Hoe win ik een Usability Award?
Vrijdag is toch een beetje (viral) videodag hier op Marketingfacts, dus hoog tijd voor een niet zo virale maar wellicht wel zo leerzame presentatie… Bij de uitreiking van de Usability Award 2008 mocht ik een presentatie geven. Voordat de top 3 (WNF, Albert Heijn, Meander MC) bekend werd gemaakt zou ik een goed half uur los gaan. Mijn idee was eerst om voor de verandering een geheel positief verhaal te vertellen, met louter goede voorbeelden. Meestal kom ik namelijk niet verder dan 80% slechte voorbeelden, wat richtlijnen om het beter te doen en enkele mooie cases.
En dat werd ook deze keer waar het op uitdraaide. Het was toch moeilijk om het puur positief te houden, en in de praktijk is wat negativiteit ook leuker voor de toehoorders. Het resultaat: 10 tips om in 2009 de Usability Award te winnen. De kern van het verhaal: Dat is helemaal niet moeilijk! En voor wie op zijn werk nog even geen video kan of wil kijken maar wel vandaag wil beginnen met het winnen van de Usability Award 2009, hier alvast de top 10:
- Meld je aan!
- Doe 1 ding en doe dat goed
- Zoek zoals Google of beter
- Maak bezoekersscenario’s
- Geef antwoord op de vraag! (en 5b: paai de jury)
- Wees niet te innovatief
- Spreek de taal van je bezoeker
- Beter goed gejat dan…
- Leg uit en overtuig
- Maak een heldere Call To Action
Oh ja, bijna vergeten, de video. Met dank aan Neerlands Video 2.0 trots Viddix die de video schoten en aan mijn presentatie plakten.
En voor de liefhebbers van de originele presentatie (die ziet er iets gelikter uit dan in Viddix), hier de slides:
He ruben,
‘k heb even 32 minuten van mijn tijd voor je gereserveerd om de presentatie te bekijken. Viddix doet dat netjes hoor. Het is logisch om te bekijken, met het lightbox effect helemaal prettig dat je niet eerst weer een andere site moet openen.
Ten aanzien van de preszo zelf? –> Top! Duidelijk verhaal, logisch verhaal en o, zo herkenbaar. Momenteel hier aan het testen met clicktale om inzage te krijgen in hoe men nou zo’n beetje navigeert. ’t blijkt dat veel mensen gewend zijn om op plaatjes te klikken, maar ja, als er dan niets gebeurd zijn ze dus ineens afgeleid.
Kleurstellingen zijn ook belangrijk, wit op rood is niet slim, doe rood dan op een witte achtergrond, etc, etc….
Nou ja, je kent je eigen insteek wel, de usability review was extreem leerzaam en ik laat hem je zo nog een keer maken. Het was de 32 minuten meer dan waard om naar je presentatie te kijken.
De punten die naar voren geschoven worden lijken zo simpel, zo simpel dat je er soms niet meteen aan denkt, of soms helemaal niet.
Vanuit het oogpunt als ontwerper/bouwer, moeten deze punten boven aan het lijstje staan, maar dit gaat niet altijd samen met de prioriteiten van het bedrijf, noch de tijd die zij er in willen steken.
Het is grappig, maar het is soms makkelijker iets ingewikkelds te maken dan iets wat simpel te gebruiken is.