Ik Google niet meer. Ik TikTok.

In Metagids #28 bespreekt Sander Duivestein de verschuiving in zoekgedrag naar TikTok. Is Google's zoekmachine zijn mojo kwijt?

28 juni 2022, 10:31 2272 x gelezen

“Nieuw gezichtsmasker nodig? TikTok. Niet zeker weten hoe je iets moet koken? TikTok. Waarom zou ik met Google willen zoeken, als ik op TikTok een video van 15 seconden kan bekijken, die mij in één oogopslag duidelijk maakt hoe ik iets moet maken, of iets goed is, of hoe ik iets moet gebruiken? Ik krijg er een beetje een beeld van, en het is letterlijk zo gemakkelijk. Zeg me alsjeblieft dat ik niet de enige ben.”

Een week eerder ging een tweet van Claude Lukyamuzi, met dezelfde strekking, al viraal. Met meer dan 5000 reacties, 24500 retweets en 121000 likes vergaarde de post een potpourri aan opmerkingen, die varieerden van “TikTok is de nieuwe zoekmachine van Generatie Z” tot “de samenleving is ten dode opgeschreven”.

Beide berichten raakten gezien het grote bereik een gevoelige snaar. Tegelijkertijd verscheen er op The Atlantic een artikel waarin auteur Charlie Warzel zich afvraagt of zoekmachine Google stervende is? Hij heeft het gevoel dat iedere vraag aan Google steeds vaker minder relevante antwoorden oplevert. En hij staat hierin niet alleen. Volgens velen heeft de zoekmachine zijn charme van weleer verloren en gaat het ten onder naar de jacht op steeds meer (advertentie)geld.

And yet that first page of search results feels like its been surfacing fewer satisfying answers lately. Im not alone; the frustration has become a persistent meme: that Google Search, what many consider an indispensable tool of modern life, is dead or dying.

Het is Google’s missie “om ’s werelds informatie te organiseren”, maar ogenschijnlijk faalt het in deze opdracht. En niet geheel onbegrijpelijk, het web van weleer is uit zijn voegen gegroeid. Volgens Sari Azout ligt de oplossing niet langer in een one-size-fits-all zoekmachine, maar zijn we gebaat bij hetgeen zij “boetiek zoekmachines” noemt. Doordat deze zoekmachines afhankelijk zijn van curators is het mogelijk om zoekresultaten op te lepelen die wel relevant zijn.

Resumerend, is het helemaal zo gek nog niet dat jongeren gebruik maken van TikTok als zoekmachine. Hun korte aandachtsboog, de tegenvallende zoekresultaten van Google en het visuele karakter van TikTok zorgen ervoor dat ze de traditionele zoekmachine de rug toekeren. Google is voor Millenials, YouTube is voor Generatie X en TikTok is voor Generatie Z. Kijk ook eens naar de hashtag #tiktoktaughtme, met meer dan 6 miljard views, iedere dag verschijnen hierop al de dingen die je kunt leren op het platform. From cooking hacks to cleaning tips and parenting advice that you didn’t know before, here’s to all the things that we’ve learned on TikTok. So make your life easier and start learning on TikTok! TikTok is zoveel meer dan alleen een app voor leuke dansjes.

De enige kritiek die je nog kunt plaatsen is dat hun data in handen valt van het Chinese moederbedrijf ByteDance, wat voor een vinger in de pap krijgt dit bedrijf? Ons eigen verleden met de traditionele BigTech bedrijven belooft niet veel goeds.

De media die deze week verder het metaversum inkleurden, zijn de volgende:

1. Het internet is stuk en ik wil het fixen

Het web is stuk, ik wil het fixen” – “Het internet is volgens zijn uitvinder geruïneerd. Bij CERN zag hij iets voor zich dat tot verbroedering zou leiden. Dat wetenschappers konden gebruiken om ‘mooie dingen’ te doen. Nu maken mensen elkaar kapot via sociale media. Grote techbedrijven dicteren de commerciële regels. Ze kapen persoonlijke gebruikersgegevens van miljarden mensen, verkopen die aan adverteerders, en manipuleren iedereen om verslaafd te blijven aan het web. […] Om deze trend te doorbreken — om het web te ‘fixen’ — deed Berners-Lee een nieuwe uitvinding. In zijn toekomstvisie worden persoonlijke data nooit meer zonder toestemming verzameld door apps en websites. Het blijft veilig opgeborgen in een persoonlijke ‘kluis’. Alleen de eigenaar kan toestemming geven om die data te gebruiken.”

2.Huppelende TikTokkers

De exploitatie van huppelende TikTokkers“Sinds de jaren negentig verandert de manier waarop we data produceren, distribueren, modificeren en opslaan volop, door de digitale technologische ontwikkelingen. Zo ontstaat participatieve cultuurproductie, [die] volgens optimisten de democratie nieuw leven inblazen. Er zou een heel nieuwe economie uit ontstaan. […] Je kunt je afvragen wat er mis is met dat businessmodel? […] Wel, het fundament van dit economische model is exploitatie.” Strakke opinie van Shirley Kempeneer, Assistant Professor Open Data aan Tilburg University.

3. Van post-truth naar post-reality

Post-Reality” – Mobiel expert en zelfverklaard lady geek Brechtje van der Leij heeft een fraaie column geschreven voor Emerce Magazine. In haar stuk gaat ze in op hoe de “post-truth wereld vrolijk zwaaiend overloopt in post-reality”. Het is geheel in lijn met ons boek Echt-Nep. Lezen deze column!

4. De toekomst van gaming – Netflix

The Future of Gaming – Netflix heeft een nieuwe documentaire reeks “The Future Of” online gezet. Een van de meest interessante is die van de toekomst van gaming. Een aantal kopstukken uit de metaverse wereld worden hierin aan het woord gelaten. Even kijken dus.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!