Mari den Hartog van Odin: ‘Multinationals bepalen wat wij eten’

Voor de rubriek 'Mijn Marketing' ditmaal een gesprek met een marketeer die 'business for good' als middle name heeft.

29 augustus 2022, 11:11 2268 x gelezen

Mari den Hartog is marketeer bij biologische coöperatie Odin. Voor de MarketingTribune-rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Het is toch een beetje je ziel aan de duivel verkopen als marketeer.’

Mari

Enthousiasteling voor duurzaamheid, natuur en biodynamische landbouw. Storyteller, organisator en doorzetter die blij wordt van goede samenwerking met collega’s en externen. Ik werk nu zes jaar met veel plezier bij biologische coöperatie Odin. Hiervoor was ik verantwoordelijk voor de communicatie bij een semioverheidsinstelling en daarvoor bij Stichting Natuur & Milieu. Verder begeleid ik in mijn woonplaats Culemborg een boeddhistische meditatiegroep.

Eigen categorie

Odin is een eigen unieke categorie; een biologische groothandel en winkelketen, opgericht in 1983. Een coöperatie met idealen. Met bijna 15.000 leden en een eigen boerderij en imkerij.

Wede

Op 31 augustus is onze biodynamische boerderij De Beersche Hoeve te zien bij het duurzame lifestyleprogramma BinnensteBuiten, allemaal kijken dus! Op De Beersche Hoeve verbouwen we onder meer de inheemse verfplant wede. Wolkunstenares en activiste Claudy Jongstra verwerkt wede om ruwe wol blauw mee te verven. Ook het zaad wordt gewonnen en is onderdeel van haar onlangs opgerichte Community Seed Bank for Colour, een open source zaadbank met als doel het beschermen van traditionele, inheemse verfplanten en het behouden van biodiversiteit. Binnenkort breiden we onze samenwerking met haar uit. Wordt vervolgd!

Zaadvast

We gaan proeverijen organiseren met zaadvaste groenten. Bijna alle groenten in de supermarkt zijn gegroeid uit het zaad van een paar internationale zaadbedrijven die bepalen wat wij eten en dat zijn allemaal kunstmatig tot stand gekomen F1-hybride groenten. Op onze boerderij worden op de ouderwetse manier ‘zaadvaste’ gewassen veredeld. Duurzaam, klimaatbestendig en smaakvol. We oogsten het zaad daarvan en verkopen het via een Duitse zaadleverancier aan kleine en grote tuinders. Uit het zaad van deze rassen groeien planten met dezelfde eigenschappen als de ouders, maar met kleine variaties. Net als in de natuur. Tuinders die de zaden kopen van deze rassen, kunnen uit de groenten die daaruit groeien zelf weer nieuw zaad oogsten. Ze kunnen daarbij selecteren op de eigenschappen die het beste passen bij hun omstandigheden. Zo helpen we tuinders om onafhankelijk te worden van de multinationals en dragen we er aan bij dat zaden beschikbaar blijven voor iedereen. Het hybride zaad van de grote multinationals kan niet worden gebruikt om zelf mee door te kweken. Door zaadvast zaad te kweken, dragen we bij aan meer variatie op het land en in de winkel.

30

Odin groeit door naar 30 winkels, doordat we er in korte tijd twee winkels bij krijgen.

Trots

Ik ben trots op onze Meimaand Bijmaand. Daarin zetten we onze biodynamische imkerij een maand lang in het zonnetje. We nemen mensen mee naar biodynamische boerderijen waar onze bijen staan, organiseren webinars en communiceren via al onze kanalen over hoe we de biodiversiteit op boerderijen steunen met natuurwaardenonderzoek en zorgen voor hulp en advies bij beplanting op het boerenerf waar insecten blij van worden. Superleuk om te zien hoe enthousiast boeren en burgers hierover zijn!

Wakker dier

Ik kijk weinig lineaire tv, dus over een favoriete commercial kan ik weinig zeggen. Ik luister wel vaak naar Radio 1 en daar zijn de reclames extreem saai. Ik moet zeggen dat ik de reclames van Wakker Dier niet altijd mooi vind, maar wel effectief.

Ergernis

Commercials op YouTube. Ik zit altijd de seconden uit te zitten tot ik de commercial weg kan klikken en dan komt er vaak nog een tweede commercial! Bijvoorbeeld over online kansspellen of met een of andere man die mij vertelt dat ik op een verkeerde manier boeken lees. Onderwerpen die totaal niet bij mijn voorkeuren aansluiten. Kennelijk werken de algoritmes van YouTube nog niet erg goed…

Patagonia

Goede marketing is marketing waarbij merk, bedrijf en uitingen met elkaar samenvallen en elkaar versterken. Patagonia is daar een voorbeeld van. Patagonia maakt duurzame outdoorkleding, heeft grote stukken Amazonewoud opgekocht om het te beschermen en is op een positieve manier activistisch in de media. Je merkt dat dat allemaal vanuit echte betrokkenheid komt.

Uitdaging

Hoe authentiek te blijven. Marketeers hebben de neiging alles net iets mooier en aantrekkelijker te maken dan het is. Autoreclames zijn daarvan een goed voorbeeld. Het beeld van het lachende gezin dat met een Volvo four wheel drive door de natuur crosst heeft natuurlijk niets te maken met het merk Zhejiang Geely in China dat de eigenaar is van Volvo. Het merk Volvo is daarmee leeg geworden voor mij. Alle authenticiteit is weg. Marketeers moeten dan de leegte verbergen en dat kunnen ze goed. Maar het is toch een beetje je ziel aan de duivel verkopen als marketeer. Ik merk dat vooral jongere marketeers er soms van balen dat ze dingen aan de man moeten brengen waar ze zelf helemaal niet achter staan.

Anerkjendt

Als ik thuiskom met nieuwe kleding blijkt het verrassend vaak van Anerkjendt te zijn. Eenvoudig, stijlvol, duurzaam… That’s me!

Mediaconsumptie

Mijn favoriete media zijn YouTube en Spotify voor muziek en podcasts.

 

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, eindredacteur en beeldredacteur voor blad, site en events.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!