Lezers weblog weten niet wat een weblog is
We hebben het hier al eens eerder geopperd, de meeste lezers van een blog weten niet dat ze een blog lezen. Omdat ze niet weten wat een blog is. Recent onderzoek van Nielsen/Netratings laat dit nu ook kwantitatief zien. Uit een steekproef van lezers van een weblog heeft men de vraag gesteld of men weblogs leest. Het bleek dat 65% van de lezers niet doorhad dat ze een weblog lezen omdat ze
– Weten wat een blog is, maar ze niet lezen
– Wel eens van weblogs hebben gehoord, maar niet precies weten wat het is
– Geen idee hebben wat een weblog is.
Bron: Buzzmetrics
Staat er ook bij het onderzoek welk weblog ‘een weblog’ is? Ik kan me voorstellen dat die aantallen behoorlijk kunnen verschillen naar aanleiding van het type weblog. Je zou toch verwachten dat de percentages bij bijvoorbeeld business blogs of it-gerelateerde blogs een stuk lager liggen.
Zo’n steekproef zouden we eigenlijk eens op Marketingfacts moeten doen.
Ok, maar wat is een weblog dan eigenlijk? Ik zie mafketingfacts bv. al niet als een weblog maar als een nieuwssite (gericht op een niche) met een redactie. Want is een weblog niet gewoon een dagboek online? Ik zie je in een offline diary al geen nieuws-items schrijven bijvoorbeeld.
Ik ben al sinds 1998 online, heb diverse sites gestart en ben gemiddeld zo’n 4uur/dag online en toch is de definitie ‘weblog’ mij niet duidelijk. Ik kan me dus wel goed voorstellen dat het voor de minder ervaren lezers al helemaal onduidelijk is.
Maar waarom dan ook zo moeilijk doen vraag ik me af. Moet een site perse onder een noemer geduwd worden?
Tja,
Ik denk dat dit er niet zoveel toe doet. Want wat is voor een weblog belangrijker:
– door de lezer herkent worden als zijnde ‘een weblog’;
– door de lezer bezocht worden vanwege relevante informatie / relevante community.
Ik denk het laatste. Als er marketeers zijn, die vanwege perceptie of positionering de bovenste reden WEL belangrijker vinden lees ik graag hier hun motivatie.
Het lijkt er op dat tegenwoordig alles zo’n beetje een Weblog of Blog wordt genoemd. Logisch dat niemand het dan meer begrijpt. Komt vast doordat ‘Bloggen’ hot is.
Daarom is het op dit moment ook ‘in’ om over dit vraagstuk te posten en discussieren en er dus ook onderzoek naar te doen.
Dit soort discussies worden legio gevoerd. Er staan hele sites (Weblogs?) mee vol en er worden bergen podcasts over volgeluld.
Volgens mij zijn er maar twee insteken mogelijk: De eerste van de functionele en de tweede van de technische kant. Kies maar:
1: Een website waarop de content chronologisch is gerangschikt (meest recente content op de voorpagina bovenaan), en met voor de lezers een reactiemogelijkheid op de content is een weblog.
2: Een web-site die met een Blog-tool is gemaakt en daarmee ook wordt beheerd is een Weblog.
En terwijl ik dit allemaal intik bedenk ik me: Is het nou ECHT belangrijk om te moeten weten of het nou een weblog is of niet? Het gaat toch om de boodschap?
’t Onderzoek valt voor mij in de categorie ‘Lekker Belangrijk’.
Helemaal mee eens Fred. De discussie is alleen relevant om aan te kunnen tonen dat weblogs een eigen plek hebben veroverd in de journalistiek en gaan veroveren in het bedrijfsleven.
Fred spreekt ware woorden.
@Reinout …. Dat weblogs een rol kunnen spelen in media en bedrijfsleven lijkt mij duidelijk. Echter als men over een weblog nadenkt, bedenk dan wel dat het slechts een middel is om een doel te bereiken. Een weblog kan volgens mij (vrijwel) nooit een doel op zich zijn.
Ik vindt dat de weblog te veel nog als (losse / leuke) gadget wordt gezien, terwijl het eigenlijk al een onderdeel moet zijn van een groter geheel (bv. communicatieplan, marketingplan of business-plan).
Discussie is wel interessant mbt de vele onderzoeken die op dit moment worden gedaan naar het gebruik van weblogs. Daar komen nu cijfers uit die volgens bovenstaande een onderschatting geven van het gebruik.
Discussie over wat nu wel of geen weblog is, is inderdaad minder interessant.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!