pożyczkobiorcy powinni być zadowoleni.


    1 december 2017 om 01:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!