Livestreaming met Periscope en de praktische toepasbaarheid voor bedrijven

29 oktober 2015, 12:00

Live videostreaming is booming. Periscope, eind maart geïntroduceerd, heeft inmiddels al meer dan 10 miljoen accounts. Dat is een indrukwekkende groei in die paar maanden. Maar wat is Periscope? En wat kun je als bedrijf met Periscope en waar moet je op letten? In dit artikel de uitleg, voorbeelden en tips om een vliegende start met Periscope te maken.

Wat is Periscope?

Periscope is een app voor iOS en Android, waarmee je met je telefoon video kunt streamen. De video’s zijn live te bekijken via de Periscope app of via de website van Periscope. Na afloop van de live stream zijn de video’s nog gedurende 24 uur terug te kijken. Periscope is onderdeel van Twitter en heeft dan ook een functie waarmee je middels een tweet je uitzending bekend kunt maken. Dit verklaart ook mede de sterke groei die Periscope heeft doorgemaakt.

Grote voordeel van live videostreaming via je telefoon is dat het erg laagdrempelig is. Je hebt geen studio en dure camera’s nodig en je video hoeft niet gemonteerd te worden. Het is daardoor heel eenvoudig om een uitzending te starten en je eigen (video)content te produceren. Het materiaal is live en puur: alles is zichtbaar en onbewerkt. Dit maakt dat Periscope voor bijvoorbeeld een hoge kwaliteit bedrijfsvideo niet geschikt is.

Verschillen tussen Periscope en YouTube

Het leuke van Periscope is dat het interactief is. Dat is dan ook meteen het grote verschil met een video plaatsen op YouTube of Vimeo. Kijkers kunnen tijdens een live uitzending via een chatfunctie met je communiceren, feedback geven, vragen stellen en je uitzending middels hartjes waarderen. Deze realtime interactie maakt het mogelijk om persoonlijk en direct te communiceren met je doelgroep en een relatie met hen op te bouwen. YouTube is in vergelijking hiermee een stuk onpersoonlijker omdat het eenrichtingsverkeer is.

YouTube heeft meer dan een miljard gebruikers per maand. Het publiek op Periscope is met tien miljoen gebruikers in totaal een stuk kleiner. Voor bedrijven vormt dit zowel een voordeel als een nadeel. Op YouTube kun je veel meer kijkers naar je video’s krijgen, omdat het publiek vele malen groter is. De potentie is dus heel groot. Maar door de grote hoeveelheid content op YouTube, heb je ook heel veel concurrentie. Omdat Periscope nog niet zo lang bestaat kun je met jouw content dus gemakkelijker opvallen.

Een ander verschil met YouTube is dat je Periscopestream na de uitzending nog slechts 24 uur te bekijken is. Je content verdwijnt daarna van het platform. Mensen die een dag later op een link naar je Periscope stream klikken, krijgen de melding dat de uitzending verlopen is. Je kunt je stream wel opslaan op je telefoon waardoor je deze na afloop nog kunt gebruiken en op andere kanalen beschikbaar kunt maken. Door je Periscopevideo ook op YouTube te plaatsen blijft deze beschikbaar én profiteer je van het bereik van YouTube.

Early adopters hebben meer volgers

Als bedrijf is het goed om deze nieuwe mogelijkheden te omarmen. Onderzoek van Business Insider wijst uit dat er een positief early adopter effect is aangaande social media. Er is een correlatie tussen het vroeg aanwezig zijn op nieuwe kanalen en het succes daarop, afgemeten naar het aantal volgers.

Voor minder bekende merken is dit effect nog sterker dan voor de top consumentenmerken. Wacht dus niet: start vandaag nog met streamen. Mocht je desondanks toch later met Periscope aan de slag willen gaan: claim dan vandaag je gebruikersnaam.

Wat kan ik als bedrijf met Periscope?

Door de laagdrempeligheid en interactiviteit, zijn er veel praktische toepassingen van Periscope voor zakelijk gebruik te bedenken.

  • Een rondleiding of kijkje achter de schermen

    Denk aan een slager die de herkomst of bereiding van het vlees laat zien. Of een preview van de nieuwe collectie van een kledingzaak of meubelwinkel. Of je showt als hotelketen de herinrichting van een van je hotels. De gemeente ’s-Hertogenbosch geeft via Periscope rondleidingen in de stad op plaatsen die normaal niet publiekelijk toegankelijk zijn. De Hypotheker heeft tijdens de Open Huizen Dag in maart Periscope succesvol ingezet om live rondleidingen te geven in huizen die te koop staan.

  • Een demonstratie van een nieuw product of dienst

    Je hebt de nieuwste smartphone of smartwatch in je winkel? Laat het zien! Een autodealer die een nieuw model auto van binnen en van buiten laat zien en meteen meeneemt voor een proefrit. Wat zijn de unieke functies van dat ene type boormachine? Merken als Red Bull en Spotify zenden via Periscope al beelden uit van evenementen.

  • Vraag en antwoord

    Hoe maak ik mijn espressomachine goed schoon? Waar moet ik op letten bij het onderhouden van mijn mountainbike? Hoe breng ik magneetverf aan? Door de interactie kunnen kijkers direct vragen stellen, waarna je op dit specifieke punt kunt ingaan met beeld en uitleg.

  • Geef een primeur of laat zien waar je mee bezig bent

    Wat denk je van een live rondleiding door een makelaar in een woning die net in de verkoop gaat? En het streamen van een persconferentie of event? Denk ook aan burgerjournalistiek: er waren mensen die de het wereldrecord rubberboot varen streamden.

Tips bij het gebruik van Periscope

Periscope is een eenvoudige app. Desondanks zijn er nog wel wat aandachtspunten te benoemen om te zorgen voor een betere video en meer interactie.

  • De meeste telefoons hebben twee camera’s: een aan de achterzijde en een aan de voorzijde (bij het scherm). De achterste camera heeft vaak een betere kwaliteit. Als je zelf veel in beeld bent, laat dan iemand anders filmen zodat je de beste camera gebruikt voor je stream.
  • Als je jezelf filmt (en niet aan het lopen bent) zet dan je telefoon in een dock of standaard voor een stabieler beeld. Je kunt dan nog steeds de chat volgen.
  • In de lijst met streams wordt bij elke stream een afbeelding getoond. Dit is steeds het eerste beeld van je uitzending. Richt de camera dus meteen op iets dat je wilt laten zien of iets dat kenmerkend is voor het onderwerp van je stream en start daarna pas je uitzending.
  • Verwijs je kijkers naar een website met een URL die lang en/of gevoelig is voor typefouten? Print de URL dan uit en breng het papier even in beeld.
  • Er verstrijkt wat tijd tussen de notificatie die je volgers krijgen van de Periscope-app en het moment waarop ze de livestream bekijken. Gebruik daarom de eerste minuut van je stream aan het welkom heten van kijkers en een globale introductie. Die introductie herhaal je als je echt van start gaat. Je geeft zo je kijkers de gelegenheid om deel te nemen aan je uitzending, zonder iets te missen.
  • Zet in de instellingen ‘Bewaar uitzendingen automatisch’ aan. Je uitzending wordt dan automatisch opgeslagen in je filmrol. Je hebt dan altijd zelf je uitzending nog beschikbaar, die je bijvoorbeeld kunt uploaden naar Youtube of Vimeo zodat het filmpje langer dan 24 uur beschikbaar is.

Het krijgen van kijkers en volgers

Je kunt uitzenden wat je wilt, maar zonder kijkers is het allemaal voor niets. Hoe zorg je nu voor kijkers en volgers?

  • Zet altijd ‘Plaatsen op Twitter’ aan. Je stuurt dan een tweet uit die een link naar je uitzending bevat. Je twittervolgers kunnen zo realtime meekijken, of later je filmpje via het web bekijken.
  • Kondig je uitzending vooraf aan via de social media waarop je actief bent. Mensen kunnen er dan rekening mee houden of Periscope installeren als ze nog niet over de app beschikken.
  • Voor meer kijkers via de Perioscope-app zorg je voor een aansprekende titel die de lading dekt. Schakel ook het delen van je locatie in, zodat je stream niet alleen in de lijst, maar ook op de kaart wordt weergegeven.
  • Gebruik in de titel van je uitzending altijd een of meerdere hashtags. Deze doen (vooralsnog) niets binnen Periscope, maar helpen je wel om op Twitter beter op te vallen.
  • Deel de link naar de replay van je video enkele uren later nogmaals op Twitter en plaats deze ook op je andere social media kanalen. Dit levert je zeker extra kijkers via het web op.
  • Attendeer mensen aan het einde van je uitzending op de mogelijkheid tot het volgen via Periscope. Je volgers krijgen in de Periscope-app een notificatie zodra iemand die ze volgen een uitzending start. Voor de duidelijkheid: het volgen op Twitter staat los van het volgen op Periscope.

Streaming in de toekomst

Periscope is nog vrij nieuw, net als concurrent Meerkat. Wel is Periscope al erg succesvol: er wordt meer dan 40 jaar aan live Periscope video per dag bekeken. Het achteraf bekijken van scope’s via het web is daarin nog niet meegenomen. Maar het is ook de verwachting dat YouTube in livestreaming stapt. Hoe de toekomst van online video streaming er uit gaat zien, is daarom afwachten.

Tenslotte is Blab nog het vermelden waard. Dit is een soort Periscope, maar dan met maximaal vier personen tegelijkertijd. Het is daarmee erg geschikt voor gesprekken met meerdere mensen, bijvoorbeeld discussies en interviews. De video’s blijven in tegenstelling tot Periscope wel beschikbaar voor een replay. Waar je bij Periscope zelf je toekomstige uitzending via andere social media kenbaar moet maken, kun je een Blab inplannen, waarvoor mensen zich kunnen inschrijven. Kijkers kunnen via een chatfunctie reageren en hun waardering uitspreken. Blab is gestart in juni en is nu nog in beta, maar is door de interactiviteit erg leuk om eens te proberen.

Categorie
Tags

5 Reacties

    thomasvanmanen

    @Hans

    Linkje zit er inmiddels in!


    29 oktober 2015 om 15:23
    hckramer

    Dat is helemááál lekker Thomas. Thanks!


    29 oktober 2015 om 15:24
    jeroenvoets

    @ Hans; bedankt voor je mooie compliment! Ik kende de case, maar ik wist niet dat daarover ook op Marketingfacts was gepubliceerd.

    @ Thomas, dank voor de link!


    29 oktober 2015 om 15:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!