Het einde van het Amerikaanse internet en nieuwsbrieven via sms’jes

12 oktober 2020, 13:00

Slides als communicatiemiddel, een sms-nieuwsbrief, letters omzetten in handschrift en een tool om stiltes in Zoom te voorkomen. Dat en nog veel meer in de nieuwe week van Koot!

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. Innovation by Design

Het artikel in Fast Company opent met de logische constatering dat het nu niet echt de tijd is voor feestjes. Toch is dit een positief verhaal want het gaat over de dertig winnaars van de verschillende innovatiecategorieën. Apps, steden, gezondheid, huis, finance en nog veel meer. Echt mooie en inspirerende voorbeelden. Het toont ook maar weer eens dat in welke situatie we ons ook bevinden: creativiteit is er gelukkig altijd. Beschikbaar voor een bijdrage aan een betere (en hopelijk andere) wereld.

2. Google Slides

Een opmerkelijke toepassing van Google Slides. Footlocker heeft een interactieve hub gemaakt voor sneakerheads om ‘de eindeloze wereld van Air Max’ op Google Slides te verkennen. De retailketen lanceerde het Google Slides-project als onderdeel van zijn ‘Discover Your Air’-campagne. Elke sectie is gevuld met traktaties, waaronder feiten, trivia-quizzen en productdiscussies, waardoor fans zich kunnen vermaken met de constant evoluerende lijst van Air Max-sneakers. De one-stop-shop voor Air Max bevat links voor aankopen, zodat bezoekers volledig op de hoogte zijn van sneak previews en product drops. Zien we hier de geboorte van een nieuw interactief communicatiekanaal? Klik maar eens door de experience van meer dan 100 slides. Best indrukwekkend.

3. The Daily Micro

De Daily Micro is een dagelijkse sms-nieuwsbrief. We zagen al de opkomst van de nieuwsbrief, maar deze variant gaat nog een stapje verder. Niet in je mailbox maar via sms. Dat doen ze door ‘grote’ verhalen helemaal terug te brengen tot de essentie. Dus optimaal tijdgebruik. Om The Daily Micro te testen is er de mogelijkheid om in vijftig berichten insights te krijgen van de grootste denkers uit Silicon Valley. Aangezien tijd een kostbaar iets aan het worden is, zou dit wel eens een nieuwe interessante toepassing kunnen zijn. Al was het alleen al omdat het niet in je al overvolle mailbox binnenkomt.

4. Sriram Krishnan

In de update van 21 juni maakten we melding van Sriram Krishnan over zijn poging om smaakmakers te interviewen voor zijn nieuwe nieuwsbrief ‘The Observer’. Voor het gemak begon hij meteen met Mark Andreessen (Netscape, a16z). En guess what! Het blijkt inderdaad niet zomaar een belofte want hier is zijn tweede editie. Dit keer met Daniel Ek, de oprichter van Spotify. En opnieuw is het een prachtig verhaal geworden. Ek doet dingen heel anders dan andere leiders. Ontdek hier zijn leiderschapsstijl, timemanagement, besluitvorming, Spotify’s impact op de wereld en nog veel, veel meer. Genieten!

5. Handschrift

We kennen allemaal de toepassing dat je handgeschreven teksten kunt omzetten in digitale tekst. Maar andersom had ik het nog niet gezien. Tot nu. Want nu is er Calligrapher. Tik een tekst en Calligrapher zet deze tekst middels een AI-technologie om in handgeschreven tekst. Je kunt kiezen uit negen verschillende handschriften met verschillende sub-stijlen. Dus mocht je handschrift enigszins onleesbaar zijn geworden, dan is dit wel een fijne toepassing. Downloaden van het resultaat kan natuurlijk ook. Doe de test maar op de site.

6. The end of the American Internet

Benedict Evans is inmiddels vertrokken bij a16z en werkzaam als zelfstandig analist. Maar zijn essays zijn er niet minder om geworden. Dit is een prachtige observatie hoe iets dat voor de rest van wereld al redelijk normaal was nu ook voor de Amerikanen werkelijkheid is geworden. Het internet is niet meer van de VS. En dat was het volgens hen wel.

7. Pinterest Stories

Alle social-mediabedrijven hebben inmiddels video, in de vorm van stories, toegevoegd aan hun pallet van mogelijkheden. En alle betekende dan bijna alle. Want Pinterest had deze optie nog niet. Maar ook dat is nu verleden tijd want sinds kort zijn stories ook op Pinterest mogelijk. Gelet op de groeiende mogelijkheden van video-commerce zou dit wel eens een interessante tool voor Pinterest kunnen gaan worden.

8. The Offer you cannot refuse

De nieuwe Steven van Belleghem. Onze vrolijke en vriendelijke Belgische marketingprofessor heeft weer een nieuw boek afgeleverd. De eerste recensies zijn opnieuw zeer positief. Vanwege de pandemie was er dus een virtuele boeklancering. Met als voordeel dat Van Belleghem een inkijkje geeft dat op video is vastgelegd. Hier kun je de boeklancering terugkijken, het verhaal van Van Belleghem en de aansluitende Q&A.

9. Google Hold On

Soms lijken toepassing zo voor de hand liggend dat je je afvraagt waarom men niet eerder op het idee is gekomen. Zeker als je anno 2020 in de telefonische wacht staat voor maken van een testafspraak. Google introduceert voor zijn nieuwe pixel-telefoon een speciale Hold On-button. Een digitale assistent neemt namens jou het wachten over en geeft een seintje als er aan de andere iemand begint te praten. Supercool en graag op alle platformen binnenkort!

1.0 Uhmmm

In tijden van Zoom is dit wel een aardige toepassing. Bij het inloggen voor een meeting is niet iedereen altijd op tijd. Dan ontstaan er van die vreemde stiltes. Uhmmm is hiervoor de ideale toepassing. Wanneer er namelijk een stilte valt begint de Uhmmm-applicatie een liftmuziekje te spelen. Wanneer er iemand begint te praten stopt de muziek vanzelf. Briljant!

Bonus

Hoe inspirerend om te ervaren hoe de 94-jarige David Attenborough mijn 23-jarige dochter overtuigt van de noodzaak dat we nu iets moeten doen om onze prachtaarde veilig te stellen voor later. Kijken dus. Op Netflix.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!