Internet heeft invloed op handelen van arts

2 juli 2003, 17:55

Online informatie heeft behoorlijke invloed op het handelen van artsen. Van de artsen die meewerkten aan een onderzoek de Medical Monitor geeft maar liefst 63% aan dat online informatie evenveel invloed heeft op hun handelen als traditionele informatieverstrekking.

Daarnaast zegt 16% dat online informatie zelfs meer invloed heeft. Daarmee wordt internet als een volwassen en betrouwbaar medium gezien.

De Medical Monitor 2003 is uitgevoerd door marketingbureau Marqua Marketing Solutions in samenwerking met Artsennet (website van de artsenfederatie KNMG). Voor het onderzoek vulden 560 medici in mei een online vragenlijst in over hun surfgedrag. Hieruit blijkt dat artsen veel gebruik maken van nieuwe media.

Zo’n 75 procent van de respondenten is minimaal enkele keren per week op internet actief. Deze artsen zoeken dan vooral naar vakinhoudelijke informatie op het net. Internet is een geliefd medium om medische informatie op te zoeken. Het medium staat qua voorkeur op de derde plaats na vakbladen en bij- en nascholing.

De meest gezochte onderwerpen zijn het eigen vakgebied, nieuws over de gezondheidszorg, medische tijdschriften en medische databases. Websites van geneesmiddelenfabrikanten worden slecht bezocht. Een groot deel van de artsen heeft belangstelling voor online pati?nteninformatie. Ook heeft een grote groep interesse in gebruik van en verwijziging naar pati?ntgerichte informatie.

Medisch specialisten zoeken dagelijks vaker informatie over hun vakgebied (65%) dan huisartsen (33%). Ook raadplegen de specialisten vaker medische databases en medische tijdschriften en zoeken zij regelmatiger informatie over geneesmiddelen op internet dan huisartsen.

Naast vragen over het gebruik en de waardering van nieuwe media in het algemeen is ook de waardering van Artsennet in het bijzonder onderzocht. De constatering dat medici steeds intensiever gebruik maken van internet, blijkt ook uit de bezoekersfrequentie van Artsennet. 70% van de respondenten bezoekt Artsennet (minimaal) tweewekelijks. Uitgesproken positief beoordeelden de respondenten vooral de betrouwbaarheid (80%), actualiteit (77%), praktische toepasbaarheid (65%) en volledigheid (64%) van Artsennet.

Het nieuws van Artsennetbeoordelen de respondenten als het meest interessante onderdeel, gevolgd door de rubrieken Links, Homepage en Medisch Contact. Gemiddeld is het eindoordeel over Artsennet een 7,3.

Bron:

http://www.marketing-online.nl/

Zie ook:

http://www.artsennet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!