Hoor hoe deze winnaars een Grand Prix binnensleepten

Omdat het Genootschap nauw betrokken was bij de Grand Prix Content Marketing, heeft het veel mooie cases voorbij zien komen. Op 12 december komen twee winnaars vertellen over hun winnende.

29 november 2023, 12:30 1056 x gelezen

Eind oktober werden prijzen uitgereikt aan de beste content van het afgelopen jaar tijdens de Grand Prix Content Marketing 2023.

De twee cases die worden uitgelicht en toegelicht zijn die van Universiteit van Amsterdam / Totalspiel: The Call – Geestelijk vader Robin Klaassen van Totalspiel licht deze avond de case toe.

en van Stichting CPNB / StudioM: Boekenweek van Jongeren x Storytime. Sharon Verdam van CPNB en Rick Proosten van StudioM, onderdeel van GroupM, zullen uit de doeken doen hoe de campagne tot stand kwam en hoe zij hun successen wisten te boeken (sic!).

Hoe en wat

• Datum: dinsdag 12 december 2023
• Programma: 20.00 – 21.30 uur
• Locatie: online, de link volgt in de bevestigingsmail kort vóór het event.
De Strategen  zien je graag op 12 december, dus meld je nu aan!

>>> Ok, ik heb genoeg gelezen, ik wil erbij zijn, waar is die inschrijfpagina.

Universiteit van Amsterdam / Totalspiel: The Call

“In menig brainstorm zou dit idee zijn gesneuveld”, aldus de jury over de winnaar van de Originaliteitsprijs 2023. Ga er ook maar aan staan: je uitdaging is een gevoel van anonimiteit in de collegezaal. De oplossing; je komt met een app die enorm goed blijkt te werken om studenten weer betrokken te krijgen.

Door de sterke groei van het aantal (internationale) studenten, was er bij de studie Communication Science aan de Universiteit van Amsterdam te weinig ruimte meer voor 1-op-1 communicatie tussen studenten en docent. Hoe krijg je met content meer contact met en een hogere betrokkenheid van studenten?

Samen met Totalspiel ontwikkelde de UvA The Call, een reeks van zeven interactieve video’s, waarin studenten getest worden op hun kennis. Elke week kregen studenten een (fictieve) video-call van hun docent, met 8 vragen. Wie alles alle 8 vragen goed beantwoordde, maakte kans op een prijs. Door effecten, grapjes en plotwendingen speelde The Call met de wetten van beeldbellen.

Dat deze case in de prijzen viel in de categorie ‘low budget’ is logisch: met een budget van 12.500 euro werden de 337 (!) video’s opgenomen om alle antwoordmogelijkheden te ondersteunen. Het resultaat: een fors hogere waardering en betrokkenheid van studenten. Gemiddeld belden studenten bijna 10 minuten aan één stuk met de docent.

Stichting CPNB / StudioM: Boekenweek van Jongeren x Storytime

De jury werd heel vrolijk van deze case, die bekroond werd voor ‘inzet influencers’ en een Gouden Award won in de categorie ‘jongeren’.

Uit onderzoek van Stichting Lezen blijkt dat jongeren de perceptie hebben dat er geen boeken zijn die bij hun leefwereld en interesses passen. Stichting CPNB, dat als doel heeft Nederlanders te inspireren om meer te lezen, vroeg zich af hoe ze toch aandacht voor boeken kon realiseren binnen die doelgroep.

Met een uitgekiende campagne, gestoeld op heldere inzichten in de doelgroep, wisten CPNB en StudioM tijdens de Boekenweek van Jongeren gezamenlijk de juiste snaar te raken onder jongeren. Door de inzet van influencers wisten ze de verhalen van 10 boeken, door jongeren zelf geselecteerd, op een creatieve manier onder de aandacht te brengen.

 

 

 

 

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!