Is Nederland klaar voor Oranje?
Ondanks het feit dat het EK voetbal eind deze week al start, zien we de publieke en commerciele belangstelling nog maar mondjesmaat toenemen. Het aantal zogenaamde inhakers is de afgelopen weken wel toegenomen maar de exploitanten zijn niet tevreden. Het verlies van Oranje vorige week tegen Belgie (0-1) en gisteravond tegen Ierland (0-1) zal het er allemaal ook niet beter op maken. Krijgen we alsnog een commercieel debacle of slaat de vlam in de pan als straks de Duitsers worden gepakt?
Exploitanten zitten met smart te wachten op succes
Deze week werd bekend dat voor het derde achtereenvolgende jaar de netto media-bestedingen zijn gedaald. Het is een merkwaardig fenomeen dat adverteerders minder geld uitgeven aan media als het economisch minder goed gaat. Als we kijken naar de campagnes voor en tijdens het EK Voetbal in Portugal, dan lijkt deze trend zich voort te zetten.
Belangstelling van de consument komt langzaam op gang
Een goede graadmeter voor de publieke belangstelling voor een bepaald onderwerp (in dit geval het EK), is het bezoekersaantal van de gerelateerde dochterpagina bij startpagina.nl. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een dochterpagina voor. Zo ook voor het EK voetbal.
Als we naar de statistieken kijken voor deze dochterpagina zien we pas de laatste week een significante toename in het aantal bezoekers.
http://v1.nedstatbasic.net/stats?ABwWwAswuy9ZiIVsfAzjQi/mhV6w
Mannen zappen tijdens EK-wedstrijd Oranje
Een op de tien Nederlandse mannen is tijdens een EK-wedstrijd van Oranje aan het zappen naar andere zenders. Dat blijkt uit de Amstel EK Mannen Monitor, een onderzoek dat 2 en 3 juni onder ruim 700 mannen is uitgevoerd. Tijdens een EK-wedstrijd van Oranje kijkt 37 procent puur naar de wedstrijd. Bij bierdrinkers is dit iets minder: 30 procent. 38 Procent drinkt een biertje tijdens het kijken. Bij bierdrinkers ligt dit percentage vanzelfsprekend hoger: 57 procent. Opvallend daarbij is dat slechts 4 procent van de mannen zegt te snacken tijdens de wedstrijd. Bierdrinkers snacken zelfs helemaal niet. Waarom mannen zappen tijdens de wedstrijd, is niet bekend.
Olympische spelen en de zon
De zomer van 2004 heeft naast het EK voetbal maar liefs drie andere grote sportevenementen. Nog tijdens het EK starten zowel Wimbledon (vanaf 21 juni) en de Tour de France (vanaf 3 juli). Eind julie hebben we even pauze en dan beginnen de Olympische Spelen (vanaf 13 augustus). Wordt de kijker niet overspoeld met sport en zal hij (of zij) het allemaal gaan volgen via radio en tv?
Research International deed onderzoek en kwam tot de volgende conclusies. Veertien procnt van de volwassen Nederlanders, dat zijn er toch al snel zo’n anderhalf miljoen, is van plan alle vier de evenementen live bij te houden via radio en tv.
Sterblokken rond EK niet vol
De reclameblokken op de publieke omroep in de EK-maand juni zijn nog niet vol, meldt de Ster deze week in Adformatie. De Ster heeft daarom voor juni haar tarieven enigszins bijgesteld. Volgens Commercieel directeur Arian Buurman heerst er onder adverteerders minder hoge EK-koorts dan in het topjaar 2000, toen de economie floreerde en het evenement bovendien in Nederland plaatshad. Er zijn volgens haar dit keer ook aanzienlijk minder inhakers.
Ondanks de extra inspanningen van de media en commercie blijven consumenten zeer gereserveerd reageren op de komende EK voetbal. Dit valt te concluderen uit de Oranje-index, een initiatief van TBWABrand Experience Company.
Opmerkelijke commercials
De tweede in een reeks voetbalcommercials van Nike is vanaf vandaag in heel Europa op tv. ‘Home Game’ heeft de Franse Arsenal-speler Thierry Henry als hoofdrolspeler. Naast Henry zijn ook de Zweed Freddie Ljungberg, Edgar Davids en Rafa M?rquez (Barcelona) te zien. Ook Ruud van Nistelrooy komt langs. Home Game werd gemaakt door Wieden & Kennedy Amsterdam.
Heineken komt met een EK-tab in MSN Messenger. Sinds afgelopen vrijdag is deze te bekijken. Bureau Qi zit achter deze actie. Binnenkort volgen er waarschijnlijk nog meer acties rondom het EK Voetbal van Heineken. De totale campagne is door Qi ontwikkeld, Kobalt doet de mediastrategie.
Albert Heijn begint samen met Unilever en tv-zender Fox Kids een grootscheepse promotieactie rond het EK voetbal, onder de verzamelnaam Het Nederlands Elftal Spel.
Deze week start het Nationaal Epilepsie Fonds met de campagne ?Aanvallen!?
http://www.communicatie-online.nl/Nieuws/Nieuws2004-22.html#Item32371
Commercials:
Albert Heijn (mpg)
Delta Lloyd (mpg)
Dubbelfrisss (mpg)
Nuon (mpg)
Heineken (mpg)
Bronnen:
Op de hoogte blijven van het EK:
http://www.oranjeinportugal.nl/
http://www.supportersclub-oranje.nl/