Internet100

19 juni 2004, 03:37

Viviscan komt met een wekelijks internet-overzicht, dat echter alleen te lezen is voor mensen die daarvoor betalen. Het lijkt wel op de www.internet100.nl, maar die is gratis te lezen voor iedereen. En er is nog een opmerkelijk verschil: Viviscan baseert zijn mening op een panel van 1.500 internetters; de internet100 is gebaseerd op de mening van 6.000 ervaren websurfers! Bovendien is de gratis trendlijst verrassender.

Multiscope Visiscan nieuws update | www.internet100.nl

Met alle respect, maar hoe kom je aan 6.000 ervaren websurfers?

Het gem. aantal bezoekers op internet100.nl is ca. 1.000 per dag (volgens Nedstat; dus waarschijnlijk ligt werkelijke aantal een stuk lager). Het aantal leden van de Yahoo group, die (mede)bepalen welke website wordt toegevoegd aan de lijst, is ca. 200. Waar haal je die andere 5.800 vandaan en hoe wordt de definitieve lijst nu samengesteld?

Dan is er nog de subjectiviteit van de internet100. Wie bepaalt welke linktips wel of niet worden meegenomen naar de definitieve keuzelijst?

Oorspronkelijke idee van internet100.nl was erg goed. De lijst is in mijn ogen op dit moment een leuke lijst van links maar zeker geen objectieve weergave van de populairste 100 websites in Nederland.

http://groups.yahoo.com/group/internet100panel/

—-

De lijst werkt op dezelfde manier als een opiniepeiling voor verkiezingen. Je kunt onmogelijk het surfgedrag van alle internetters in Nederland bijhouden, maar als je eerst een panel het totale weekaanbod laat filteren en daar komt uiteindelijk de lijst met 100 links uit, waar je vervolgens 6000 internetters wekelijks op loslaat, waarvan je alle handelingen registreert, dan krijg je een heel aardig beeld van wat gewaardeerd wordt. En in ieder geval een veel levendiger lijst dan die van Viviscan, waarin altijd Planet Internet en MSN hoog genoteerd staan. En dat is geen kunst, want die staan in veel browsers vastgespijkerd als startpagina, dus of dat zo objectief is?

—-

Multiscope signaleert in ieder geval trends (zoals toename in bezoek marktplaatsen, financiele sites, etc). Dat sites zoals Planet (?) en MSN consequent boven aan deze lijsten staan is inherent aan het aantal bezoekers dat ze trekken. Het is waar dat veel browsers deze hebben vastgespijkerd als startpagina maar dat neemt niet weg dat mensen deze sites dus wel bezoeken.

Maar waarom negatief uitlaten over een onderzoek van een ander (waar ik overigens ook best wel eea aan heb op te merken) terwijl er nog heel veel te verbeteren valt aan je eigen onderzoek?

Zoals ik al aangaf zitten er nogal wat gaten in. De eerste is de wijze waarop de shortlist voor potentiele top 100 sites tot stand komt. Wie bepaalt welke er wel en niet op deze lijst komt? Een persoon? Vervolgens de groep die bepaalt welke sites van de shortlist doorgaan naar de top 100. Deze groep bestaat uit ca. 200 leden. Hoeveel vullen daarvan consequent wekelijks de lijst in? Hoe representatief is deze groep? Wie heeft inzicht in de terugkoppeling van deze groep?

Dat je vervolgens de clickouts gebruikt van de 6,000 bezoekers wist ik niet. Inderdaad een aardige manier om de populariteit van de sites te bepalen. De vraag is alleen hoeveel unieke bezoekers zijn dit? Hoe representatief is deze groep? En waar kan het aantal clickouts worden bekeken?

Nogmaals, de top 100 is een leuke lijst die ik regelmatig scan op leuke en nieuwe sites maar het heeft nauwelijks waarde als het gaat om welke sites er nu echt populair zijn in Nederland. Waar staan bijvoorbeeld de immens populaire Euro 2004 gerelateerde sites die deze weken veel bezocht worden?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!