Je bekijkt een artikel van Teamleader
partner

Hoe je omzet stijgt dankzij een online offerte #ADV

21 september 2015, 08:30

Je offerte is en blijft hét uithangbord van je bedrijf. Je hebt er ongetwijfeld genoeg werk aan besteed, dus wil je uiteraard dat ze veilig bij je klant terechtkomt. Helaas heb je nooit de garantie dat een papieren offerte wel degelijk bij de juiste persoon aankomt. Je offerte kan verloren gaan bij de post of je klant beweert nooit iets te hebben ontvangen. Dan heb je als tweede optie nog e-mail. Maar ook hier heb je geen 100 procent zekerheid dat de offerte geopend en bekeken wordt. Een e-mailadres is snel fout of onduidelijk, je zorgvuldig opgestelde document raakt verloren in een overvolle inbox of komt in de spamfolder terecht. Een derde en veel efficiëntere oplossing is het online versturen, raadplegen en goedkeuren van offertes. Hoewel deze manier van offertes sturen nog niet wijdverspreid is, raken meer en meer bedrijven overtuigd van het gemak ervan. Er zijn diverse redenen waarom een online offerte een ideale oplossing is ter vervanging van je huidige manier van werken.

Een hogere conversieratio

Eén van de grootste problemen in je verkooptraject is het effectief laten ondertekenen van je offerte door je klant. In het hele proces van acquisitie tot aanvaarding is de ondertekening van een offerte vaak de stap die het meeste tijd in beslag neemt. Zo erg bijna dat het je hele proces een halt toeroept. Het is dan ook in je eigen voordeel dat je potentiële klant zijn offerte zo snel mogelijk ontvangt. Een offerte per post is tijdrovend en per uur dat voorbijgaat daalt je kans op conversie zienderogen. Logisch dus dat een snelle oplevering van een offerte direct in verband staat met een hogere omzet.

Goedkoper

Een reden die zeker zal meespelen in het kiezen voor een online oplossing naar offertes toe, is het kostenplaatje. Dien je nog iemand te overtuigen in je organisatie, dan is dit zeker één van de topredenen om de overstap te maken. In tegenstelling tot de relatief hoge kosten van een papieren offerte – papier, inkt, postzegel… – is een online offerteplatform zo goed als gratis. Let’s face it: papier hoort nauwelijks nog thuis in een online bedrijfswereld. Bij de meeste software blijft de kostprijs voor het verzenden van een offerte gelijk, ongeacht het aantal.

Niet alleen de prijs voor het verzenden van een offerte keldert, ook de uren besteed aan opvolging dalen. Zo kunnen je sales zich sneller focussen op het closen van offertes in plaats van constant achter je klant aan te hollen.

Opvolging

We beweren niet dat je sales een luizenleventje zullen krijgen, maar het helpt hen alvast om meer inzicht te krijgen in deze fase van hun verkoopproces. Hoe vaak komt het niet voor dat je een lead gaat bellen of mailen om te luisteren of ze al hebben besloten, terwijl ze eigenlijk hun offerte nog niet eens hebben bekeken? Dankzij zo’n online platform krijgen je sales direct resultaten te zien: bekijkt jouw lead zijn offerte, dan koppelt het systeem onmiddellijk terug naar je verkoper. Die kan dus snel controleren of een offerte al dan niet bekeken is, waardoor hij zijn lead gericht kan gaan opvolgen.

Laagdrempelige communicatie

Hoe duidelijk je offerte ook is opgesteld, de kans dat er een vraag opkomt, blijft reëel. Niet elke klant zal snel de telefoon opnemen of direct een e-mail sturen. Studies hebben uitgewezen dat voor iedere vraag die een bepaalde klant stelt, er minstens 10 zijn die dezelfde vraag niet (durven) stellen. Je zorgt dus maar beter dat de drempel om te communiceren zo laag mogelijk is. Via een online platform is die drempel nagenoeg niet aanwezig: je klant geeft gewoon rechtstreeks feedback via het platform en je verkoper krijgt er onmiddellijk een melding van. Zijn er aanpassingen nodig, dan zal je contactpersoon steeds de laatste versie te zien krijgen – geen verwarring mogelijk.

Overal ondertekenen

Nog een voordeel van je offertes online te laten raadplegen, is de multi-inzetbaarheid ervan. De ontvanger kan overal en altijd zijn offerte herbekijken, en beter nog, direct ondertekenen. Bekijkt hij de offerte op zijn smartphone, tablet of computer, of krijgt hij de ingeving om in te gaan op je voorstel op kantoor, op vakantie of zelfs op het toilet, overal kan hij zijn akkoord geven. Makkelijk toch?

En in de praktijk?

De voordelen van online offertes opsommen is gemakkelijk, maar hoe neem je dat nu op in de dagelijkse werking van je bedrijf? Teamleader biedt een gebruiksvriendelijke oplossing voor onder andere het online versturen en opvolgen van offertes met het extern platform Cloudsign. Cloudsign is een integraal onderdeel van Teamleader. Het platform laat je toe om offertes te sturen naar je klanten. Zij kunnen op hun beurt de offerte raadplegen, downloaden, feedback geven of goedkeuren. Je past het platform ook volledig naar je eigen huisstijl aan, zodat je dat extra professioneel tintje aan je bedrijf geeft.

Tot slot nog dit: je offerte is één van de krachtigste salestools van je organisatie. Mocht je hiervan nog niet overtuigd zijn, raden we je alvast aan om ons e-book over offertes erop na te lezen.

Teamleader CRM: one overview for all your customer data. Easy to use, accessible at any time and at any place. Our tool allows you to online manage your customers, send invoices and easily plan projects to help you speed up your administration. Have a question? We are here to help!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!