Tzveta Hristova: “Met ons programma willen we werkende studenten zo goed mogelijk faciliteren” #adv

13 mei 2014, 13:00

Werkende studenten hebben het getroffen met Tzveta Hristova. De opleidingscoördinator Commerciële Economie (deeltijd en duaal) en programmamanager van (post-)hbo marketing- en salesopleidingen bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen weet precies hoe ze deze doelgroep het best moet bedienen. Nog niet zo lang geleden doorliep ze zelf de duale en deeltijd leerroute. ‘Kan niet’ is een begrip dat ze mist in haar vocabulaire. Hristova, net als de HAN, denkt in mogelijkheden, niet in beperkingen.

Studenten die bij haar om hulp en advies aankloppen, vallen grofweg uiteen in twee categorieën. Mbo’ers op zoek naar een leerwerkopleiding, omdat fulltime naar school gaan voor hen geen optie is. En werkenden die in hun beroep willen doorgroeien. Of zich juist willen her-, om- of bijscholen.

Hristova: “De eerste groep kiest over het algemeen voor de duale leerweg, waarbij ze twee avonden studie met drie dagen werk combineren. De deeltijdstudenten, gemiddeld wat ouder dan studenten in het duaal onderwijs, volgen op de dinsdag- en donderdagavond hoor- en werkcolleges en vaardigheidstrainingen.”

Dé manier om uit te blinken

“Beide groepen zijn fijn om mee te werken”, vervolgt ze. “Studenten Commerciële Economie zijn over het algemeen extravert, mondig, creatief en spontaan. Outgoing en vooral op mensen gericht. Dat moet ook wel, want jezelf en je product of dienst onderscheiden, is dé manier om uit te blinken. De belangrijkste onderwerpen binnen de opleidingen zijn marketing en sales. Je leert hoe je producten en diensten goed in de markt kunt zetten en denkt na over de beste communicatiemiddelen en de juiste prijs. Maar je leert ook hoe de verkoop buiten- en binnendienst optimaal werken.”

Focus op de doelgroep

“Het heeft even geduurd, maar de HAN heeft onlangs een bewuste keuze gemaakt om de werkende lerende zo goed mogelijk te faciliteren”, aldus Hristova. “De hogeschool onderkent het maatschappelijke belang van deze doelgroep voor de ontwikkeling van de kenniseconomie in Nederland. Tevens heeft de organisatie geleerd dat een werkende lerende een ander type student is dan een voltijdstudent die ook andere wensen en behoeften heeft ten aanzien van programma’s, begeleiding, docenten en faciliteiten.

Blended learning

Om de werkende lerende optimaal te bedienen, is in 2012 het Instituut Werken en Leren opgericht. “Dit bestaat uit op maat gesneden programma’s die snel tot uitstekende resultaten leiden. Onderdeel hiervan is het zogeheten ‘blended learning’; een combinatie van klassikaal leren en online praktijkopdrachten. Een meer flexibele, digitale vorm van onderwijs dat nog altijd voldoende contacttijd biedt, omdat niet alles op afstand gebeurt.”

“Ook fijn is dat studenten altijd (dus ook ’s avonds) terecht kunnen met praktisch vragen over hun studie”, noemt Hristova een andere service. “Hetzelfde geldt voor HAN Employment, dat bemiddelt tussen werkgevers en voltijd-, deeltijd- en duaal studenten. Studenten die een relevante werkplek missen, nodig om hun studie in de praktijk toe te kunnen passen, kunnen hier terecht om alsnog een passende vacature te vinden. Ook als je informatie of advies wilt over solliciteren en/of arbeidsmarktoriëntatie helpt HAN Employment.”

Van bachelor naar master

Voor de echte go-getters is het verder goed te weten dat je opleiding bij de HAN niet hoeft te stoppen na behalen van de Bachelor of Business Administration. Wie wil, kan daarna nog verder leren. Aan een universiteit, maar ook aan de HAN. Zo biedt de HAN als enige in Europa een Sales Leadership Programma aan met een internationale register titel op post-hbo niveau. De post-hbo opleidingen Senior Account Management en Sales Management worden ondersteund door Sales Management Association (SMA) en Sales and Marketing Executives International (SMEI).

Eens een kijkje nemen bij de opleiding Commerciële Economie op de HAN? Dat kan! De eerstvolgende openavond in Arnhem is op woensdag 11 juni van 18.00 tot 21.00 uur.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!