Hoe vergroot je intern draagvlak voor social media?

24 januari 2013, 10:25

Steeds meer bedrijven zetten social narrowcasting in

Voor consumenten is het heel normaal op openbare plekken nieuws te lezen dat speciaal voor hen geselecteerd is. Reizigersinformatie in het openbaar vervoer, voetbaluitslagen bij de lokale amateurvereniging of het regionale nieuws in een winkelcentrum. Geen massamedia, maar alleen informatie die relevant is voor de lezer op dat moment en op die locatie. Bedrijven zetten deze schermen ook steeds vaker in om werknemers te laten zien wat er op social media over hun bedrijf gezegd wordt. Waarom zijn bedrijven social narrowcasting meer gaan inzetten?

Steeds vaker worden medewerkers op tv-schermen geconfronteerd met de mening van de klant via social media. Doordat deze informatie real-time wordt weergegeven is het niet alleen maar positief nieuws dat de werkvloer bereikt. Toch kiezen steeds meer bedrijven ervoor medewerkers te laten weten wat er over het bedrijf gezegd wordt via social narrowcasting. Deze keuze lijkt ingegeven door de behoefte een bedrijf om te turnen tot een Conversation Company, zoals Steven van Belleghem dit noemt. De bedrijfscultuur wordt aangepast aan de veranderende behoefte van de consument om op een andere manier te communiceren.

Informatiebehoefte in kaart brengen

Consumenten hebben behoefte via social media te communiceren over en met een bedrijf. Veel bedrijven erkennen het belang van deze informatie en verspreiden de output binnen de organisatie. De informatiebehoefte verschilt per afdeling, zo zijn sommige berichten nuttig voor afdeling Finance, maar niet voor Communicatie en Verkoop. Door alleen relevante berichten van social media te tonen die voor hen belangrijk is, blijft medewerkers een overload aan informatie bespaard. Zo werkt Buzzcapture bij het opstarten van monitoring bij klanten met een organogram waarbij de informatiebehoefte van verschillende gebruikers in kaart wordt gebracht. Als aanvulling op die gerichte informatieverspreiding werd in 2011 de eerste versie van de social narrowcast gelanceerd. Doel: juist een breder publiek bereiken dan de “usual suspects” (lees: Marcom professionals). Eerder deze maand werd een vervolgversie gelanceerd waarbij de visualisaties sterk zijn verbeterd. Social media berichten worden real-time getoond, ondersteund door volume- en sentimentgrafieken die de waan van de dag in context plaatsen.

Luisteren in DNA van je bedrijf

Door social narrowcasting in te zetten ontvangt een veel grotere groep op de werkvloer dagelijkse informatie uit social mediakanalen. Bedrijven als ING, FBTO, KPN en Tele2 hebben al schermen geplaatst op de werkvloer om de bewustwording op gang brengen en draagvlak te creëren. Voor mensen die zelf niet actief zijn op social gebied en tot nu toe vanuit de organisatie verstoken zijn gebleven van informatie helpt dit om het ‘social media vuurtje’ aan te wakkeren. Terwijl ze bij de koffieautomaat staan te wachten, zien ze op een groot scherm klantbeoordelingen over hun bedrijf op een scherm.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!