Internetaanbieders doen prijzen in autoverzekeringsmarkt fors dalen

25 april 2008, 11:32

{title}Internetaanbieders als Verzekeruzelf.nl en Allsecur zorgen er volgens Independer voor dat de markt voor autoverzekeringen flink wordt opgeschud. In een interview met Assurantiemagazine wordt gesproken over een prijzenslag. De vergelijkingssite constateert dat de autopremies in een jaar tijd (tussen maart 2007 en maart 2008) gemiddeld met 17 procent zijn gedaald. Gesteld wordt dat met name Allsecur een scherpe pricing inzet, binnen een maand heeft Allsecur een top 3-positie bereikt (lees ook dit persbericht).

Ook andere aanbieders, die niet via Independer distribueren, zetten met name in op prijs. Zo is het scherpe tarief in de recent geintroduceerde Postbank Autoverzekering één van de belangrijkste elementen.

In een markt waar de prijs (voorlopig) allesbepalend is zal het voor de diverse marktspelers essentieel zijn om tegen lage kosten te opereren. De prijs voor een autoverzekering wordt op hoofdlijnen als volgt opgebouwd: circa 60 procent van de premie moet gereserveerd worden voor schade, circa 15 procent voor back – en frontoffice kosten en circa 20 procent voor marketing en distributie; het restant kan worden gezien als winst (indicatief!). De combinatie van een scherp tarief en de introductie van een nieuw merk met de bijbehorende media-investeringen is een spannende (Ditzo, Allsecur). Een combinatie die in ieder geval alleen vol te houden is met een low-cost operatie als verzekeraar.

Na mijn studie Economie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam ben ik in 2001 gaan werken bij de ING Groep. Na diverse marketingfuncties binnen Postbank ben ik overgestapt naar IGH Consulting. Bij IGH Consulting werk ik als consultant in de Financial Services praktijk op strategie en business development opdrachten voor banken, verzekeraars, pensioenfondsen en branchevreemde toetreders. Naast het advieswerk ben ik binnen IGH initierend/ participerend in de ontwikkeling van diverse industry visies op het terrein van bijvoorbeeld: nieuwe distributiemodellen, retail finance, next generation consument en 'de nieuwe levens -en schadeverzekeraar'.

Categorie
Tags

3 Reacties

    MaartenThuisen

    Wat ik overigens erg vreemd vindt is dat ik via een tussenpersoon net zo goedkoop uit ben als bij online aanbieders… Op de een of andere manier vinden mensen online gewoon een goedkoper gevoel geven, want echt goedkoper is het dus niet!


    26 april 2008 om 06:02
    Roetman en Van Gulik

    @ Martin: en soms bij de tussenpersoon zelfs goedkoper dan online!


    26 april 2008 om 13:44
    vincente

    ik heb net een interview gedaan met de oprichter van independer Ewoud Hilhorst. Hij vertelt nog een hoop meer. Oa over de nieuwe lichting oplichtingsproducten met giga marges die financieele adviseurs nu weer verzonnen hebben. Als er wat transperantheid komt in bijvoorbeeld hypotheken dan komt er direct een lading nieuwe producten die de adviseurs dankzij de persoonlijke relatie van de tussenpersoon met de consument weer direct wordt gekocht!

    Zal het dit weekend proberen klaar te maken en online zetten. Ik heb nog 5 china filmpjes en 10 interviews liggen. Verwerken kost veel tijd 🙁


    27 april 2008 om 05:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief