Listenbourg: Iedereen aan de haal met Franse list

De Metagids 44: Spelen met de realiteit met Fransen die het internet lieten ontploffen.

15 november 2022, 11:04 991 x gelezen

De Fransen hebben deze maand het internet veroverd. Allereerst was daar de 22-jarige Twitter-gebruiker Gaspardo die de draak stak met de gebrekkige topografische kennis van de Amerikanen. Op 30 oktober kondigde hij aan dat hij zeker wist dat “de Amerikanen de naam van dit land niet eens kennen.” Zijn tweet sloot hij af met “ptdr”, hetgeen een afkorting is voor het Franse ROFLOL: pété de rire, oftewel ontploft van het lachen. Vervolgens explodeerde het internet. Binnen een paar dagen tijd ging de grap online een eigen leven gaan leiden.

Het fictieve land Listenbourg

Het fictieve land Listenbourg werd online omarmd. Het land kreeg een eigen vlag, een volkslied, een regering, een gedetailleerde geschiedenis, een Olympische delegatie en zelfs een weerbericht. Ook grote merken hielpen mee om de meme verder te verspreiden. Zo kondigde RyanAir aan om er een nieuwe basis te openen, kondigde Deliveroo aan dat koeriers voortaan ook in Listenbourg maaltijden aan huis zullen bezorgen en liet de Franse internetprovider Free weten dat er „een nieuw land is inbegrepen in het Free-pakket”.

Een andere “Fransman” die online furore maakte, is de Braziliaanse acteur Renan Pacheco die zich op TikTok voordeed als een Fransman die zijn eerste date had met een Amerikaanse. Uiteraard verliep het afspraakje desastreus. De dame in kwestie kon niet tegen gluten en dronk geen alcohol, wat natuurlijk de grootste nachtmerrie is voor een Fransman die houdt van verse croissantje en een goed glas rode wijn. De video ging vrijwel direct viral, miljoenen mensen hebben de video inmiddels gezien en Pacheco probeert nu met zijn digitale alterego een filmcarrière op te bouwen.

@iamrenanpacheco

François went on his first American date! It didn’t go as planned…

♬ France Accordion Swing - MIZUSATO Masaki

The medium is the message

Beide voorbeelden maken duidelijk dat digitale media het voor iedereen mogelijk maakt om te spelen met de realiteit (tevens de ondertitel van ons boek Echt Nep). Niet de inhoud van het bericht, maar de vorm bepaalt uiteindelijk hoe we de werkelijkheid tot ons nemen oftewel “The medium is the message”.

De op deze manier geconstrueerde realiteit hoeft niet altijd louter positief te zijn. Het internet is wat dat betreft een ballenbak, zoals Remco Pijpers het zo treffend verwoordt, “tussen de kwaliteit en de betrouwbare informatie de grappen en grollen, de misinformatie en desinformatie, goedbedoeld en kwaad van zin, giftig en verrijkend.”

Met het 4-delige programma “Welmoed en de sexfakes” liet presentatrice Welmoed Sijtsma afgelopen week de keerzijde van digitale media zien. Middels deepfake-technologie werd het gezicht van Welmoed zonder haar toestemming op het lichaam van een pornoster geplakt en beelden hiervan werden online gedeeld. Naar aanleiding van deze uitzendingen wil de VVD “het vervaardigen, aanbieden, downloaden of gebruiken” van de omstreden technologie verbieden. Wat onbegonnen werk is omdat de achterliggende technologie een exponentiële groei doormaakt.

Iedereen zijn eigen realiteit

In het artikel “AI is plunging us into a bizarro pop culture multiverse” wordt het punt gemaakt dat door al deze digitale technologie popcultuur nu versneld aan het veranderen is (zie ook Metagids #38: Alles is tegelijkertijd een trend) en ons in een multiversum van realiteiten brengt. Het is volgens auteur Jesus Diaz een raar en prachtig nieuw avontuur dat eraan komt. Een gebeurtenis die “ingrijpende gevolgen zal hebben voor de gedeelde ervaringen die onze cultuur vormen, en ons gevoel voor realiteit – en de potentiële zelfvernietiging ervan tot oneindige persoonlijke ervaringen.” Iedereen zijn eigen realiteit dus. Hoogste tijd om er mee te leren spelen!

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!