Je bekijkt een artikel van Qualifio
partner

Hoe je data deprecation kan tegengaan 

Het belang van first-party data en zero-party data neemt toe. Hoe dat komt? Simpel: door data deprecation.

9 juni 2023, 13:35 8257 x gelezen

Data deprecation is de afgelopen jaren een veelbesproken onderwerp in digitale marketing. Maar wat is het, en wat is het niet? Waarom heeft data deprecation invloed op de interactie tussen merken en consumenten en hoe zij gegevens delen en relaties opbouwen? Welke oplossingen zijn er om data deprecation tegen te gaan?

Maatregelen om de privacy van gebruikers online te beschermen volgen elkaar steeds sneller op en kunnen de merk- en marketingstrategie van organisaties in gevaar brengen. Met beperkte toegang tot consumenteninzichten en data wordt het bieden van een ​​gepersonaliseerde ervaring, cross-selling en nieuwe klanten aantrekken heel moeilijk. Voor merken betekent data deprecation dat ze moeten nadenken over hoe ze contact maken met hun publiek en hoe ze (opnieuw) een relatie met consumenten opbouwen.

In dit artikel over data deprecation

  • Wat is data deprecation?
  • Vier krachten die het dataspeelveld veranderen
  • Hoe je data deprecation tegen kan gaan
  • Case L’Oréal EMEA: Een effectieve strategie voor dataverzameling
  • Vraag hier een gratis demo aan en kom in contact met de experts van Qualifio.

Wat is data deprecation?

Data deprecation moet niet verward worden met data depreciation, die ene letter maakt een groot verschil. 

  • Met data deprecation bedoelen we, dat de waarde van data verloren verloren gaat. Zie het als het tegenovergestelde van “gewaardeerd” (aan waarde winnen), meer in een financiële of economische context. 
  • Data depreciation daarentegen wordt voornamelijk gebruikt in een technologische context en betekent “iets afkeuren”.

Bron afbeelding: Qualifio.

Vier krachten die het dataspeelveld veranderen

Wanneer iets dus deprecated is, betekent dit ook, dat hoewel het beschikbaar of toegestaan ​​is, het niet wordt aanbevolen om het te gebruiken of in te zetten. Iets wat deprecated is, heeft tevens erkende tekortkomingen. 

Deprecated: dat is precies wat er aan de hand is met veel consumentendata. Merken hebben er al jaren ongebreideld toegang toe, dus het is beschikbaar en het ‘mag’ (niet lang meer), maar de opgebouwde sets met consumentendata worden niet meer aanbevolen voor gebruik. Er zijn 4 krachten in het digitale landschap die het voor merken vandaag de dag moeilijk maken om consumentengegevens te verzamelen en te benutten.

1.Internetbrowsers
Browsers leggen beperkingen op voor het delen van gegevens om de privacybescherming te verbeteren. Het einde van third-party cookies is daar het perfecte voorbeeld van. Een ander voorbeeld is het strenge privacybeleid van Apple. Merken vertrouwen al jaren op dit soort data voor targeting- en segmenteringsdoeleinden, maar die zullen binnenkort niet meer beschikbaar zijn.

2.Privacyregels
Regels rondom privacy zoals de AVG in Europa of de CCPA in Californië, zijn de afgelopen jaren op veel plaatsen opgedoken en worden steeds strenger bestraft, waarbij hoge boetes worden uitgedeeld.

3.Walled gardens
Grote technologiespelers als Apple, Amazon, Google en Facebook zetten walled gardens steeds vaker in. De inzet van dit type technologie betekent dat de serviceprovider controle heeft over alle applicaties, inhoud en media, en gemakkelijk toegang beperkt voor niet-goedgekeurde aanvragers en controle.

4.Dataprivacybewustzijn consumenten
Het bewustzijn van consumenten over dataprivacy betekent dat ze maatregelen nemen om het delen van data te beperken, zoals adblockers. Dit komt doordat consumenten zich steeds meer bewust zijn van hoe hun data en gegevens worden gebruikt en verzameld. Naar schatting hebben op dit moment 42,7% van de internetgebruikers een adblocker geactiveerd in de browser. In de afgelopen jaren is adblock-technologie uitgebreid van de desktop naar mobiele apparaten en tablets. De belangrijkste redenen voor het gebruik van deze technologie zijn de hoeveelheid advertenties waaraan consumenten worden blootgesteld en de irrelevantie van de berichten.

Vraag hier je gratis Qualifio demo aan

Hoe je data deprecation kan tegengaan

Bovenstaand klinkt mogelijk angstaanjagend of onheilspellend. Consumenten hebben de waarde van hun persoonlijke gegevens en privacy begrepen en zijn van plan deze meer te gaan beschermen. Voor merken betekent data deprecation dat ze moeten nadenken over hoe ze contact maken met hun publiek en hoe ze (opnieuw) een relatie met consumenten opbouwen.

Dus, wat nu? Wat kunnen merken doen om die relatie met hun publiek op te bouwen op een meer respectvolle en wettelijk conforme basis?

1.Evalueer je strategie voor dataverzameling

Evalueer je huidige strategie voor dataverzameling: welke soorten gegevens verzamel je? Gebruik je alle data die je hebt verzameld? Staan je data allemaal op één plek en mooi geordend? Of staat je data verspreid over silo’s? Welke integraties met leveranciers van data-oplossingen heb je in je martechstack?

2.Controleer de compliance van je data

Vraag je je publiek om toestemming om gegevens te verzamelen en te gebruiken? Weten ze hoe je data opslaat en gebruikt? Onthoud dat third-party data binnenkort tot het verleden gaan behoren en onbruikbaar zullen zijn. Zorg er dus voor dat dit is ingebed in je strategie en dat je een strategie kiest waarin privacy voorop staat.

3.Zet in op het verzamelen van first- en zero-party data

Verzamel first-party data en zero-party data. Door dit soort gegevens te verzamelen, weet je als organisatie zeker dat je over goedgekeurde en bruikbare gegevens beschikt. De consument heeft ervoor gekozen om zijn data te delen met het merk en doet dit met een verbeterde merkervaring als doel. Ze willen niet langer gebombardeerd worden met irrelevante berichten, maar willen gerichte en gepersonaliseerde communicatie van merken die ze vertrouwen. 

4.Probeer nieuwe manieren om data te verzamelen

Denk bijvoorbeeld aan interactieve marketing en op interactie gebaseerde loyaliteitsprogramma’s (zie ook: “5 interactieve marketingcampagnes voor creatieve leadgeneratie”. Ze zijn perfect om je publiek beter te begrijpen, zodat je hun behoeften en verwachtingen kent. Hierdoor kan je ze gepersonaliseerde ervaringen bieden, ze belonen voor hun interacties met je merk en ze voorzien van inhoud die relevant voor ze is.

Case L’Oréal EMEA: Een effectieve strategie voor dataverzameling

Om first- en zero-party data te verzamelen, vertrouwde L’Oréal EMEA op interactieve marketing. L’Oréal EMEA wilde de informatie van zijn bestaande klanten verrijken en nieuwe klanten aantrekken. Hiervoor heeft het bedrijf met behulp van Qualifio in meerdere Europese landen een data capture programma opgezet. In iets meer dan een jaar tijd zijn er 700 campagnes gelanceerd, waarmee meer dan 5,5 miljoen gebruikers zijn bereikt.

Download hier de L'Oréal EMEA case

Conclusie

Er zijn dus verschillende manieren om met de data deprecation om te gaan. De uitdaging blijft om solide relaties met je publiek op te bouwen met respect voor privacy. Om dit te doen, lijken first- en zero-party data de juiste oplossing en interactieve marketing is een krachtige hefboom om data te verzamelen.

Over Qualifio

Qualifio is het leidende Europese first- en zero-party dataverzamelingsplatform voor consumer brands. Marketing teams leren hun klanten kennen dankzij onze twee complementaire SaaS modules:

  1. Qualifio Engage stelt hun in staat engagement en dataverzameling te genereren door gebruik te maken van quizzes, games, enquêtes, winacties en meer dan 50 andere interactieve formats.
  2. Qualifio Loyalty geeft hun de mogelijkheid om leden te belonen en te segmenteren met behulp van loyalty programma’s die zowel klanteninteracties als aankopen belonen.

Qualifio wordt gebruikt door meer dan 400 bedrijven wereldwijd zoals: Nestlé, L’Oréal, Unilever, PepsiCo, PSG, Disneyland, MediaMarkt, DPG Media, Talpa, Decathlon. Om meer te weten te komen, ga naar: https://qualifio.com/.

Qualifio is het toonaangevende Europese first- en zero-party dataverzamelingsplatform voor consumer brands. Wij helpen marketing teams hun klanten te leren kennen door interactieve en gegamificeerde ervaringen, die goede redenen geven om loyaal te blijven aan hun merk. VERZAMELEN Verzamel data en genereer betrokkenheid via quizzen, games, enquêtes, winacties en meer dan 50 andere interactieve formats. VERRIJKEN Verrijk uw database en beloon herhaalde klanten interacties met aantrekkelijke loyaliteitsprogramma’s.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!