Marketeers gezocht om MKB-ondernemers te helpen (gratis)

28 april 2020, 06:00

#hulpisonderweg: online platform waar marketeers belangeloos hun tijd bieden aan noodlijdende ondernemingen

Bam, boter bij de vis. Een week geleden ging #hulpisonderweg live, een online marktplaatsplatform waar marketeers uit zowel Nederland als België belangeloos hun tijd aanbieden aan ondernemingen met vragen. Over marketing. Medebedenker Wing Cheung: “We zitten met z’n allen in de coronaboot en als we elkaar niet helpen, dan zinken we massaal.”

Doel is om te helpen bestaande en potentiële klanten beter te bereiken, zodat zij verder kunnen met het bedrijven van hun business. Maar eigenlijk kunnen de vragen werkelijk alle kanten opgaan. Dat klinkt te mooi om waar te zijn, maar dat is het niet: Marketing-head helpt ondernemer. Geen gras, geen addertjes, geen verborgen agenda, gewoon elkaar helpen overleven met marketingkennis.

Het initiatief #hulpisonderweg ontstond aan de keukentafel tijdens een videoconference call tussen twee vrienden Wing Cheung (Nederland) en Stefaan Vuylsteke (België), beiden ervaren marketeers. Ze bespraken wat ze samen konden doen om een verschil te maken voor noodlijdende bedrijven in de coronacrisis en daarna. Tijdens een ‘hackaton’-weekend dachten zij het concept uit en zetten ze binnen enkele dagen het platform op poten. Nu het beschikbaar is, nodigen de heren bedrijven uit om zich aan te melden en een hulpaanbod te plaatsen. Kan hier: vraag en aanbod dus: www.hulpisonderweg.com Just that? Just that. Wing Cheung kennen we misschien, hij is digital marketingstrateeg en oprichter van het bedrijf Synerflow. We belden ‘m. Een vraaggesprek met de bedenker:

“Realiseer je dat wat je doet, vroeg of laat weer naar je terugkomt”

Marketeers die onbezoldigd hun hulp gaan aanbieden aan MKB’ers. Wow. Scoor je gelijk karmapunten mee. Hoe zie jij die hulp voor je?

“Haha, goede karmapunten zijn altijd welkom. Mijn roots liggen in het Verre Oosten en daar is elkaar belangeloos helpen de normaalste zaak van de wereld. Zoals ik het zie, zijn we beland in een nieuwe tijd die vraagt om een nieuwe aanpak. We zitten met z’n allen in de coronaboot en als we elkaar niet helpen zinken we massaal. Natuurlijk hebben we allemaal het gevoel dat we heel druk zijn, maar als je het goed bekijkt ligt misschien driekwart van de bevolking ‘s avonds te chillen voor Netflix of de televisie. En wist je dat we in ons hele leven gemiddeld vier jaar achter onze smartphone zitten? Kortom, iedereen heeft wel wát tijd over om een ander te helpen. Of je nu een CEO bent of pas een paar jaar werkervaring hebt, we krijgen allemaal 24 uur in een dag. Wat onze economie nu meer dan ooit nodig heeft, is teamwork tussen mensen die elkaar willen helpen. En realiseer je dat wat je doet, vroeg of laat weer naar je terugkomt.”

En jij dacht: ik ga het gewoon doen. Waarom in hemelsnaam? Je had tijd over?

“Mijn motto is altijd: tijd heb je niet over, tijd moet je maken. En keuzes maken is het allerbelangrijkste wanneer het gaat om het indelen van je tijd. Bewust omgaan met elke seconde die je hebt. Ik realiseerde me de afgelopen weken dat we er niet omheen kunnen om onze instelling te veranderen. Natuurlijk ben ik ondernemer in hart en nieren en run ik met passie dagelijks een snel groeiend online marketingbureau, maar het is goed om het grotere plaatje te bekijken waar je deel van uitmaakt. Je dagelijkse ecosfeer, daar valt of staat je eigen business ook mee. De bedrijven die nu in nood zitten, dat zijn de grote multinationals van morgen. Ze zijn nu volledig buiten hun schuld om in een vervelende situatie terecht gekomen. Wij als marketeers weten hoe je flexibel moet inspelen op een veranderende situatie. Om toch je klanten te kunnen bereiken ondanks omstandigheden. En je weet, waar klanten zijn is business.”

“Niet meer de survival of the fittest, maar degenen die zich het best weten aan te passen, zullen overleven”

Kan me voorstellen dat veel MKB’ers zelf vooral hopen hun handel weer een beetje op de rails te krijgen, maar met de huidige maatregelen valt er voor hen soms weinig te handelen. Hoe zie je dat voor je, hen helpen?

“Natuurlijk is er een bepaalde groep die op dit moment echt niet in staat is om iets te doen. Neem de evenementensector. Maar je kunt absoluut innoveren. De transitie van offline naar online is een trend die we de afgelopen weken steeds meer hebben gezien. Bedrijven die voorheen de noodzaak niet zagen, maar nu online marketing als enige communicatiemiddel hebben dat echt werkt. En dat is slechts één voorbeeld. Niet alleen de kanalen die bedrijven inzetten, zijn veranderd, maar ook de toon waarop we met de bestaande en potentiële klanten spreken. Ook dát is marketing. Als je kijkt naar dat soort zaken, dan heb je het indirect ook over de noodzaak van het herzien van je marketingstrategie. En niet alleen voor de korte termijn, want om je bedrijfsweerstand te versterken zul je ook na moeten denken hoe je weerbaarder kunt worden tegen dit soort onverwachte veranderingen. Ze liggen namelijk altijd op de loer en vormen alleen een risico voor hen die er niet op voorbereid zijn. Je kan het vergelijken met de evolutie. Het is niet meer de survival of the fittest, maar degene die zich het beste weten aan te passen zullen overleven.”

Nou ja, fittest: uit marcombureaus klinken veel geluiden van klanten, merken, adverteerders die wel zouden willen ‘vermarkten’ – juist nu zoals veel marketingwetenschappers ook adviseren. Maar er is zoveel onzeker dat ze even wachten. Niet durven ook. Wil je dat soort bedrijven ‘lostrekken’, de industrie weer in gang krijgen?

“Degenen die het beste uit deze crisis komen zijn niet degene die ‘freezen’. In een noodsituatie heb je verschillende vormen van reageren: fight, flight en freeze. Vluchten of bevriezen en wachten tot de storm overwaait is een recept voor ellende. Het beste wat je kan doen is vechten, wat in dit geval betekent dat je roeit met de riemen die je hebt, maar dan een nieuwe richting op. Wees creatief, verplaats je in je klant. Juist deze situatie biedt je als ondernemer en bedrijf de kans om die veranderingen door te maken waarvan je stiekem wel wist dat ze er aan zaten te komen. In feite is de toekomst nu versneld op je afgekomen. Risico’s waarvan je misschien eigenlijk wel bewust was, komen nu keihard op je dak gevallen. Aan jou de keuze wat je ermee doet. Het woord ‘crisis’ betekent in de cultuur waaruit ik kom twee dingen: bedreiging én kans. Het heeft twee kanten. Het lot ligt in ieders eigen handen om te besluiten wat ze met die kans doen. Laten liggen of oppakken en iedereen verbazen met de veerkracht die je als bedrijf hebt.”

“In elke marketeer schuilt een creatieve denker, analist of visionair”

Even kort door de bocht: stel dat je mee wilt helpen, wat voor soort marketingspecialisten zoek je? Je hebt zelf veel ervaring in online marketing, maar ik begrijp dat dat niet direct de denkrichting hoeft te zijn.

“Wat mij betreft kan elke marketeer, digital of niet, een prachtige bijdrage te leveren aan de noodlijdende bedrijven. In elke marketeer schuilt een creatieve denker, analist of visionair die weet hoe het anders kan, hoe het beter kan. En dat is echt wat die bedrijven in nood nu nodig hebben. Iemand die van buiten af met ze mee kijkt. Als je midden in de purree zit met je eigen bedrijf is het lastig om door de bomen het bos te zien. Je hebt iemand nodig die het van een andere kant ziet. En die jou kan verbazen met nieuwe inspiratie, nieuwe kracht en motivatie om zaken op te pakken en te verbeteren. Daarmee helpen de marketeers de bedrijven niet alleen de crisis te overleven, maar ook om daarna te vlammen. De komende maanden zijn essentieel voor ondernemers om hun zakelijke spierballen te kweken. Terug naar de hersensportschool samen met de hulp van de marketeers als ‘personal trainer’ zodat ze hier sterker dan ooit tevoren uit vandaan komen.”

En dan bied je je hulp aan – als marketeer. Daar bezorg je jezelf wel wat werk mee. Hoeveel tijd vraag je?

“Dat kan heel verschillend zijn en hangt af van de hoeveelheid tijd die je hebt, maar voor sommige ondernemers is het al prettig als ze gewoon eens kunnen bellen met een marketeer. Via het platform wordt wel duidelijk wie welke vraag heeft. Als het past en je hebt ruimte of je vindt het gewoon belangrijk, kun je zelf aangeven hoe je kunt helpen.”

“Uiteindelijk zijn we mensen van vlees en bloed; kwetsbaar maar ook superveerkrachtig”

In de ‘oprichtingsverklaring’ stel je dat je denkt dat ondernemers wel creatief genoeg zijn om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen maar niet weten hoe ze deze producten en diensten moeten vermarkten. Denk je niet dat het juist op het punt van product-marktcombinaties aankomt? Een écht goed product heeft maar een klein zetje nodig…

“Het gaat in dit geval natuurlijk om een uitzonderlijke situatie waarin we terecht zijn gekomen. De traditionele manieren van communiceren zijn niet meer allemaal mogelijk door de veranderde omstandigheden en de beperkingen die ons voor de veiligheid zijn opgelegd. Het zit hem vooral in het bereiken van de bestaande en nieuwe klanten. Daar zit de crux . Dus niet zozeer in de kwaliteit van de dienst of product. Het toverwoord hier is ‘verbinding’. Hoe zorg je in je strategie en uitvoering dat je de verbinding waarborgt? Dat kan zijn door de manier waarop je communiceert met content maar ook de kanalen die je inzet. Daarnaast kan het zo zijn dat je je businessmodel nu dusdanig bijstuurt, zodat je na de crisis meerdere manieren hebt voor het genereren van inkomsten en juist beter draait dan daarvoor. Ik denk bijvoorbeeld aan restaurants in het hogere segment die ook online bestellingen accepteren, waar ze dat voorheen ongeschikt achtten. Het draait allemaal om het veranderen van je perspectief en het verbreden van je idee van wat je dacht dat ‘goed’ was en vooral mogelijk versus onmogelijk.”

De cijfers over het consumentenvertrouwen liegen er niet om. Veel mensen hébben het geld wel, maar zitten erop uit vrees voor de periode die voor ons ligt. Dit treft juist het MKB. Dit lijkt me bijna onmogelijk op te lossen.

“Ik snap wat je zegt, maar deze periode van angst begint ook al af te nemen. In de media is een trend van versoepeling zichtbaar en naar verwachting beweegt de emotie van de bevolking daarin ook mee. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen van vlees en bloed. We zijn kwetsbaar maar ook superveerkrachtig. Mijn boodschap aan alle ondernemers is om zich niet te laten leiden door angst, of een tendens die wordt gecreëerd door de politiek. Natuurlijk zijn er altijd invloeden van buitenaf, maar je hebt het roer zelf in handen. In elke situatie zitten bedreigingen, maar kansen zie je wanneer je je ogen ervoor wilt openen. Marketeers kunnen je daarbij helpen. Dus laten we de krachten bundelen en elkaar uit deze crisis slepen. We laten niemand achter, samen staan we sterk.”

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

2 Reacties

    Rob Koppelmans

    Als Europese vestiging (Mkb 10 FTE) van een Chinees productiebedrijf hebben wij momenteel een marketing uitdaging. Wij willen een marktonderzoek opzetten maar ontberen de kennis en de tijd om dat zelf te doen. Wij dachten dat dit een mooie afstudeer opdracht NIMA C zou kunnen zijn.

    Wellicht ziet iemand binnen dit netwerk kans om ons op weg te helpen?

    BIJ VOORBAAT DANK


    16 november 2020 om 12:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!