Marcel Roelants (BitPay): “Een PayPal voor bitcoin, alleen dan sneller en goedkoper”

4 maart 2016, 06:00

De potentie van bitcoin: van de consument richting het b2b-domein

BitPay is gestart in 2011 met een simpel doel: zorgen dat betalingen met bitcoins makkelijk kunnen worden geaccepteerd binnen online verkoopkanalen. Momenteel is BitPay de grootste verwerker van bitcoinbetalingen wereldwijd en zijn meer dan 70.000 (53 procent van de totale markt) online winkels aangesloten. Bekende klanten zijn bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl en Fonq.nl in Nederland, maar daarnaast ook wereldspelers als Microsoft en gamingmarktplaats G2A.

Je zou BitPay kunnen omschrijven als een PayPal voor Bitcoin. “Alleen dan sneller en goedkoper”, aldus Marcel Roelants, sinds april 2015 general manager in Europa. Wat de voordelen zijn van bitcoin binnen de e-commerce? “We dachten dat het vooral functionele voordelen zou opleveren, nu blijkt dat onze klanten na hun bitcoin-integratie opeens nieuwe doelgroepen bereiken. En uiteindelijk zit de meeste potentie misschien niet eens aan de consumentenkant, maar juist in het b2b-domein”.

Marcel kwam binnen bij BitPay om de verschillen tussen de Amerikaanse en Europese markt bloot te leggen en de go to market-strategie daarop af te stemmen. Het grote verschil: de diversiteit van de Europese markt. Waar je in Amerika met de creditcardmaatschappijen en PayPal het leeuwendeel van de markt hebt, kent Europa een veelheid aan payment service providers (PSP’s).

Dat was in het begin een uitdaging: bitcoin werd bijvoorbeeld door de Nederlandse banken niet meteen met open armen ontvangen. Inmiddels is dat sentiment gedraaid en hebben vrijwel alle banken proeven en pilots lopen met bitcoin en de achterliggende blockchain. 54 procent van alle transacties die BitPay verwerkt, is inmiddels afkomstig uit Europa. De interesse voor en de transacties via bitcoin zijn vooral afkomstig uit Nederland, Duitsland en Engeland.

Bitcoin? Bekijk deze uitlegvideo.

Het einde van de bank?

Bitcoin wordt vaak gepresenteerd als de oplossing die banken buitenspel zet. Roelants ziet dat anders: “Vroeger had je een paard en wagen. De oplossing om dit te verbeteren waren niet snellere paarden, maar bleek de auto. Dat ging allemaal een stuk sneller. Het huidige financiële systeem is in die zin vergelijkbaar, omdat het allemaal een stuk sneller kan: banken zijn in het weekend dicht, globaal transactieverkeer is niet 24/7 en realtime beschikbaar. Bitcoin is niet een alternatief financieel systeem, het is in potentie een broodnodige efficiencyslag als aanvulling op het huidige systeem. Sneller, minder fraudegevoelig en met minder bijkomenden kosten”.

Onze transactievolumes zijn de laatste drie maanden 100 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De bitcoin-businesscase

Maar welke waarde biedt bitcoin verkopers op internet eigenlijk? “De businesscase van bitcoin zat in eerste instantie vooral in globale transacties. Geld overmaken naar iemand aan de andere kant van de wereld is kostbaar en duurt lang: vaak zijn er hoge transactiekosten voor zowel de zender als de ontvanger en het duurt drie tot vijf werkdagen door de keten van samenwerkende banken. Met bitcoin is dat anders: het geld gaat binnen tien minuten van de ene rekening naar de andere rekening, ongeacht locatie en zonder bijkomende transactiekosten, omdat er geen schakels in de keten zitten die allemaal iets moeten verdienen”.

In eerste instantie zit het dus in de technologie. Het zorgt voor lagere administratieve transactiekosten, het scoort goed op fraudepreventie (omdat de betaling gegarandeerd is) en het biedt een alternatief voor de creditcard om een wereldwijd publiek te bedienen. Voorwaarde is wel dat mensen kunnen betalen met bitcoins. Met dat idee ging BitPay in 2011 de markt op: merchants in staat stellen om bitcoinbetalingen te ontvangen en die ontvangen bitcoins vervolgens om te zetten naar de nationale valuta van de merchant in kwestie.

“We zijn daarom niet de iDeal voor bitcoin, maar eerder de PayPal voor bitcoin. We zitten aan de faciliterende kant. Je zou kunnen zeggen dat PayPal ooit de disruptor was van de creditcardindustrie. Wij willen nog een stap verder gaan. Waar PayPal een fee van 3 procent pakt, ligt onze fee een stuk lager. Simpelweg omdat bitcoin versturen, net zoals het versturen van e-mail, niet veel hoeft te kosten. Daarnaast boren we nieuwe doelgroepen aan voor onze klanten, omdat we ervoor zorgen dat – met name de jongere doelgroep – hun bitcoins op meer plekken kunnen uitgeven. Onze transactievolumes zijn de laatste drie maanden 100 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. We draaien nu meer dan 100.000 transacties per maand. Dus we zijn de businesscase van testen en bewijzen voorbij en zijn nu hard aan het groeien.”

Bitcoin is nu nog doelgroepgebonden

Bitcoinbetalingen zijn interessanter voor een webshop die gadgets verkoopt dan voor de bakker op de hoek. “In het begin was onze doelstelling om alle merchants aan te sluiten op bitcoin. We zijn er nu inmiddels achter dat het vooral zin heeft voor online merchants. En dan met name voor shops die zich richten op de doelgroep die bitcoin gebruikt: jong en geïnteresseerd in technologie.

Een API aan je checkout koppelen

Bitcoin klinkt vaak ingewikkeld, maar de integratie is inmiddels relatief gemakkelijk. BitPay integreren in je checkout-pagina is een kwestie van een API-integratie, hoewel het gemak daarvan wel bepaald wordt door de complexiteit van de huidige checkout. “Als je werkt met iframes in je checkout, is het integreren van onze API plus het testen een kwestie van een paar dagen tijd. Als je je echt kwaad maakt, misschien zelfs een middag. Inmiddels zijn we ook geïntegreerd met Magento en andere veel gebruikte ecommerce-software, dan is het een kwestie van plug and play”.

Een consumer-to-merchant-betaling die gelijk wordt opgevolgd door een business-to-business-betaling. “Zo bouw je dus eigenlijk aan een nieuw ecosysteem op een globale schaal.”

De potentie van bitcoin voor b2b-organisaties

De potentie voor b2b zit vooral in het payout-proces: een leverancier die binnen enkele minuten zijn geld en garanties heeft. Daar ligt misschien nog wel een groter potentieel dan op het consumentenvlak. “Het gaat er nu zelfs op lijken dat die hele markt voor uitbetalingen nog groter en interessanter is, omdat de toegevoegde waarde daar groter is. Neem een online gameplatform als voorbeeld. Als platform verkoop je gamers een licentie om dat spel te spelen, maar de makers van dat spel moeten vervolgens wel worden uitbetaald op de verkochte licentie. Zonder bitcoin kan dat dagen of weken duren. We zijn nu zover dat we dat gewoon praktisch realtime kunnen doen: aan de voorkant koopt iemand dus een spel met bitcoins, het platform pakt zijn aandeel en betaalt vervolgens de makers van de game uit.”

Dan krijg je dus een consumer-to-merchant-betaling die gelijk wordt opgevolgd door een business-to-business-betaling. “Zo bouw je dus eigenlijk aan een nieuw ecosysteem op een globale schaal, omdat je dus niet allemaal verschillende betaalmethodes en valuta’s aan elkaar hoeft te knopen en daar administratie op los moet laten. Je neemt dus de administratie en de bijbehorende kosten weg, maakt betalingen makkelijker en brengt additionele klanten binnen. Dat laatste voordeel is iets wat we steeds meer horen van onze klanten.”

Nieuwe klanten

Die nieuwe klanten waren voor BitPay tot op zekere hoogte ook een verrassing. Het heeft ook gevolgen gehad voor de eigen propositie. “Vanuit de eerste technische gedachte hadden we vooral ingezet op de functionele voordelen: goedkoper en minde fraudegevoelig. Dat stond ook in het eerste marketingmateriaal. Nu is onze propositie veel meer gericht op echte use cases die gaan over additionele klanten. Er is een juwelier in Engeland die gewoon aangeeft dat hij sinds de integratie van een bitcoinbetaalmogelijkheid een omzetgroei ziet van 15 procent door additionele verkopen in bitcoin. Daar komt nog het verhaal bij dat het ook aan de achterkant gebruikt wordt om leveranciers makkelijk uit te betalen. Dan heb je twee voorbeelden van use cases die wij zelf ook niet verwacht hadden in eerste instantie.”

“Laten we het erop houden dat bitcoin vooral gaat over programmeerbaar geld. Dat hele idee zal dingen mogelijk maken die we nu nog niet bedacht hebben.”

Valuta voor de digitale onderwereld

Voor sommige mensen hangt er ook een naar luchtje aan de bitcoin. Een geur van anonieme betalingen die vooral de digitale onderwereld in de kaart spelen. Een misperceptie aldus Roelants: “Het bekendste voorbeeld hiervan is Silk Road (een marktplaats op het het dark web waar o.a. wapens en drugs gekocht werden met bitcoins – red.), dat uiteindelijk is opgerold. De eigenaren zijn juist berecht dankzij de bitcoin. Uiteindelijk waren de bitcoin-transacties namelijk te traceren en dat leidde tot arrestaties.”

“Het gegeven dat mensen met bitcoins wapens kunnen kopen, blijft meer hangen dan het gegeven dat we wapenhandelaren kunnen traceren via bitcoins. Er heerst dus een misconceptie over het feit dat bitcoin volstrekt anoniem is, dat is niet zo. Daarbij komt dat de tools om het bitcoinnetwerk te analyseren ook steeds beter worden. Zo zijn er tegenwoordig al tools in de markt die alle transacties analyseren en een risk score per transactie teruggeven. Op vrijwel iedere bitcoin-exchange moet je tegenwoordig gewoon je naw-gegevens achterlaten, zo is praktisch altijd te achterhalen wie de persoon achter de transactie is”.

BitPay, bitcoin en de toekomst

Op de vraag waar BitPay over vijf jaar staat, volgt een lach van Roelants. Vijf jaar is in de wereld van bitcoin wel heel lang. Twee jaar dan? “Voorlopig is onze hoogste prioriteit acceptance: zoveel mogelijk mensen en partijen in staat stellen om bitcoins uit te geven en te ontvangen. Groei dus, vooral ook aan de achterkant in het b2b-domein. Die misperceptie over het ‘slechte’ gebruik van bitcoin is de grootste barrière.”

Dan toch nog even over die vijf jaar. “Wij hopen dat er over vijf jaar nog meer toepassingen voor de bitcoin zijn gevonden waarin wij een rol spelen als processor en het maken van koppelingen. Ik denk daarbij ook aan het internet of things: objecten die kunnen betalen is een heel interessant idee. Laten we het erop houden dat bitcoin vooral gaat over programmeerbaar geld. Dat hele idee zal dingen mogelijk maken die we nu nog niet bedacht hebben”.

Online Betaal Congres 2016

Marcel spreekt op 8 maart tijdens het Online Betaal Congres 2016 over hoe nieuwe technologieën zoals de blockchain ons betaalgedrag gaan beïnvloeden. Meer informatie over dit event staat hier.

Thomas van Manen
Journalist en oud-hoofdredacteur bij Marketingfacts

Categorie
Tags

5 Reacties

    Shirley

    Musimy być jednak uważni – jest co niemiara cudownie wycya…dÄjÄ…glch , których aromaty nie przynależą do przyjemnych. Należą do takich m.in. czarny bez czy berberysy, nie wsadzamy ich zatem w miejscu gdzie uwielbiamy pić kawÄ™ lub opalać siÄ™ na hamaku. Aby dowiedzieć siÄ™ wiÄ™cej przejdź na Nasz adres:


    12 juli 2016 om 01:49
    danny f chirinos

    waarom zijn jullie gestopt bitcion wand ik font dat fijn maar ik meest dit.wand ik kan niet betallen bitpay ik dank u.


    25 april 2017 om 19:50
    Joost Kamphuis

    Goed artikel, maar waar kan ik betalen met bitpay. Heb alleen tot nu toe een ledger kunnen kopen met bitpay. Ik zit al een half uur te zoeken naar winkels of een lijst maar kan er geen vinden.

    Maar wie weet in de toekomst;)


    28 mei 2019 om 09:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!