Met deze HR trends moet de CMO heus wat in 2023

Krijg die kikkers maar eens in de emmer, of hou ze er maar. Voorlopig heb je mensen nodig om marketing mee te doen.

18 januari 2023, 07:00 1736 x gelezen

Zal het bekennen: ik spel Forbes heus niet iedere dag, jij? Gelukkig is er LinkedIn en kom je tussen de kattenfoto’s en persoonlijke updates over zakelijk vallen en privé weer opstaan natuurlijk boeiende verhalen tegen, afhankelijk van je bubble. Verplaats ik me even in onze persona (check ook die fijne M! missie), dan gaat ze vast blij worden dat we deze Top 10 HR-trends voor 2023 even pluggen in deze onvolprezen categorie “Team, Skills & Leadership“. Heb er 8 ‘uitgepakt’, als een soort cadeautje.

Jeanne Meister deed het trouwens eerder, HR-ontwikkelingen duiden aan het begin van een nieuw of aan het einde van een oud jaar. Check ook de afgelopen jaren: 2016, 2017 , 2018 , 2019 , 2020, 2021 en 2022. Hieronder de cherry pick van ontwikkelingen en trends die voor ons marketeers interessant zijn, in willekeurige volgorde maar wel genummerd want we zijn (zo) dol op lijstjes.

1.Het welzijn van werknemers: Noodzakelijker dan ooit

Door Meister aangehaald recent onderzoek van Surgeon General over geestelijke gezondheid en welzijn meldt dat 81% van de werknemers zegt dat ze in de toekomst op zoek zullen gaan naar werkplekken die de geestelijke gezondheid ondersteunen. Bij DELTA airlines stelden ze twee jaar geleden alweer deze Chief Health Officer aan. Over boardlevel commitment gesproken…

En deze meneer Ting zat niet stil, deed grootschalig onderzoek onder duizenden en duizenden DELTA-medewerkers en kwam ook op basis van kwali-surveys met een hele zwik aan interventies op de proppen. Goed idee, zo’n Chief Health Officer?

2. Skills based hiring neemt toe

Bij het aannemen van mensen gaat het in 2023 veel meer om potentie en om vaardigheden en veel minder om het ‘papiertje’, de opleiding. Dat gaat een boel werknemers helpen die wel heel veel kunnen maar de juiste opleiding niet hebben, voor werkgevers kan dit de aannametijd verkorten. Ook kan het direct leiden tot meer diversiteit (over hete hangijzers gesproken!).

3. Flexibiliteit voor alle werknemers

Flexibiliteit: het bepalen van je eigen werkschema als werknemer. Nee, het gaat heus niet alleen over thuiswerken, waar we toch wel een beetje aan gewend zijn geraakt sinds Covid. Ja, flexibiliteit betekent ook: in 3 of 4 dagen (in plaats van 5) meer uren draaien. Door Meister opgesnord onderzoek wijst ook uit dat het voor werknemers nog belangrijker is flexibel te zijn in het wanneer van werk, dan in het waar. Interessant, niet? Meister: “Voor kenniswerkers vereist asynchroon werken dat een werkgever een cultuuromslag maakt waarbij de grenzen tussen werk en privéleven worden gerespecteerd en werknemers worden vertrouwd om hun werk te doen buiten een traditionele werkdag van 9 tot 5.”

4. Hybride leren = anders nadenken over de fysieke eigen bedrijfsopleidingen 

Als hybride werken de norm wordt, zullen ook fysieke bedrijfsopleidingen moeten ‘meebewegen’ naar waar de werknemer is. Thuis, op een sattelietkantoor, een pop-up ruimte of online.

5. Transparantie van ESG-prestaties wordt de norm

Hoewel er altijd een verschil is tussen mensen die zeggen iets belangrijk te vinden en mensen die er ook echt naar handelen, kan je hier niet omheen: er wordt meer dan ooit verantwoording van bedrijven gevraagd over hun rol in de samenleving. Ja, ook de potentiële werknemer is hierin een zogeheten stakeholder geworden en kijkt actief mee. Dus kan je er maar beter voor zorgen dat je hier transparant over bent en verantwoording aflegt.

6. Menselijke vaardigheden zijn de nieuwe ‘hard skills’

Pearson’s Skill Outlook- rapport over ‘Power Skills’ analyseerde arbeidsmarkt trends in de VS, het VK, Australië en Canada. Hoewel technische vaardigheden zeer gewaardeerd worden, zijn de top vijf van meest gewilde vaardigheden waar werkgevers naar op zoek zijn vandaag  allemaal menselijk, aldus het rapport: Communicatie, Klantenservice, Leiderschap, Aandacht voor detail, Samenwerking. En dat dus in een tijd waarin technologie als AI zich euhm… nogal snel ontwikkeld en frontrunners als ChatGPT al verbodsoproepen naar het hoofd geslingerd krijgen. Maar ja, die discussie over robots die onze banen overnemen is inmiddels ook alweer 100 jaar oud, nietwaar?

7. Hybride werken is het nieuwe normaal

Dat stond al ergens heh? Het is voor 2023 belangrijk als (marketing)leider, om niet aan hybride werken te twijfelen, maar de piketpalen voor het succes van hybride werken te slaan, in plaats van iedereen te verplichten op kantoor te gaan werken. Druk en lawaaiig, en hoe moet het dan met die Coronahond?

8. Geef je kantoor de rol van clubhuis

Zie punt 7: je hebt dus de kans om het kantoor een andere rol te laten vervullen. Het is heus zo, dat werken op afstand prima kan, maar je mist, blijkt uit door Meister aangehaald Microsoft onderzoek, wel innovatiekansen. Vooral omdat de interacties met “secundaire netwerken” door hybride werken afnemen. Het kantoor als clubhuis: oeh wat een mooie opdracht voor de internal branding, communicatie- en marketingmensen!

Tot besluit nog een tip: hou je HR-collega in de gaten. De burn-out rates lagen en liggen op de HR-afdeling hoger, schrijft Meister. En de burn-out is sowieso een verschijnsel dat bedrijfsbreed zorgen blijft baren en heel veel aandacht zou moeten krijgen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!