Handleiding: zo maak je een nieuwe Marketingfacts-website

Met mijn team ontwikkelde ik de nieuwe Marketingfacts-website. Een kijkje in de keuken in dit mooie project. Incl. 10-stappen handleiding.

18 mei 2022, 08:00 2061 x gelezen

Ja. We hadden bij Proven Context al veel websites gebouwd. Maar Marketingfacts.nl? Hét platform voor marketeers? Met 40.000 blogs, 150.000 reacties en een community van duizenden marketeers? Dat gaf net wat extra dynamiek. Hierbij een blik in de project-keuken. Van offerte tot realisatie.

“Paul”, zei ik tegen onze senior developer, “Er gaan vele honderden marketeers, conversie-specialisten en developers kritisch kijken naar onze nieuwe Marketingfacts-website. Het moet dus écht goed zijn! Makkelijk, snel, gelikt. “Ok”, zei Paul met een wat stoïcijnse blik. “Niet veel anders dan normaal dus.”

Stap 0: Het probleem van de oude website

Het begin. Als Proven Context blogde ik af en toe voor Marketingfacts. Vanuit die positie als blogger merkte ik een klein jaar geleden dat de nieuwsbrief en site nogal haperden. Raar, dacht ik, bij zo’n gerenommeerd platform. Ik kletste met wat mensen binnen Marketingfacts-team en wat bleek: de visie was rijp voor een nieuwe website. Daar lag een mooie opening. We doken erin.

Stap 1: De old-school brochure 

We zijn geen enorme agressieve pitbulls bij Proven Context. Maar zulke mooie opdrachten: daar loop je net even wat harder voor. We sleepten onze old-school papieren brochure er weer bij. Die sturen we naar interessante partijen, nadat we eerst via LinkedIn, telefoon of e-mail contact hebben gehad.

Zo’n brochure: werkt dat nog? Jazeker! Een brochure blijft liggen op een bureau. Hij trekt aandacht en wordt meerdere keren fysiek aangeraakt. Je komt dus steeds weer in beeld. Vergelijk dat maar eens met een email. De marketingkracht van papier is groot, schreef ik al eerder.

Het papier werkte. We gingen in overleg met Marketingfacts.

Stap 2: Afspraakrondes 

Zo’n 10 maanden voor livegang sprak ik hoofdredacteur Luuk Ros op het kantoor van BBP-media, de uitgever waar Marketingfacts onderdeel van is. Ik kende Luuk een beetje van een chit-chat bij de jeu-de-boules-borrel en de immer positieve feedback op mijn blogs ;-). 

Het eerste gesprek ging volle bak de diepte in. Van commerciële kansen en mooie internationale marketingsites, tot redactionele uitdagingen en wensen van bloggers. Meerdere gesprekken volgden. Aandeelhouders NIMA en BBP-media keken direct én indirect mee.

Stap 3: Offertraject

Het offertetraject. Eigenlijk een vrij makkelijke ronde. We bleken inhoudelijk beter voorbereid en ook voordeliger dan andere partijen. Ook hadden we vaker vergelijkbare redactieplatforms opgezet. Op inhoud, ervaring en prijs kregen we snel de gunfactor. Tenminste, dat denk ik. Want helemaal transparant is zo’n proces natuurlijk niet.

Stap 4: Specificaties en nieuwe offerte

Een stapje terug. 

Door dieper in de website te duiken, bleek dat eigenlijk voor veel onderdelen geen oplossing in techniek was bedacht. De vraag hoe alles in detail moest gaan werken, bleek onvoldoende beantwoord. En dus de diepte in met z’n allen. Hoofdredacteur 2, Matthijs, was inmiddels aangehaakt. Opnieuw alle details op een rij. Veel méér details eigenlijk. Specificaties en wensen werden in kaart gebracht. 

Het was een fase waarvan je achteraf denkt: wat hebben we toen precies gedaan? 

Het was een fase waarvan je achteraf denkt: wat hebben we toen precies gedaan? Maar eigenlijk was dit dé essentiële fase. Tijdrovend, dat wel. Maar deze fase heeft ons in het proces veel tijd gescheeld en hierdoor zijn zeker discussies achteraf voorkomen.

Stap 5: Interactie ontwerp (UX/UI)

Wat er moest komen, was inmiddels duidelijk. Nu de invulling:

  • Wat komt waar te staan? 
  • Welke pagina’s moeten er komen?
  • Wat komt in het menu?
  • Welke onderdelen komen op welke pagina terug? 

Voor sommige klanten maakte ik een basic UX-schema. Soms kon dat prima. In dit geval heb ik dit stuk samen met onze UX- (en grafisch) vormgever opgepakt. Dat betekende twee vliegen in één klap. Het interactie ontwerp / UX-schema stond namelijk zo goed, dat het daarna slechts ‘ingekleurd’ hoefde te worden door onze designer.

Stap 6: Contentmigratie

Paul, de senior developer uit alinea 1 van dit verhaal, was ook al aan de gang. 40.000 artikelen van het oude CMS (Expression Engine) moesten naar het nieuwe CMS (WordPress) worden overgezet. 

40.000 artikelen moesten van het oude naar het nieuwe CMS worden overgezet. 

Bloggersprofielen moesten ook over. Gebruikers ook. Afbeeldingen ook … voor een deel. Reacties ook. 

Het mooie van development anno 2022: er zijn heel veel diepte-specialisten. Ook voor datamigratie. Wij werken daarvoor met een fijne partner die slechts één ding doet: inhoud van websitesysteem A naar websitesysteem B overhevelen. Uiteraard met goede aansturing.

De migratie van 40.000 blogposts was een succes. Slechts kleine zaken, bijvoorbeeld de foto’s van bloggers, bleken niet mee te kunnen. De rest allemaal wel.

Lees ook: Marketingfacts is helemaal nieuw!

 

Stap 7: Design

Misschien wel de kortste stap. Door het goede interactie-ontwerp en door de stijl van onze vormgever Sander. Op het design kwamen uiteraard aanpassingen. Maar geen rigoureuze nieuwe stijlen. Bij versie 5 (wat erger klinkt dan het was) waren we klaar.

Stap 8: Techniek 

Ok. Even de balans opmaken:

  • Specificaties: check
  • Design: check
  • Wensenlijst: check
  • Migratie: check

We konden aan de slag met de techniek. Eigenlijk was ook dat een smooth proces. Zelfs contacten met veel betrokken externe partijen, zoals BBP Media, PI Marketing, NIMA, liepen prettig. Een berg aan reminder, e-mails en belletjes. Maar verder perfect. De kleur rood kwam in ons planningsoverzicht weinig voor. We waren ‘on track’.

Stap 9.1: Test en content

  • Testronde 1 deden we intern met het ons Proven Context-team. Zoals altijd. Hup, de eerste 17 bugs eruit en dan doorsturen naar de klant.
  • Testronde 2 was niet standaard. De site werd expliciet getest door drie ervaren bloggers: Aaron Mirck, David Brinks en Jochem Koole (waarvoor dank). Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts, testte zelfs ook mee! 

Uit de test twee kwamen wel wat wensen, maar geen grote fouten. Klopje op de schouders van de developers. Luuk en Matthijs tegelijkertijd gingen aan de slag met content. Een live test was het. Tekst, links, afbeeldingen, video, embeds. Alles werd bekeken. Zelf deed ik ook nog een tweede test. Praktische zaken werden opgelost. 

Bloggerspet v.s. Bureaupet 🧢

Even een uitstapje: als blogger was ik al drie jaar betrokken bij Marketingfacts. Drie jaar lang had ik een bloggerspet op. Nu had ik bureaupet op.

De opmerking “Ja, maar als ik dan weer even mijn bloggerspet opzet dan …” kwam regelmatig terug in het proces. Een hele handige dubbelfunctie dus.

Stap 9.2: Losse eindjes

“Is de lijst met redirects compleet?”, “Zullen we toch die categorie toevoegen”, “Is de nieuwsbrief-stijl al aangepast?”, “Wat hadden we ook al weer afgesproken over het uitklapmenu?”, “Kunnen we al definitieve artikelen plaatsen op de beta-website?”, “Is alle statische content gevuld?”, “Wanneer komt die laatste contentmigratie?”

De losse eindjes. Altijd een licht chaotisch proces. Onvermijdelijk. En ook wel weer leuk. Alle betrokkenen vormen één team. Een hecht proces. Hier en daar een discussie over kleine issues. Knopen worden doorgehakt.

Stap 10: LIVE

Even domein omzetten naar de nieuwe site en … feesten maar. Nou, ehmmm, nee. “Live” betekent: domein omzetten, gelijk de redirects doorvoeren en vervolgens héél veel checks.

  • Komen formulieren binnen?
  • Werken de links goed?
  • Worden e-mails goed verstuurd?
  • Werkt de vacature-feed?
  • Staan de NIMA-trainingen erin?  

Live gaan is nooit saai. Er gebeurt altijd wel iets onverwachts. Oplossen maar.

En dan: de bezinning. Je pakt eigenlijk je oude werk weer op. Marketingfacts plaatst ‘gewoon weer’ artikelen. Wij richten ons ‘gewoon weer’ op die klanten die even wat minder aandacht van ons kregen.

Gelukkig is er tijd om te genieten. Een intensief en positief creatief proces is weer voorbij. Of… begint het nu pas? Want de website is eigenlijk pas stap 1 van de nieuwe fase waarin Marketingfacts zich begeeft en waarin wij ons met veel plezier mengen!

Olaf Geysendorpher is directeur en eigenaar van Communicatiebureau Proven Context. Met zijn bureau pakt hij uitdagingen op in Copywriting, SEO, Websites en Marketing. Geinig weetje: Olaf heeft met z'n team ook deze Marketingfacts-website ontwikkeld 🙂

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!