Joi Ito’s 9 principes, een les in network-thinking

17 december 2013, 11:59

Joi Ito en het door hem aangestuurde MIT Media Lab kwamen vorig jaar naar buiten met een aantal uitgangspunten die zij als basisregels zien in een netwerksamenleving. Deze regels zijn bedacht op en voor het internet, maar steeds vaker kunnen ze overal op worden toegepast, omdat nu vrijwel alles wat we doen gedreven is door … juist: technologie.

Je kunt bijna alle succesvolle business modellen en bedrijven van de afgelopen jaren langs het lijstje van Ito halen en een of meerdere van deze punten zijn verankerd in hun DNA.

Veerkracht

Het internet is ontworpen met als doel een sterk netwerk voor communicatie te maken dat door veerkracht overeind kon blijven in het geval van een ramp of oorlogssituatie. Het publieke deel van dit netwerk werd uiteindelijk een open plek voor innovatie met een gigantische impact op de dingen die we dagelijks doen.

Het web startte als een plek waar je eenvoudig tekst, plaatjes en later video kon delen. Het internet werd een 'disruptive innovator' en tegelijk de allergrootste kans ooit voor de media-industrie. Dit nieuwe platform zette alle tellers op 0. Het leidde er hier in Nederland bijvoorbeeld toe dat een startup (NU.nl) uitgroeide tot de populairste bestemming voor nieuws.

Na media was e-commerce aan de beurt. De infrastructuur hiervoor bestond al, post-orderbedrijven hebben jarenlang niets anders gedaan dan catalogussen versturen en telefonische orders aannemen. De business was er, het enige dat nog ontbrak was de digitalisering van de catalogus.

De afgelopen decennia hebben we dit netwerk in alle lagen van de maatschappij verweven. In hoe mensen en machines met elkaar communiceren. En in de komende jaren zullen we elk nieuw product aansluiten op “het netwerk” om het intelligent te maken.

Network-thinking en het bedrijf van de toekomst

De “iedereen-en-alles-is-altijd-verbonden-mentaliteit” introduceert network-thinking. Sociale netwerken vervangen langzame en formele communicatie als e-mail. Softwareplatformen vervangen complete bedrijven. Een bedrijf is niets meer dan een groep mensen met hetzelfde doel, verbonden met elkaar door een logo, identiteit, fysieke plaats, productiemateriaal en gemeenschappelijk doel. Het bedrijf bestaat alleen maar omdat het faciliteert in de communicatie om doelen te bereiken.

Dus wat maakt een bedrijf fysiek onmisbaar? Bedrijven kunnen helemaal of gedeeltelijk 'gevirtualiseerd' worden. Zolang je in staat bent een probleem aan te pakken met een aanbod dat door het slim inzetten van technologie ver boven het aanbod van de 'traditionele' spelers in de markt uitstijgt, heb je een 'disruptive innovation' en zet je de nieuwe norm.

Ik verzamel voorbeelden van dit soort bedrijven. Deze platform- en netwerkgedreven bedrijven beginnen inmiddels serieuze concurrenten te worden van meer traditioneel opererende bedrijven. Met de groei van het internet wordt de impact van nieuwe bedrijven steeds groter.

Airbnb, 15.000 overnachtingen per nacht, maar geen vastgoed in bezit

Airbnb is een populair voorbeeld. Het is een marktplaats voor het huren en verhuren van kamers. Je kunt je appartement aan iedereen verhuren die daar interesse in heeft en wat geld wil verdienen. Als je in een stad wilt overnachten geeft Airbnb je een meer persoonlijke en bijzondere ervaring dan bijvoorbeeld een hotel je kan geven.

Het Airbnb-model is volledig gedistribueerd. Het opereert als een netwerk, maar het resultaat is hetzelfde als dat van een grote hiërarchische hotelketen. Gemiddeld slapen zo'n 15.000 mensen per nacht in een Airbnb verhuurde kamer. De capaciteit van Airbnb is onbeperkt en de prijs en kwaliteit zijn transparant en dynamisch. Het lastig om hier mee te concurreren als hotel. Airbnb vervangt ook niet de bestaande hotels, maar het bestaat er juist naast en pakt met een onderscheidend aanbod een groeiend aandeel van de markt die voorheen van de hotels was.

Airbnb past prima in Joi Ito's model. Het is 'resilient', het bedrijf bezit geen grote gebouwen vol met kamers en personeel. Een periode van minder vraag en aanbod is geen urgent probleem. Het gaat niet om het 'object', het gebouw, maar om het 'platform'. Geef mensen de mogelijkheid om geld te verdienen.

Airbnb is een kind van 'network-thinking'. Iets, in dit geval een slaapplek vinden, wordt aangepakt door te denken als in een netwerk. Hoe is het ultiem schaalbaar, hoe combineer je vraag en aanbod? En hoe breng je partijen bij elkaar door te fungeren als een hub, in plaats van een bestemming?

Als we over honderd jaar terugkijken op het internet, denk ik dat juist deze manier van organiseren de grootste impact had op hoe een maatschappij georganiseerd is en dat dit de grootste verdienste van het web is.

Joi Ito's 9 principes

Wilbert Baan
Head of Product Design bij Dott

Head of Product Design @Dott voorheen @JustEatTakeaway, @KLM.

Categorie

1 Reactie

    WilliamAtrom

    Trying To Find The Best Diet Pill?

    Trying to find the best diet pill may seem like an impossible task, especially with the multitude of diet pills available for purchase. Many people purchase a diet pill only to find out that the pill makes them feel jittery, nervous, or often has no effect at all.

    Diet pills frequently contain the same or similar combination of ingredients and rarely contain anything new, innovative, or undiscovered to the supplement / weight loss industry. So, how can you find the best diet pill when most diet pills are made with similar ingredients?

    One of the most common problems associated with taking diet pills is that the person taking the diet pill is uneducated about the dosage, effects, and promises offered as they relate to each diet pill. The research at website finds that there are three factors that should be taken into consideration when deciding to take a diet pill.

    Dosage:

    It is important to take the pill exactly as recommended on the product label. Some people choose to increase the dosage thinking that the product will work faster or better. This is not the case, and many people become sick in response to the large dose. Reviewers at website often suggest that the recommended dosage be cut in half to give the body time to adjust to the stimulant in the diet pill. After the body has adjusted, it is fine to begin taking the regular dosage as recommended on the product label.

    Effects:

    The effects listed on the product label are there because these are the effects that the product has had on ‘some’ of the test group. Some of the diet pill testers may be fine taking the product, while others may have adverse effects. The diet pill companies print this information to educate the buyer as well as to protect themselves from lawsuits. The consumer needs to read the label and educate themselves before taking the product. Many people who are sensitive to caffeine are surprised when the diet pill makes them feel nervous or nauseous, but this information is likely printed on the product, so with a little research these affects can be avoided.

    Promises:

    If you read the fine print on product claims for diet pills and other weight loss supplements, you will see ‘results not typical’ printed very small somewhere where you are not expected to look. The diet pills advertised on television are responsible for some of the most outlandish claims. The results claimed in these advertisements are often unattainable within the given amount of time outlined in the ad. Don’t expect to see results in two weeks like a lot of ads claim.

    Wouldn’t it be great if you could read reviews for diet pills from actual users of each diet pill? Diet Pill Reviews website has taken the trouble out of searching for the best diet pill. You can read reviews of over 150 of the most popular diet pills available.

    Copyright 2006, Diet Pill Reviews viagra pas cher


    11 oktober 2017 om 19:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!