Notifica.re: Hoog tijd om apparaten voor ons te laten werken

28 november 2012, 08:29

Interview met de Nederlandse the internet of things startup Notifica.re

The internet of things. Een zeer interessant visie van apparaten die slim met elkaar communiceren. Echter, zo ver weg van je bed is dit verhaal niet. Veel techniek is er al, alleen ontbreekt het de meeste fabrikanten aan slagkracht of kennis. Uit cijfers van Cisco blijkt dat er momenteel al 2 keer zoveel devices met het internet zijn verbonden dan mensen. Cisco voorspelt dat in 2020 50 miljard apparaten met het internet zijn verbonden tegenover 7,6 miljard mensen. Vorige week schreef ik al even kort over Notifica.re, een Nederlandse startup die the internet of things nú al mogelijk maakt. Om meer te weten te komen over Notifica.re sprak ik met Joris Verbogt en Joel Oliveira.

Wat is Notifica.re?

Joris: “Notifica.re is een platform dat software met elkaar verbindt en, alleen wanneer dit echt nodig is, om menselijke input vraagt. Ons visioen is dat de software uiteindelijk de meeste beslissingen voor ons zal maken, maar waar nodig wordt de gebruiker om een actie gevraagd. Centraal staat ‘onze’ interactie met software maar ook fysieke objecten.”

Hoe zien jullie 'the internet of things'?

“In de toekomst zullen netwerken zo slim worden dat ze voor jou beslissingen kunnen maken. Veel beslissingen die we maken staan van tevoren al vast. Dus waarom zou je hier nog lastig mee worden gevallen? Andere keuzes hangen af van de situatie of bepaalde condities. Als je je ver van huis bevindt is de kans groot dat je wilt dat de verwarming zichzelf uitschakelt. Alleen in het geval dat er echt menselijke input nodig is zal de gebruiker worden gevraagd om bepaalde keuzes te maken”, zo vertelt Joel.

Wat is de rol van Notifica.re?

“Notifica.re zelf is geen slim systeem, maar het faciliteert het. Gebruikers en bedrijven kunnen zelf hun koppeling met Notifica.re schrijven”, zo legt Joris uit. Desalniettemin zijn er al een aantal koppelingen met bestaande softwarepaketten geschreven. Zo werkt Notifica.re al met Beanstalk, Webhooks, Github, Mailplus, SendGrid en WordPress. Daarnaast wordt er gewerkt aan koppelingen met de API's van Disqus, Facebook, Flickr, Gmail, Twitter en YouTube. Wanneer je de Notifica.re WordPress plugin koppelt kun je bijvoorbeeld reacties die nog op goedkeuring wachten met 1 druk op de knop goedkeuren, beantwoorden of verwijderen. Ook bv. je verwarming of lichten kunnen middels Notifica.re je vragen of ze aan of uitgeschakeld mogen worden.

Dit alles is aan te sturen vanuit een iPhone app of via de website (aan Android wordt gewerkt). “Maar in feite kan alles een interface zijn”, vertelt Joris. “Van deurbel, microfoon tot gebaren.”

Waar staat Notifica.re nu?

Notifica.re verkeert nu in public beta. De API is reeds beschikbaar voor ontwikkelaars of fabrikanten. Als ontwikkelaar kun je je aanmelden voor een beta uitnodiging. Notifica.re is bedoeld voor zowel kleine ondernemers als grote bedrijven. Joel: “Kleine bedrijven missen vaak de kennis over dit soort toepassingen. Maar ook bij grote bedrijven liggen er enorme kansen. Door systemen slimmer te maken kun je al snel miljoenen euro's besparen.

Kleine oplossingen, groot gewin

Dat het internet der dingen geen visieding meer is kan Marcel Schouwenaar onderstrepen. Hij richtte samen met z'n partners eerder dit jaar het bureau The Incredible Machine op, dat zich volledig richt op oplossingen voor the internet of things. Niet voor niets is hun slogan 'we make incredible things that shape the reality of tomorrow'. Marcel: “Ik kan me goed indenken dat Notifica.re erg handig kan zijn voor fabrikanten. Als ondernemer moet je doen waar je goed in bent. Wil je dit soort interactiviteit implementeren dan kun je dat vaak niet zelf ontwikkelen.”

Kun je een voorbeeld geven? “Ik denk dat iedereen het ritueel met de postbode wel herkent. Je bestelt iets op internet wat wordt thuisbezorgd, maar zowel op dag 1 als dag 2 ben je aan het werk en uiteindelijk moet je het pakketje ophalen bij het postkantoor”, zo legt Marcel uit. Een typisch voorbeeld van een inefficiëntie in het systeem. “Dat kan veel slimmer. Voeg een interactie element toe, waarbij je als koper een berichtje krijgt als de postcode voor de deur staat. Dan kan je bv. goedkeuren om het pakketje bij de buurvrouw af te laten leveren of op afstand het slot van je postbus te openen”, aldus Marcel.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Oli4B

    Ik zou schrikken als er een postcode voor de deur staat 😉 Maar Notica.re lijkt me een handy tool!


    28 november 2012 om 09:12
    iFreek

    Verwarming uitschakelt is met een T… Basis taalvaardigheidscursusje voor journalisten?


    28 november 2012 om 22:48
    bramkoster

    @iFreek: dank voor de tip, is aangepast.


    28 november 2012 om 23:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!