iDEAL ongeschikt voor zakelijke transacties
In alle rumoer rond de introductie van het nieuwe betalingssysteem iDEAL blijkt een belangrijk aspect onbelicht gebleven: zakelijke klanten kunnen vooralsnog niet met het systeem betalen. Die mededeling ontving ik zojuist van een medewerkster van de zakelijke helpdesk van de Postbank. iDEAL is begin oktober beschikbaar voor consumenten maar via zakelijke rekeningen kan er niet mee worden betaald. Deze beperking blijkt te gelden voor alle aangesloten banken (Postbank, ING Bank, ABN Amro en Rabobank).
De helpdesk-medewerkers van de Postbank zijn vandaag door de bank gebrieft over de introductie van iDEAL. Op de briefing stond expliciet vermeld dat iDEAL niet is geschikt voor zakelijke rekeninghouders. Over de termijn waarop ook zakelijke transacties mogelijk zijn, was niets bekend.
Rabobank maakt iDEAL-tarieven bekend
De Rabobank kwam vandaag met zijn tarieven voor iDEAL-kassa’s en transacties. De bank biedt ondernemers drie opties. Bij de Rabo Internetkassa (instapkosten 250 euro, maandelijks 80 euro en 0,25 per transactie) kunnen betaalmethodes als creditcards en minitix worden toegevoegd. De iDEAL kassa (instapkosten 150, maandelijks 40, 0,25 per transactie) biedt alleen minitix als optionele extra.
Interessant is iDEAL Basis, een kassasysteem die bedrijven geheel in hun site kunnen integreren. De software kan worden gedownload en ge?nstalleerd op een website, en is beschikbaar in de varianten Java, PHP en .NET. Hiervoor is relatief veel IT-kennis vereist, zo laat de Rabobank weten, maar de tarieven zijn lager (geen transactiekosten, 100 euro instapkosten, maandelijks 40 euro) en er zijn meer mogelijkheden om het op bv. backoffice-applicaties te laten aansluiten.
De bank heeft wel een adder onder het gras: het bijschrijven van de betalingen kost de webwinkelier nog eens 66 cent per bijschrijving (56 cent indien de betaler ook bij de Rabobank zit). Met de genoemde transactiekosten van 25 eurocent kost een gemiddelde betaling bij de Rabobank daarmee de webwinkelier bijna een euro. Kosten die dus die bovenop de maandelijkse kosten komen.
Voor consumenten zijn er, voor de goede orde, geen kosten verbonden aan het gebruik van iDEAL.
Postbank internetbankieren medio 2006 op peil
Zakelijk rekeninghouders kunnen vanaf volgend jaar eindelijk serieus internetbankieren bij de Postbank. Momenteel is het internetbankieren 7 uur per dag onbereikbaar omdat de Postbank tussen 23:00 en 06:00 de transacties verwerkt. In de zomer van 2006 zullen ook zakelijke klanten toegang krijgen tot Mijn Postbank waarmee de bereikbaarheid en functionaliteit zal worden verbeterd.
Nou dat begint lekker dan. weer een half idee dus. de creditcard blijkt dus nog steeds de beste oplossing. ik moet zeggen dat ik 0.25 ook nog best veel vind.
Ideal is een lekker cashcow voor de banken weer.
Net zoiets als iTunes, en straks maken ze nog wat duurder (deze prijzen waren slechts een introductie aktie…).
Toch leuk om in een markt te zitten waar ze elk kwartaal weer 1 miljard erbij verdienen… Komt er ooit concurrentie? (nu is concurrentie met een betaalstandaard niet echt wenselijk, maar goed).
Ik vind die dingen gigantisch duur. en omdat het als een standaard geprofileerd wordt kan je er bijna niet omheen. Slikken of stikken dus.
Lang leve de creditcard.
Het is zeker geen slikken of stikken dus. Ideal is ontstaan doordat er vanuit de markt geroepen werd dat er een betaalstandaard moest komen voor internetbetalingen. Alleen is het systeem weer niet af, weer geen systeem dat we wereldwijd kunnen gebruiken en bovenal erg duur voor de aanbieder. Wat dat aangaat pakken bedrijven als wirecard.com, paypay en click&buy het veel beter aan. Wereldwijd veilig betalen.
Aan al die wereldwijd betalen-systemen hebben Nederlandse webwinkeliers niet zo gek veel zolang ze zijn gebaseerd op creditcards.
Wij gebruiken lekker Paypal en dat blijven we zeker gebruiken. De prijzen van ideal zijn gewoon niet ideaal.
Bedankt voor de aanvullingen en verbeteringen, Serge. Ik heb inmiddels geïnformeerd bij de ABN AMRO.
Ik mag op basis van deze informatie echter hopen dat de Postbank een foutje heeft gemaakt in zijn communicatie. Het zal toch niet waar zijn dat de banken elk een eigen draai geven aan de mogelijkheden van iDEAL?? Net als Abeltje hierboven denk ik nog maar eens terug aan het chipper-chipknip-fiasco.
Overigens zou het voor mij een reden kunnen zijn om over te stappen (weer terug te stappen) naar de Rabo. Modern zakelijk bankieren en de Postbank lijken maar niet samen te kunnen gaan.
Waarom zou ik naar ideal overgaan of het erbij nemen in mijn internetwinkel? Ik sta namelijk een beetje verbaasd van het maandelijks abonnement.
Reactie van de ABN AMRO:
Tevens wijst de medewerker in kwestie op het feit dat het vooral kleine zakelijke klanten zijn die gebruik maken van Internet Bankieren. Bij grote bedrijven zijn er vaak meerdere procuratiehouders (wat ik begrijp: meerdere tekeningsbevoegde mensen), en daar kan het systeem vooralsnog niet mee overweg.
Hoe dan ook, de Postbank lijkt voor zijn beurt gesproken te hebben en lijkt bovendien achter te lopen. Dan kun je wel een mooie blauwe leeuw hebben, maar breng je internetdienstverlening liever eens op peil.
Weet iemand toevallig waarom er zoveel verschil zit in de aansluitkosten voor iDeal. Bij de ene bank moet je wel een abonnement en/of entreekosten betalen en bij de ander niet.
Wie heeft er al enige ervaring als ondernemer mee. Want zoals het wordt weergeven doe je bij je bank aangeven dat je iDeal wilt gebruiken in je shop plus daarbij moet je ook nog een betaalplatvorm hebben TWYPE of OGONE of Trippledeal.
Helaas nog geen ervaring mee. Ik ben bezig om het aan te vragen maar de banken zijn niet echt scheutig met informatie en tempo. Ik heb op mijn eigen webshop al een jaar PayPal draaien, en dat werkt goed en is zelf makkelijk in elkaar te zetten. Goeie informatie die vrij te verkrijgen is.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!