Klanten en adverteerders binden rond het EK

10 juni 2004, 11:02

Nike-billboard met Van Nistelrooy: waar is dat glas op de grond gebleven?De Ster komt tijdens het EK Voetbal met een quiz die het zogeheten ‘doorkijkeffect’ moet bevorderen en voor extra inkomsten moet zorgen. Of het adverteren in de plaspauze overigens even effectief is als sponsoring van sportevenementen, is maar de vraag.

Aan het begin van een reclameblok rond de EK-wedstrijden wordt steeds een historisch EK-moment getoond, waaraan een vraag is gekoppeld en drie antwoordmogelijkheden. Kijkers kunnen reageren en prijzen winnen als dvd?s, tv?s en spelcomputers. Het antwoord op de vraag volgt aan het eind van het blok. Bij belangrijke wedstrijden wordt de vraag in het eerste blok in de rust gesteld, en volgt het antwoord in het tweede rustblok. Volgens productmanager Roel van Santen van de Ster heeft de EK-quiz een tweeledig doel: het moet het doorkijkeffect bevorderen en het moet de Ster een extra inkomstenstroom bezorgen. De blokken rond de EK-wedstrijden zijn overigens nog niet uitverkocht.

Naam en imago

Bedrijven met bekende merknamen, zoals Coca Cola, MasterCard en McDonald?s, besteden jaarlijks honderden miljoenen euro?s aan sponsoring van sportevenementen. Zij hopen daarmee hun naamsbekendheid te vergroten en hun imago te verbeteren. Volgens Floris van Dam, directeur Benelux van Sport+Markt, blijkt dat sportsponsoring een vijfmaal grotere naamsbekendheid oplevert dan tv-reclame. Zo vertelde hij Het Financi?le Dagblad. Volgens Marcel Beerthuizen, directeur van sportmarketingbureau Brand Experience, komt dat doordat het bedrijf via sponsoring zijn naam koppelt aan de interesse van zijn klanten. Beerthuizen waarschuwt overigens in het artikel dat bedrijven sponsoring niet als een op zichzelf staand iets moeten zien. ?Je moet het actief exploiteren in je eigen communicatie met klanten. Haak erop in als je commercials maakt, als je een winkelactie doet of als je zakenrelaties meeneemt naar een evenement. Geloof me, sponsoring van bijvoorbeeld de Champions League is de investering dubbel en dwars waard?, zegt Beerthuizen.

Belangstelling van de consument komt slechts langzaam op gang

Een goede graadmeter voor de publieke belangstelling voor een bepaald onderwerp (in dit geval het EK), is het bezoekersaantal van de gerelateerde dochterpagina bij startpagina.nl. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een dochterpagina voor. Zo ook voor het EK voetbal. Als we vervolgens naar de statistieken kijken voor deze dochterpagina dan zien we pas de laatste dagen een significante toename in het aantal bezoekers. Waarschijnlijk moet iedereen op het laatste moment nog de ek-pool invullen 🙂

image

Mannen zappen tijdens EK-wedstrijd Oranje

De vraag is uberhaupt of een tv-commercial wel zo effectief is tijdens het EK. Een op de tien Nederlandse mannen is tijdens een EK-wedstrijd van Oranje aan het zappen naar andere zenders. Dat blijkt uit de Amstel EK Mannen Monitor, een onderzoek dat 2 en 3 juni onder ruim 700 mannen is uitgevoerd. Tijdens een EK-wedstrijd van Oranje kijkt 37 procent puur naar de wedstrijd. Bij bierdrinkers is dit iets minder: 30 procent. 38 Procent drinkt een biertje tijdens het kijken. Bij bierdrinkers ligt dit percentage vanzelfsprekend hoger: 57 procent. Opvallend daarbij is dat slechts 4 procent van de mannen zegt te snacken tijdens de wedstrijd. Bierdrinkers snacken zelfs helemaal niet. Waarom mannen zappen tijdens de wedstrijd, is niet bekend.

Olympische spelen en de zon

Een ander negatief effect op het kijkgedrag is wellicht het feit dat we deze zomer worden overspoeld met sport. Naast het EK voetbal zijn er maar liefs drie andere grote sportevenementen. Nog tijdens het EK starten zowel Wimbledon (vanaf 21 juni) en de Tour de France (vanaf 3 juli). Eind juli hebben we even pauze en dan beginnen de Olympische Spelen (vanaf 13 augustus). Wie gaat dat allemaal volgen via radio en tv?

Research International deed onderzoek en kwam tot de volgende conclusies. Veertien procnt van de volwassen Nederlanders, dat zijn er toch al snel zo’n anderhalf miljoen, is van plan alle vier de evenementen live bij te houden via radio en tv.

image

Sterblokken rond EK niet vol

Zoals bekend zijn de reclameblokken op de publieke omroep in de EK-maand nog niet vol (zie ook Adformatie). De Ster heeft daarom voor juni haar tarieven enigszins bijgesteld. Volgens Commercieel directeur Arian Buurman heerst er onder adverteerders minder hoge EK-koorts dan in het topjaar 2000, toen de economie floreerde en het evenement bovendien in Nederland plaats had. Er zijn volgens haar dit keer ook aanzienlijk minder inhakers.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!