Investeer in jezelf #spon
Het (digital) marketingvak is zo veranderlijk als het weer. Maar hoe blijf je als marcomvakman of -vrouw up to speed? Want: druk, druk, druk. Een interview met Hans Molenaar van Beeckestijn Business School over de psychologie van tegelijkertijd leren en werken.
“De valkuil is vaak dat mensen dénken dat ze geen tijd hebben. Ze hebben een nieuwe job, een nieuw huis of er is een kind op komst. Er is altijd een reden om die cursus of opleiding uit te stellen. De tijd ontbreekt. Vraag je ze dan hoe hun carrière er de afgelopen tien jaar uitzag, dan geven ze vaak aan dat ze zich te weinig ontwikkeld hebben als professional. Ze hebben onvoldoende tijd geïnvesteerd om hun kennis naar een hoger niveau te tillen. Ik zie hen in een opleiding met sprongen vooruitgaan, maar in de praktijk hetzelfde bereiken. Organisaties zijn veel platter geworden en het werkveld is inhoudelijk veranderd. Daar zie ik mensen mee worstelen.”
Klassikaal versus e-learning
“We spreken veel mensen en iedereen wil bij wijze van spreken het liefst in een halve middag alles geleerd hebben. Met e-learning kan je veel doen, omdat je online alles kan vinden, maar het is ook een informatie-overload. Veel mensen vinden het juist fijn om in een klaslokaal te zitten om de toepassing van kennis te begrijpen en met een groep mensen van elkaar te leren. Het overbrengen van informatie kan online en via boeken, maar er actief iets mee doen is dan een grote uitdaging. Ik geloof sterk in de combinatie van e-learning en klassikale lessen.”
“Kennis is leuk, maar je moet er wel wat mee doen”
“Beeckestijn ontwikkelt ook digitale leeroplossingen voor bedrijven en professionals: we investeren veel in e-learning en online tools om mensen zelf te laten leren. Op een zelfgekozen locatie en in hun eigen tijd. Voor een internationaal veevoederbedrijf hebben we bijvoorbeeld een programma opgezet om lokale marketeers in Brazilië en Vietnam op hun eigen manier en in hun eigen tempo kennis tot zich te laten nemen. Met allerlei online activiteiten helpen we deze professionals om hun kennis toe te passen in de organisaties waar ze voor werken.
Kennis is leuk, maar je moet er wel wat mee doen. Onze filosofie is én blijft dat heel goede docenten – die als professionals sterk verbonden zijn met de praktijk – kennis delen. Vervolgens gaat de groep in een nieuwe setting iets met de kennis doen en ontstaat een leerproces waarbij mensen van elkaar leren. Daarna passen zij de kennis toe voor de eigen aorganisatie. Die drie dingen leiden ertoe dat je echt iets leert. En je bouwt ook een netwerk op met gelijkgestemde professionals, om elkaar ook in de toekomst vragen te kunnen stellen bij professionele uitdagingen. Met e-learning is dat toch allemaal iets lastiger. Mijn ervaring is dat men na een drukke werkdag liever in de klas zit met vakgenoten om op een interactieve manier kennis tot zich te nemen. Dat is de reden dat studeren in combinatie met een drukke baan met alleen e-learning vaak niet lukt.”
Veertigplussers
“De docenten van Beeckestijn zien deelnemers groeien en flinke stappen zetten. Dat is best een uitdaging in combinatie met een fulltime job. Daarom hebben wij onze opleidingen afgestemd op de drukke baan van de leergierige professional. We hebben in het verleden een carrière-krant gemaakt, om mensen bewust te maken hoe carrières zich ontwikkelen en waar je als professional tegenaan kunt lopen. We proberen professionals bewust te maken van de bewegende markt en hun uitdagingen in kaart te laten brengen. Jonge mensen die net van een opleiding komen, brengen de laatste kennis met zich mee.”
“Als je als professional in de veertig bent, dan krijg je het lastiger”
“Als je als professional in de veertig bent, dan krijg je het lastiger. Dan moet je wel iets gaan doen en in jezelf investeren. Op basis van inhoud willen we de professional bewust maken van de uitdagingen waarvoor ze staan. We adviseren natuurlijk ook over de oplossingen.”
Plan van aanpak
“We komen bij Beeckestijn meer uit de praktijk. We hebben van de thema’s waar professionals tegenaan lopen, korte opleidingen gemaakt waarmee ze direct mee aan de slag kunnen. Wat ons anders maakt dan andere aanbieders, is dat wij elk half jaar ons opleidingsaanbod aanpassen. Het is heel actueel en we werken niet met vastgeroeste docenten. Het zijn mensen die dit naast hun werk doen, maar wel in een context werken die de professional ook helpt. Het zijn geen mensen die dat uit boekjes halen en vervolgens zes verschillende colleges geven. Wij werken echt met verschillende specialisten op de verschillende terreinen.
Vervolgens stelt ons alumniprogramma mensen in staat om hun vak bij te houden. Het meest unieke is dat wij gefocust zijn op het toepassen van die kennis: dan heb je aan het einde van de rit ook een plan van aanpak liggen waar je intern de discussie mee kunt aangaan.”
Advies voor marketeers
“Ik denk dat marketingprofessionals hun vak goed moeten bijhouden en uiteindelijk ook keuzes moeten maken. Er zijn veel mogelijkheden op digital vlak. Wat ik vaak zie, is dat mensen een beetje praten over customer experience, een beetje praten over data en over vele andere onderwerpen. Maar niet écht de diepte ingaan. We hebben weleens onderzoek gedaan bij grote corporates en een van de conclusies is dat niemand iets doet. Mensen zijn alleen maar plannen aan het maken, aansturen, coördineren en afstemmen: dat is heel gevaarlijk voor een organisaties. Niemand had nog echte kennis en alles werd uitbesteed. Marketeers zijn hele dagen aan het vergaderen, zonder dat ze daadwerkelijk actief aan de slag zijn. Ik wil mensen graag meegeven: zorg dat je wel wat kunt. Niet alleen op hoofdlijnen, maar zorg dat je ook iets inhoudelijk kunt en een gefundeerde mening hebt.”
Glimlach
“Nadat ik het corporate wereldje gezien had, ben ik in de start-upscene terecht gekomen. Naast mijn werk heb ik altijd lesgegeven. Ik vond het belangrijk om mijn vak beter te begrijpen en als docent krijg je interessante dingen terug door gesprekken en discussies. Daarnaast heb ik ook altijd opleidingen gevolgd om kennis te blijven vergaren, door zowel studies in Nederland als in het buitenland. Ik ben altijd gefocust gebleven om ontwikkelingen binnen marketing en communicatie beter te begrijpen en te kunnen toepassen.”
“Zorg dat je inhoudelijk iets kunt en een gefundeerde mening hebt”
“Vanaf 2008 ben ik volledig bij Beeckestijn Business School aan de slag gegaan. Een werkdag is elke dag anders. Als directeur stuur ik de organisatie aan. Er moeten programma’s ontwikkeld worden, ik heb veel klantcontact en er moeten nieuwe opleidingen in de markt gezet worden. Ik ben ook vaak betrokken bij grote internationale incompany trajecten. Hierbij denk ik actief mee met de inhoud van de programma’s, bijvoorbeeld in de balans van e-learning en fysieke bijeenkomsten. Heel soms begeleid ik ook nog studenten en af en toe geef ik nog les op het B2B-vlak. Ik ga elke dag met een grote glimlach naar mijn werk.”
Drs. Hans Molenaar is directeur van Beeckestijn Business School, het instituut in Nederland op het gebied van digitale marketing en customer management. Daarnaast is hij als ondernemer actief in recreatief vastgoed en in een aantal start-ups. Hij is voorzitter van de PIM Marketing Literatuurprijs en Marketing Scriptieprijs.
In het verleden heeft hij zowel voor grote corporates (AT&T, NCR en Royal Bank of Scotland) als start-ups (Novis, 404-network, Selligent, E-banking solutions en Hanco) B2B-marketing- en salesmanagementposities vervuld, waarvan een aantal internationaal. Hij is vijftien jaar voorzitter geweest van het Platform Innovatie in Marketing en initiatiefnemer van het Marketingtrendrapport, de Marketingwetenschapsprijs en de Marketeer of the Year.
Dit artikel verscheen eerder in Fonk, Opleidingsspecial, augustus 2019.