Kansen in kwalitatieve abonnementenservice
Over e-commerce, verse streekproducten en ondernemen
Jochem Vroom riep het al in zijn artikel over de Samwer brothers en de Glossybox: “Ga veranderen! Er is een interessante ontwikkeling gaande waarop Nederlandse bedrijven zouden kunnen bouwen.” En ik kan dat alleen maar beamen: Het is waar! Het klopt! Dit is het moment!
Jochem schreef, geïnspireerd door de Glossybox, over kansen met allerlei verschillende kwalitatieve abonnementenservices. Hij noemde als voorbeelden een premium ‘beautybox’ product, een ‘gadget of travelbox’, een ‘boekenbox’ van hoge kwaliteit of misschien wel een ‘ticketbox’ met festivaltickets. En alsof de duvel er mee speelt, verscheen er afgelopen week in het FD ook nog een artikel over groeiende abonneediensten. Ideeën genoeg, maar waar zit de niche en waar zitten de klanten om zo’n concept succesvol te maken?
Het format van een abonnementenconcept is helder: iedere week of iedere maand een product naar keuze van een gewenst merk op de deurmat. De consument hoeft de deur er niet meer voor uit en weet wanneer hij het volgende product weer kan verwachten. Deze abonnementsvorm kent in de VS een snelgroeiende markt, de zogeheten ‘subscription commerce’. Investeerders nemen deze nieuwe internethype uiterst serieus en ook in Nederland komen steeds meer aanbieders van abonnementenservices op de markt.
In het artikel van Het Financieele Dagblad werden al wat voorbeelden genoemd. Een van de grootste is cosmeticabedrijf Glossybox, een kopie van het Amerikaanse Birchbox, waarover Jochem reeds schreef. Andere voorbeelden zijn de Brokjespiloot, waarbij katten en hondenbezitters maandelijks voer voor hun huisdier ontvangen, en Gourmet Foodie Box in Amerika, waarbij abonnees maandelijks lokale delicatessen ontvangen zoals jam, thee en koffie en andere lekkernijen.
Helemaal nieuw zijn dit soort abonnementenconcepten niet. Iedereen kent ECI boekenclub met in het verleden hun periodieke kroonboeken. Andere voorbeelden zijn Provea, met periodieke zendingen van ondergoed en lingerie, en Flinndal, met periodieke zendingen met voedingssupplementen. Ook voor de nichemarkt ‘gezinnen met kinderen’ is de Disney Boekenclub van Sanoma, waarbij kinderen iedere maand een pakket met boeken toegestuurd krijgen, een goed voorbeeld. Bij deze voorbeelden werden met behulp van traditionele media (bijsluiters, postmailings en telemarketingcampagnes) veel klanten geworven.
Via online media wordt dit soort abonneeconcepten nu nieuw leven in geblazen. De concepten blijven in de basis hetzelfde, maar kennen varianten in vele segmenten en nichemarkten. Hoewel in eerste instantie de gedachte van dit soort concepten wellicht uitgaat naar producten die makkelijk schaalbaar en te distribueren zijn, is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat een vervanger van de lokale supermarkt of speciaalzaak kans van slagen heeft.
Daarom werp ik nu, inhakend op het artikel van Jochem en deze nieuwe trend, een blik op een concept dat zich richt op versproducten: De Streekbox
Begin maart is Streekbox.nl van start gegaan. Het is een initiatief van drie mensen een verschillende achtergrond: een internetondernemer, een boerenzoon en een kok met verstand van streekproducten. De ingrediënten die als uitgangspunt zijn gebruikt voor het idee van de Streekbox:
-
Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds belangrijker.
-
Streekproducten zijn hot en trendy.
-
Het online verkopen van verse producten is de nieuwste uitdaging van veel webwinkels.
Het boerenland bij jou aan de deur
De Streekbox zorgt ervoor dat streekboeren hun verse producten direct bij de consument op tafel kunnen krijgen. Een boer kan zonder tussenkomst van een groothandel of een supermarkt direct in contact komen met een klant. Het boerenland wordt dus online tot aan de voordeur gebracht. Dit concept gaat uit van een abonnementsdienst waarbij consumenten de gelegenheid krijgen om een groot deel van de verse boodschappen, zoals vlees, brood, zuivel en groente, direct van streekboeren thuis afgeleverd te krijgen. Ze werkt hiervoor samen met ruim 300 ambachtelijke boeren uit het Groene Hart en biedt verschillende abonnementsvormen.
In de conceptfase zijn de klanten voor de Streekbox gedefinieerd als de zogenaamde ‘cultural creatives’. Mensen die duurzaam willen leven, kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Voor vers gaan en niet voor gemanipuleerd. Zeker geen ‘geitenwollensokken types’ die vaste klanten zijn van natuurwinkels, maar gewone mensen die gaan voor eerlijke producten. Ik behoor niet direct tot deze kerndoelgroep, maar ik moet eerlijk bekennen, dat hoe meer ik me verdiepte in het concept, hoe enthousiaster ik werd!
Abonnementsbasis
Net als Jochem geloof ik in de kansen van kwalitatieve abonnementenservices. Met de juiste aanpak en combinatie van middelen is dit een moment om nieuwe initiatieven te lanceren. Dus mijn advies aan geïnteresseerden: neem initiatief en start met een laagdrempelige, kwalitatieve en vriendelijke abonnementsvormen! Het kan namelijk het nodige opleveren. Je kunt een structureel klantenbestand opbouwen, waarbij je klanten met repeating orders kan voorzien van een goed product. Dit betekent structurele afzet en gegarandeerde omzet.
Ik denk dat de Streekbox op het juiste moment gelanceerd is en dat de combinatie van kwaliteit en gemak een grote groep consumenten kan aanspreken. Vlak voor de lancering kwam ik in contact met de initiatiefnemers van de Streekbox. Hun enthousiasme en geloof in de kwaliteit van het product werkt aanstekelijk. Ze willen meer mensen kennis laten maken met lekkere streekproducten.
Er wordt inmiddels met een aantal early-adaptors een “Ambassadors-Campaign” uitgewerkt in een aantal relevante woongebieden in de steden. Daarnaast wordt gewerkt aan een intensieve affiliate– en email-campagne. Streekbox zal in eerste instantie gepromoot gaan worden naar consumenten in de regio Den Haag, Delft, Gouda, Alphen aan de Rijn, Zoetermeer en Leiden. Daarna zal het wervingsgebied in verschillende fases uitbreiden naar de gehele Randstad, gevolgd door de rest van Nederland.
Ik sluit me volledig aan bij de woorden van Jochem. De succesvolle vooruitzichten van abonnementenservices in het algemeen en de Streekbox in het bijzonder? Simpelweg het ‘gemak’ en natuurlijk de kwaliteit van de producten die geleverd worden. Geen loyaliteit via ‘conversieoptimalisatie’ en ‘nieuwe meetmechanismes’, maar betrokkenheid en merkbeleving via abonnementen. De kunst is om de verwachtingen van nieuwe klanten te overtreffen om te zorgen voor nog meer positieve buzz en word-of-mouth-reclame in het verzorgingsgebied. Ook voor de Streekbox geldt: “Wellicht is dit het eerste bericht dat je over deze niche leest, de laatste zal het zeker niet zijn!”