Hier liggen marketeers ’s nachts wakker van
Interessante feiten en cijfers over ons vak, ik hou er van. Ook dit jaar keek ik daarom uit naar State of Inbound van HubSpot. HubSpot ondervraagt ieder jaar duizenden vooraanstaande marketeers over de hele wereld. De vragen hebben betrekking op de uitdagingen waarmee zij geconfronteerd worden, hun belangrijkste doelstellingen en de tactieken die zij gebruiken om hun doelstellingen te behalen. De uitkomsten worden gebundeld in het jaarlijkse rapport: State of inbound. Herkenbare en opvallende uitkomsten als je het mij vraagt. In dit artikel licht ik ze toe.
Marketing verschuift naar Sales
Het gaat allang niet meer vanzelf: het genereren van leads en klanten. Daar zijn inmiddels veel bedrijven wel achter. Ze moeten iets met hun marketingaanpak. Het moet beter, anders, maar bovenal effectiever. De drie belangrijkste doelstellingen van marketeers volgens het onderzoek zijn:
- Meer contacten en leads genereren
- Leads converteren naar klanten
- Meer winst uit bestaande klanten halen
Marketeers zijn dus met name bezig met het genereren van leads en deze om te zetten naar klanten. Dit vond ik een opvallende uitkomst. Hoewel ik dit de laatste tijd zelf ook vaak zie, viel mij het bij het lezen van dit onderzoek toch op. Bij veel bedrijven was dit niet heel lang geleden echt anders namelijk. Deze doelstellingen waren namelijk typische salesdoelstellingen en als marketing daaraan bijdroeg was dat mooi meegenomen. Marketing hield zich vaak meer bezig met de naamsbekendheid van de organisatie of het bewaken van het bedrijfsimago.
Deze gezamenlijke doelstellingen van marketing en sales betekenen dat een effectieve samenwerking tussen marketing en sales essentieel is. Anders kun je het behalen van deze doelstellingen wel vergeten. Dat een goede samenwerking belangrijk is, blijkt eveneens uit het onderzoek. Bedrijven waarbij een duidelijke Service Level Agreement (SLA) bestaat tussen marketing en sales, zien een grotere ROI op hun marketingactiviteiten.
Meer marketing budget met ROI
Dit is bovendien één van de grootste uitdagingen waar marketeers ’s nachts van wakker liggen: het aantonen van de ROI van hun marketingactiviteiten. Gevolgd door het verkrijgen van voldoende marketingbudget. Deze twee hebben ook veel invloed op elkaar. Uit het onderzoek blijkt namelijk, dat wanneer het marketingteam de ROI van hun activiteiten aantoont, de kans twee keer zo groot is dat ze meer budget krijgen.
Logisch eigenlijk. Op welke grond zou je anders kunnen aantonen dat er meer budget nodig is? Maar dan blijft de vraag: Hoe tonen marketeers hun ROI aan? Het is niet voor niets een onderwerp waar marketeers van wakker liggen..
Eén van de belangrijkste items is het gebruiken van de juiste tools. De meeste vooraanstaande marketeers geven aan gebruik te maken van marketing automation software. Dit geeft hen namelijk inzicht in de resultaten van hun inspanningen. Zo kun je ook gemakkelijk bijsturen waar nodig en stellen de resultaten niet teleur. Zo ziet 52 procent van de marketeers die marketing automation software gebruikt een grotere ROI dan het jaar ervoor. 11 procent van de marketeers die marketing automation software gebruikt, ziet dezelfde ROI als het jaar ervoor. Slechts 1 procent van de marketeers die marketing automation software gebruikt, ziet een lagere ROI.
Nu is marketing automation software niet de zogenaamde holy grail. Je moet het op een goede manier inzetten en gebruiken. In het onderzoek geven de succesvolle marketeers aan minstens drie keer per week hun statistieken te bekijken en te analyseren. Wat nog meer nodig is voor succes met behulp van marketing automation, schreef ik hier eerder in het artikel Waarom marketingautomatisering niet de oplossing is.
Outbound vs Inbound: who wins?
HubSpot zou HubSpot niet zijn als er in het onderzoek geen aandacht wordt besteed aan outbound vs inbound marketing. Uit het onderzoek blijkt dat één op de drie marketeers kiest voor inbound marketing in plaats van outbound marketing. Er is wel onderscheid te maken op basis van de grootte van het bedrijf.
- Bij bedrijven met 0 tot 25 medewerkers heeft 84 procent van de bedrijven een inbound strategie en 13 procent een outbound strategie.
- Bij bedrijven met 26 tot 200 medewerkers heeft 71 procent van de bedrijven een inbound strategie.
- Bij bedrijven met meer dan 200 medewerkers heeft 49 procent een inbound strategie en 48 procent een outbound strategie.
Grotere bedrijven hebben vaak ook meer marketingbudget, dus kunnen geld besteden aan grote outbound marketingcampagnes.
Bedrijven die zowel inbound als outbound marketing toepassen, zien via inbound een hogere ROI. Zo wordt een typisch outboundmiddel als paid advertising gezien als het meeste overschatte marketingmiddel. Maar liefst 57 procent van de marketeers kiezen liever voor een ander middel dan voor paid advertising. Opvallend hieraan is dat bijna de helft van dit percentage wel budget uitgeeft aan paid advertising, maar er dus eigenlijk niet in gelooft.
Outbound vs Inbound: het blijft waarschijnlijk nog lang een onderwerp van gesprek tussen de voor- en tegenstanders. De cijfers liegen er wat mij betreft niet om. Ik ben niet vies van outbound marketing, maar bevind mij weldegelijk in het kamp van de inboundmarketeers.
Meer leuke cijfers of feiten over het marketingvak? Ik houd me altijd aanbevolen!