Hoe branded content bij LINDA. het raakvlak zoekt tussen merk en media

Branded content is vaak een ingewikkeld huwelijk tussen merk, media en publiek

2 juni 2023, 14:30 2073 x gelezen

Voor merken biedt branded content een mooie mogelijkheid om mee te liften op het bereik en de reputatie van een mediatitel. De mate waarin de content branded is, daar zit het spanningsveld binnen het huwelijk. Is je merk te subtiel aanwezig, dan heeft het weinig effect (want niemand die onthoudt dat die video werd aangeboden door jouw merk). Ligt het er te dik bovenop, dan voelt het voor het publiek als reclamespotje.

Daniel Kok, Head of Strategy & Creative bij LINDA., komt over dit spanningsveld vertellen tijdens de volgende sessie van CS, het Genootschap van Contentstrategen, op 20 juni. En Daniel kan het weten, want hij was al betrokken bij branded (LINDA.-)content voor veel grote merken, waaronder Bol.com, Dyson, Uniekaas en Basic Fit.

Elke keer zoekt hij daarbij weer de juiste balans tussen branding (niet te veel, maar wel genoeg) en inhoud (die moet eigenlijk naadloos aansluiten op de andere, journalistieke content van LINDA.). En hij durft ook best merken te adviseren dat ze misschien eigenlijk nog niet klaar zijn voor een branded concent-campagne, bijvoorbeeld als hun naamsbekendheid (nog) niet hoog genoeg is.

Wat wij als contentstrategen natuurlijk vooral interessant vinden: hoe vind je het juiste raakvlak tussen merk en media, zodat het ingewikkelde huwelijk een goed huwelijk wordt en blijft? Zijn geheim: ‘maak content menselijk’. Dat betekent dat content ook mag schuren en af en toe een traantje mag oproepen. 

Schrijf je in of meld je aan voor de bijeenkomst op 20 juni!

Het wordt de tweede keer dat CS ‘live’ is. We zijn dit keer te gast bij Awesome Originals in Amsterdam. De tweede spreker, Vanja Mlinar, Co-founder en Creative director bij Awesome Originals (een video format agency gespecialiseerd in branded content), zal in zijn verhaal uitleggen hoe je eenvoudig short-form content maakt die geschikt is voor meerdere platformen – van TikTok tot Insta en Facebook. Want als je daar impact wilt maken, is het belangrijk om regelmatig te posten.

Volgens Vanja kun je gewoon gebruikmaken van long-form content die je al tot je beschikking hebt. Of, zoals Vanja het omschrijft: “Veel bedrijven hebben zelf niet in de gaten dat ze al op bergen van videocontent zitten die je makkelijk kunt omkatten naar short-form.”

En omdat we elkaar weer fysiek treffen, is er ook tijd voor een borreltje achteraf. Al was het maar omdat dit de laatste sessie van CS is voor de zomer en daar mag best op geproost worden!

Schrijf je in of meld je aan voor de bijeenkomst op 20 juni!
Freek Janssen
Content Strategist bij Philips

Creative strategists, with a (very) strong belief in two rules: (1) Put the audience first in every story you tell (2) Have a good time whilst doing so. Every piece of content create with enthusiasm, will be met with enthusiasm. I learned the storytelling metier in journalism. Then I helped businesses to improve the way they communicate; first at an international integrated comms agency, now in an integrated comms team at Philips. My sweet spot is building the bridge between strategy and execution. Specialties: storytelling, content strategy, messaging, media relations / PR.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!