Kwart van Nederland gebruikt nog altijd vaste telefoon

Niet de senioren, maar juist jongeren gebruiken vaste lijn nog het vaakst

30 oktober 2023, 12:30 1897 x gelezen

De vaste telefoon verdwijnt in Nederland steeds meer naar de achtergrond, al verloopt de ‘uitfasering’ misschien een stuk trager dan weleens wordt gedacht. 73% van de Nederlanders geeft aan de vaste telefoon zelden of nooit te gebruiken of zelfs helemaal geen vaste lijn meer te hebben. Van de 2000 ondervraagden in onderzoek van vergelijkingssite Slimster.nl gaf 18,8 procent aan (bijna) nooit meer gebruik te maken van de vaste lijn. Daar komt nog bij dat 54,4 procent überhaupt geen vaste telefoonaansluiting meer heeft.

Niet verwonderlijk – vindt Slimster – want bijna elke volwassen Nederlander heeft een mobiele telefoon. Die neemt een steeds prominentere rol in het leven in, waardoor de traditionele vaste lijn langzaam uit Nederlandse huishoudens verdwijnt.

Maar, misschien dus nog opmerkelijker dan dat nieuws is het aantal mensen dat kennelijk nog wél een vaste telefoonlijn gebruikt. Mobiele telefonie werd 25 jaar geleden al massaal geïntroduceerd en geadapteerd. Voor wie dacht dat iedereen – op een paar 80-plussers na – aan de mobiel was:

Jongeren gebruiken vaste lijn het vaakst

Hoewel het algemene gebruik van de vaste telefoon dus afneemt, blijven mannen er meer aan gehecht dan vrouwen. Met 6,5 procent van de mannen die meer dan tien keer per maand bellen, tegenover slechts 3,2 procent van de vrouwen, is er een duidelijk verschil tussen de seksen. Bovendien geven ruim acht op de tien ondervraagde vrouwen aan geen vaste telefoon meer te hebben of er nooit meer gebruik van te maken, tegenover ‘slechts’ 65 procent van de mannen.

Het idee dat met name ouderen nog geregeld gebruikmaken van de vaste telefoon klopt dus niet helemaal. Zo is het percentage zestigplussers dat vaker dan eens per maand belt met de vaste lijn nauwelijks hoger dan onder twintigers (19,6 om 18,3 procent). Bovendien ligt het percentage dat aangeeft geen vaste lijn meer te hebben of er (vrijwel) nooit van gebruik te maken in elke leeftijdsgroep rond de 75 procent, behalve in de categorie 18 tot 30 jaar. Daar is het een kleine 65 procent. Dat verschil zou te maken kunnen hebben met financiële voordelen die kleven aan het gebruik van een vaste lijn, vooral als deze is inbegrepen in een internetabonnement, huurcontract of – inderdaad – de good old vaste ‘telefoon’ van pa en/of ma.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!