Het Nieuwe Uitgeven (verslag)

15 februari 2007, 22:05

Het Nieuwe Uitgeven een verslagAl enige tijd geleden had ik me ingeschreven voor ‘Het Nieuwe Uitgeven’ georganiseerd door Media Plaza. Zoals zo vaak zat ik me de dag ervoor te bedenken wat ik daar ook al weer moest. Ik ben helemaal geen uitgever. Alhoewel ik produceer wel mijn eigen content en geef deze uit op mijn blog. Toch was dat niet de reden waarom ik me had ingeschreven. Nadat ik mezelf overtuigd had dat ik beslist leuke mensen ging ontmoeten, stapte ik de volgende ochtend in de trein naar Utrecht.

Opening Het Nieuwe Uitgeven

Bas van de Haterd van Media Plaza opent de dag. Dit evenement wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van EZ. EZ vindt het belangrijk dat het MKB, ICT integreert in haar onderneming. Het gaat vandaag vooral om de ketenintegratie in uitgeefland. Bij navraag blijkt dat zo ongeveer 20 bezoekers ook vorig jaar bij dit evenement zijn geweest. Zie hiervoor het verslag van Frank Janssen Het nieuwe uitgeven 2006.

Entertainment en media outlook 2010

John Middelweerd – Partners bij PriceWaterhouseCoopers (PWC).

Middelweerd gaf een uitgebreide toelichting op Entertainment & Media Outlook towards 2010. Een jaarlijks uitgevoerd onderzoek waar PWC 5 jaar vooruit kijkt naar de verwachtingen in de Entertainment & Media (E&M) markten. Het onderzoek is opgedeeld in een aantal onderwerpen.

  • Internet
  • Televisie
  • Radio
  • Kranten
  • Tijdschriften
  • Muziek
  • Film
  • Gaming
  • Boeken
  • Buitenreclame
  • Sport
  • Themaparken

Het boek of de PDFs kun je bestellen op de site van PWC. Om een PDF te downloaden moet je wel je gegevens achterlaten.

Middelweerd begon met het verhaal dat Time dit jaar jou heeft verkozen tot de belangrijkste persoon van het jaar. De gebruiker is de belangrijkste persoon. PMC geeft aan dat het aantal uren dat er TV wordt gekeken daalt. Het aantal uren dat we achter een PC zitten (eventueel TV kijken) stijgt. De gebruiker is steeds meer in controle over wat er wel en niet wordt gezien.

Voor muziek is er voor het eerst een dalende trend in het illegaal downloaden van muziek. Het blijft nog wel een groot deel van de koek. Daarna volgde een filmpje over hoe Dove de gebruiker wil laten zien dat het om de gebruiker gaat. We moeten ons niet gek laten maken door de media. Dove heeft op deze manier een effectieve manier van adverteren gevonden volgens PWC. Het filmpje is door vele miljoenen mensen wereldwijd gezien, een vorm van reclame.

In de televisiemarkt zullen de reclame-inkomsten stijgen. Hierbij komt ook dat er online steeds meer aanbieders zijn. Hierin worden ook de uitgave aan de kabeltarieven werden meegerekend. De kabelaars zullen langzaam maar zeker de tarieven steeds verder laten stijgen.

De krantenmarkt is ook nog stijgende, wel minimaal. Dit komt omdat het aantal mensen van 45 jaar en ouder in aantal toeneemt. Deze leeftijdscategorie leest nog steeds veel de krant. De betaalde oplagen zullen maar beperkt groeien, dit is een bedreiging. We zullen de komende tijd ook meer kranten in niche markten zien. Zoals in de UK waar een gratis financiele krant wordt alleen verspreid in de financiele regio in Londen bijvoorbeeld.

De bladenmarkt neemt wel verder af en dat komt omdat de bladen meer worden gelezen in de leeftijdscategorie van 25-35 jaar. In deze groep wordt het aantal mensen procentueel kleiner. PWC zegt dat een uitgever veel meer bladen zal moeten uitgeven voor een kleinere groep. Dit moet gebeuren door te experimenteren, snel reageren. Een blad op de markt brengen, enkel maanden onderzoek, loopt het niet, dan van de markt halen. Sneller nieuwe bladen ontwikkelen wordt een kans.

In de boekenmarkt zullen steeds meer digitale projecten ontstaan. De bestsellers zijn in deze markt, net als bij films (Block busters), erg belangrijk voor de totale omzet. Een voorbeeld van een digitale kans, in Japan lopen kinderen met een iPod met een gesproken boek. Dit soort initiatieven zullen in Nederland ook ontwikkeld moeten worden.

De Long Tail is extreem belangrijk voor de E&M branche.

the long tail

De 80% kant van de markt wordt steeds belangrijker voor deze branche. In de staart van de grafiek liggen de kansen.

Content is koning maar wel democratisch, en je merknaam is erg belangrijk zegt PWC. PWC anticipeert hier op met haar campagne voor PWC connectivity.

Long Tail van Bol.com

Michel Schaeffer – Commercieel directeur Bol.com

Bij navraag aan de zaal was een schatting dat ongeveer 30-40% van de zaal het boek ‘The Long Tail: How Endless Choice Is Creating Unlimited Demand’ van Chris Anderson had gelezen. Maar, een veel lager percentage heeft er in haar/zijn bedrijf ook echt iets mee gedaan. Schaeffer wil dat met deze presentatie proberen te veranderen.

De missie van Bol.com is “Ze willen de beste winkel worden in het Nederlandse taalgebied.”

Vorig jaar waren 71.000 Nederlandse titels te koop bij Bol.com. Van 69.000 titels is er vorig jaar ten minste 1 stuks verkocht. DE long tail in praktijk.

Voor de focus van een bedrijf is er volgens Bol een verschil in de traditionele retail en long retail omgeving. Bij retail is er een focus op inkoopafspraken. Terwijl bij de Long Tail de focus ligt bij leverafspraken. In de traditionele detailhandel heb je te maken met een begrenste ruimte. Afhankelijk van je schapruimte maak je afspraken met je leveranciers over hoeveel je kunt inkopen. In de Long Tail omgeving heb je lang niet alles op schap, maar zorg je dat de leverancier kan leveren.

Zo heeft Bol.com samen met een aantal leveranciers nu een nieuwe site opgezet vantoen.nu. Daar kun je allerlei klassieke boeken weer bestellen. Boeken die nergens te koop van zijn. Boeken waarvan een uitgever ook nu geen nieuwe druk uit zal brengen. De oplossing; Printing On Demand (POD). Ofwel het boek wordt pas gedrukt als het besteld is. Zo kun je nu bijvoorbeeld de Dood van Winnatou van Karl May weer bestellen. Dat is toch schitterend!

Voor een goede Long Tail is het zeer belangrijk dat je de juiste en veel product informatie hebt. Zo zijn er van boeken met een PDF een aantal pagina’s te lezen. Er is een samenvatting. Er zijn professionele recensies. Er zijn gebruikers recensies. Er zijn beoordelingen van de klanten. Zo ben je als geinteresseerde in staat een zo goed mogelijk beeld van het boek te vormen. Ook al heb je het niet fysiek in de handen.

Wat slaat Bol.com nu allemaal op van haar klanten: transacties, web interacties en nieuwsbrief interacties. Op basis van deze gegevens is Bol.com in staat een goed advies te geven van andere producten uit de winkel. Producten die waarschijnlijk passen bij jouw interesse.

Wat levert het op:

  • De anonieme aanbevelingen levert vele miljoen aan extra omzet op met vooral niche producten.
  • Nieuwsbrief: personalisering onderwerp van mail: 10% openen mail
  • Nieuwsbrief: inhoud op maat, +400% ten opzichte van standaard inhoud
  • Nieuwsbrief: gepersonaliseerde producten 20 – 30% nb omzet

Toekomstige ontwikkelingen:

  • Persoonlijke aanbiedingen in de front end op de website
  • expliciete personalisatie
  • bol.com business portal

Een zinvolle vraag was nog of ook de plank voorraad van de uitgever kon worden meegenomen op de site van Bol.com. Volgens Schaeffer kan dit na overleg.

Verder was er nog een zinvolle vraag van een echte Bol.com fan. Zij vroeg zich af waarom ze nu geen aanbieding ontvangt voor de Long Tail als vaste klant. De vaste boekenprijs was de korte reactie. En of het mogelijk is dat ze een signaal kan krijgen van boeken die op haar wensen lijstje staan als deze in de aanbieding zijn. Dit is ook nog een wens van Bol.com.

Gesproken boek

Maarten Verboom – Directeur/ bestuurder Dedicon

De markt voor Dedicon bestaat uit:

  • blinden en slechtzienden 126.000
  • Dyslectisch (medisch vastgesteld) 105.000
  • overige leesbeperkingen (denk aan lichamelijk gehandicapt 79.000

Meer en meer ook:

  • Senioren 320.000

Braille is voor de eerste groep niet echt een oplossing. Er zijn maar 1500 mensen in Nederland die braille echt goed kunnen lezen. Ook de boeken zijn een stuk dikker en zwaarder dan de standaard boeken. Ze hebben daarom altijd gezocht naar oplossingen van het gesproken woord.

Hierin hebben ze de trends gevolgd van de audiodragers met al haar beperkingen van snel verouderende cassettes. Naar 6 CDs voor een boek. Nu werken ze met een Daisy CD een bijzondere vorm van MP3 codering. Met Daisy CD past elke boek op een CD. Dedicon verzend 1.5 miljoen Daisy CDs per jaar, ongeveer 55.000 titels. Vorig jaar zijn er 130 nieuwe luisterboeken bij gekomen.

Gesproken internet

Karel Raven – Directeur Solutions Radio

Raven vertelde zeer enthousiast en gepassioneerd over de problemen die zij zien. De ouderen in de maatschappij gaan de aansluiting missen. De zogenaamde digibeten en de groepen al genoemd door Verboom zijn niet in staat om het internet te volgen. Ze kunnen niet lezen of het is te ingewikkeld om te doen, contact zoeken met internet, een PC… Terwijl wel alles verschuift naar het internet, van kerkradio tot verslagen van een raadsvergadering.

Volgens onderzoek (Eurostat) kan 37% van de Europese bevolking niet overweg met internet. Raven denkt dat dit percentage voor Nederland ongeveer gelijk is. Ondanks de hoge breedband dichtheid.

Voor deze mensen is er de webbox. Met deze box zijn ze in staat om een select gedeelte van het internet te ontsluiten door spraak. Sommige dingen zijn al in spraak zoals het nieuws of radio maar andere zaken worden ingesproken. Met een draaiknop een bevestigingsknop kan de gebruiker dit afgesloten gedeelte van internet bereiken.

Het was een zeer bijzondere presentatie. Eigenlijk was er geen ruimte in de tijd meer voor de demonstratie, maar op verzoek van de zaal mocht Raven de webbox demonstreren. Tip: bekijk de film van Solutions Radio de demonstratie zit aan het einde. Zeer interessant, de webbox zal ook naar het buitenland gaan.

Digitale dorpspleinen – User Generated Content

Ludo de Boo – Projectleider Digitale Dorpspleinen bij Wegener Dagbladen

De Boo gaf een leuke presentatie met humorvolle accenten. Hij liet eerst trots zien wat er allemaal onder Wegener valt en had dit ingedeeld in drie groepen;

  • de dagbladen bijvoorbeeld de Tubantia
  • de internet TV sites van de dagbladen bijvoorbeeld TubTV
  • de verticals bijvoorbeeld Autotrack en iLocal

Er zijn dus nu cameramensen toegevoegd aan de journalisten. Voor de TV extensies van de dagbladen worden nu ook beeldopnames gemaakt. Deze opnames zijn ook weer terug te vinden op de dorpspleinen. Op het Dorsplein zijn er 16 sites. Zo bekeken we samen met de Boo de site van Haaksbergen (grappig, daar heb ik gewoond).

Elk dorpsplein heeft dezelfde uitstraling. Telkens is er een selectie van nieuws van de lezers en van de Wegener.

dorpsplein Haaksbergen

Het was interessant om te zien hoe burgerjournalistiek wordt afgewisseld met ‘echte’ journalistiek. Er staan ook blogs op de dorpspleinen, bijvoorbeeld van een medewerker van de politie te Haaksbergen. Verder kun je de agenda van Haaksbergen en omgeving zien. Clubs en verenigingen kunnen een soort mini-site krijgen. Hiervoor is er in deze dorpskernen en steden uitgebreid uitleg gegeven aan deze clubs en verenigingen.

Deze burgerjournalistiek en de reacties kent ook een gevaarlijke kant. Ondanks registratie en controle IP adres kan het zijn dat er ongewenste content op komt. Daarom zijn er voor deze 16 dorpspleinen, 4 moderatoren aan het werk. Om bijvoorbeeld ongewenste content zo snel mogelijk te verwijderen.

De rol van de uitgever verschuift volgens Wegener dan ook meer naar; faciliteren, inspireren en modereren.

De sites krijgen gezamenlijk 120.000 unieke bezoekers per maand. Goed voor 1 miljoen pageviews. Dit in een lezersgebied van 600.000 mensen. Van de lezers van de site, is 56% geen lezer van de krant. Uit onderzoek is gebleken dat de abonnee met deze dorpspleinen een meerwaarde in het abonnement van de krant ziet.

Gebruikelijk in een community:

  • 0.1% evangelist;
  • 0,9% deelnemers;
  • 9% lezer
  • 90% passant

Dorpspleinen van Wegener:

  • 0.1% evangelist;
  • 5,4% deelnemers;
  • 27,5% lezer
  • 70% passant

Of het concept ook financieel haalbaar is is nog niet duidelijk. Het project heeft nu een jaar gedraaid. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat ze te laat zijn begonnen met het werven van adverteerders. Daar zijn ze nu actief mee bezig. Een banner op bijvoorbeeld het dorpsplein van Haaksbergen met 252.000 bezoekers levert EUR 100 – 300 per week op.

Met deze inkomsten (laag) en de kosten hoog (4 moderatoren) draait dorpspleinen nog verlies. Het project krijgt nog een half jaar de tijd om met actieve werving van adverteerders zich te bewijzen. Daarna wordt bepaalt hoe verder. Wegener heeft ondanks de commotie over dit project het gevoel dit de juiste weg is. Laat de gebruiker mede bepalen wat interessante content is.

Het Nieuwe uitgeven van Ilse Media

Paul Molenaar – CEO Ilse Media en COO Online & Media innovatie Sanoma uitgevers

Molenaar begon met een video van een ouder echtpaar wat zij allemaal deden met internet. Het was verrassend te zien wat ze allemaal al hadden op het gebied van nieuwe media. Een echtpaar van eind 50 naar mijn schatting. Grappig was ook dat ze onderling niet wisten dat ze een aantal dingen online deden. Zo speelde de man liedjes af op zijn telefoon die hij had gedownload. Fascinerende video, kijk naar de video in het begin van de presentatie om het zelf te zien Het Nieuwe uitgeven van Ilse Media.

De fundamentele verandering volgens Ilse:

“De juiste informatie wanneer het de consument uitkomt en niet wanneer het ons uitkomt.”

Ilse verwacht grote veranderingen bij de TV. Marges klein, veel aanbod, veel veranderingen op komst met digitale interactieve televisie. Daardoor zullen er commerciele zenders verdwijnen denkt Ilse.

Veranderingen in branche:

Geur (cultuur)

  • Zijn we in staat tot een dialoog
  • Hebben we een cultuur van plannen en vergaderen of van uitproberen
  • Vinden we elke klant belangrijk (1 op 1)

Gebouw (organisatie)

  • Kleinschalig
  • korte besluitlijnen
  • verlichte dictatuur
  • andere eigendomsverhoudingen

Geld (financien)

  • Omzetstromen veranderen ingrijpend
  • Inkomstenverhouding: advertenties 30% en gebruikers 70%

    Dit wordt B2B 70% en gebruikers 30%

Maar ook adverteerders gaan uitgeven, zoals bijvoorbeeld RedBull.tv. Dit zal ook meer gebeuren.

Uitgangspunten voor de toekomst

  • Welke informatie wil je waarom delen
  • Welk medium voor welke informatie
  • meerdere merken op categorie (verticals)
  • Consument is zowel klant als partner

En dat betekent

  • Investeren in kennis en kunde van personeel
  • Meer onzekerheid over marges

Want het nieuwe uitgeven…

heeft minder met uitgeven te maken, weinig met distributiekanalen, maar alles met kennis over en communicatie met de consument (en vrije verdienmodellen)

Video’s van de presentaties

Van de presentaties op deze dag zijn ook video opnames gemaakt. Een hele klas uit Leeuwarden volgde de gehele dag zelfs life via het internet.

  1. deel 1 opening en entertainment en media outlook 2010
  2. deel 3 de long tail van bol.com
  3. deel 3 Gesproken boek Dedicon
  4. deel 4 Gesproken internet Solutions Radio
  5. deel 5 Digitale dorpspleinen
  6. deel 6 Het Nieuwe uitgeven van Ilse Media
Erno Hannink
eigenaar bij ErnoHannink

Ik help zelfstandige professionals internet slim toe te passen zodat ze meer klanten krijgen. Stop met verkopen, start met klanten aantrekken en geniet van je gezin. Jouw ideale klant is de sleutel. Voor gratis tips om klanten te krijgen via internet abonneer je op de nieuwsbrief ernohannink.nl/gratis-nieuwsbrief/ Erno Hannink is mede-organisator van Better Business, Better World op 7 oktober te Amsterdam en mede-organisator SMC Amsterdam Initiator van de Social Media Club in Nederland, WordCamp Nederland en het Social Media Event. Verder kun je met mij verbinden op o.a.: LinkedIn Twitter Facebook

Categorie
Tags

4 Reacties

    Frans

    Off-topic: de link ‘ Het Nieuwe uitgeven van Ilse Media’ en ‘deel 6’ wijzen nu allebei abusievelijk naar ‘deel 5’.


    16 februari 2007 om 09:01
    ehannink

    @Frans dank voor de tip, is gecorrigeerd


    16 februari 2007 om 10:15
    media

    Prima verslag Erno; heb er nog een paar linkjes aan toegevoegd en hier en daar wat aan de opmaak veranderd. Blijft toch een lastige voor veel bloggers 😉

    Wat is nu je conclusie naar aanleiding van het bezoek? Wat vond je van het event zelf? Van de inhoud? En wat zijn de belangrijkste lessons learned?


    16 februari 2007 om 10:57
    ehannink

    Misschien is het wel mijn onbekendheid met de uitgeverswereld. En ja, ik denk dat het behoorlijk meetelt als je al zoveel weet van de organisatie en in de voorhoede van de markt staat.


    20 februari 2007 om 20:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!