Hugo Leijtens (Retailcoin): “We willen mensen terugbrengen naar de winkel”

16 april 2018, 13:00

Vroeger was het leven simpel: wanneer je een bepaald bedrag uitgaf bij de plaatselijke bakker, kreeg je in ruil een spaarzegeltje. Met tien zegeltjes kreeg je korting of een cadeautje. Klant blij, en de bakker blij, want zo wist hij klanten aan zich te binden. Toch dacht ondernemer Hugo Leijtens dat het beter kon: “Ik vond de papieren spaarkaart niet meer van deze tijd en ik wilde daar een oplossing voor bedenken.” Die oplossing werd gevonden in een app.

“Elke winkel heeft een eigen gepersonaliseerde website. Op die manier ben ik ook een app gaan maken: een gepersonaliseerde app. Daar hebben we Facebook, Google Analytics, klantdata en aanbiedingen ingebouwd. Allemaal in verschillende modules. We ontwikkelen de modules één keer, en voor iedere retailer personaliseren we de app.” Met dat idee ging Leijtens de boer op en wist zo de nodige contracten te verkopen. Na verloop van tijd bouwde hij zijn idee verder uit: het spaarsysteem moest betrekking krijgen op complete winkelcentra of winkelgebieden. De zogenaamde Retailcoins.

Makkelijk gezegd, maar lastig in praktijk. Om retailers in een gebied met elkaar te laten samenwerken, op het terrein van klantbehoud door middel van spaaracties, moeten afspraken worden gemaakt. “Het is lastig om iedereen bij elkaar te krijgen, maar als het is gelukt om de afspraak te maken, dan moet er ook geld op tafel komen. Dat vindt geen enkele retailer prettig, want het zijn harde euro’s die ingelegd moeten worden. En het derde probleem is: haal je stempels bij de bakker, maar lever je de kaart in bij de slager, dan krijgt de bakker niks terug. Dat zijn de problemen die wij zagen, en die hebben we opgelost met blockchain.”

“Loyaliteit is lokaler dan gedacht wordt”

Een combinatie van smart contracts, die worden vastgelegd op de blockchain, en een blockchainoplossing geïntegreerd met de cryptobeurs zou het antwoord zijn op de problemen. Het moet er in ieder geval voor zorgen dat klanten lokaal naar de winkels blijven gaan. “In principe is loyaliteit meer lokaal dan gedacht wordt. Een grote retailer heeft meestal de optie dat je de punten overal in elke vestiging kunt ophalen, maar de praktijk leert dat mensen dat vaak lokaal doen.” En hoewel het verhaal van Leijtens tamelijk ingewikkeld overkomt, zijn winkeliers in de praktijk steeds sneller overtuigd van een lokale samenwerking. “De meesten beginnen nu wel te begrijpen dat ze moeten samenwerken. Dat wordt natuurlijk ook vanuit de gemeenten en de winkelcentra zelf gepromoot. Alleen door samenwerken kunnen ze de komende tien jaar nog overleven.”

Inmiddels zijn de zogenaamde ‘smart tokens’ af. De blockchain oplossing die daar achter zit, moet nog worden gebouwd. Om dat te kunnen bekostigen en het systeem ook direct buiten Nederland uit te kunnen rollen, is veel geld nodig. Daarom is Leijtens een ICO, ‘initial coin offering’, begonnen. Met resultaat. Hij kreeg al snel een aanbod van 20 miljoen, van een Russische particuliere investeerder. Dat geld staat echter nog niet op de rekening. “Al het geld uit het buitenland moet gecleared worden. Wij hebben er als eerste voor gekozen om volledig gestructureerd te worden onder Nederlands recht, dus we hebben een stichting, een BV en allerlei Nederlandse banken. We houden ons volledig aan de Wwft en daar zitten een aantal eisen een voorwaardes aan vast. Alles wat daar niet aan voldoet, komt er niet doorheen en dat slaan we dan ook af.”

Mocht het Russische geld niet door de clearing komen, dan maakt Leijtens zich nog geen zorgen. “Er komen elke dag nieuwe investeerders bij: groot en klein.” Als alles goed gaat zullen de Retailcoins in het derde kwartaal van dit jaar worden geïntroduceerd. Dan zal blijken of winkelcentra en winkelgebieden het echt een goed idee vinden om de loyaliteit lokaal te regelen, en niet per winkel. Of dat de simpele spaarkaart van de bakker nog niet zo’n gek idee was.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!