Growth hacking anno 2018: de allerbeste tools

7 mei 2018, 09:15

Growth hacking is het helemaal (Ingrid Archer schreef er eerder een blog over): een bedrijf of startup zo snel mogelijk laten groeien, op een slimme manier, zonder dat het (al te veel) geld kost. De ideale growth hacker heeft daarom een zeer analytische blik en een brede kennis van de nieuwste trends op het gebied van marketing nodig. Maar misschien nog wel belangrijker: hij of zij kent de nieuwste tools en weet deze ook op de juiste manier in te zetten.

Met de juiste growth hacking-tools kun je tot in detail je doelgroep analyseren en relevante informatie verzamelen. Je stelt vast waar de doelgroep in geïnteresseerd is en via welk medium, of op basis van welk design ze dit het liefst aangeboden krijgen. Er zijn honderden tools die je hiervoor kunt gebruiken. Vijf handige tools op een rij, die ieder iets anders doen en waar je zeker iets aan hebt.

1. Qualaroo

Deze tool is gemaakt door niemand minder dan Sean Ellis himself, dé bedenker van de term en betekenis van ‘growth hacking’. Qualaroo helpt je om inzicht te krijgen in de meest relevante informatie van je doelgroep. Je kunt het browsing-pad van je doelgroep volgen, zodat je precies weet waar deze wel of niet in geïnteresseerd is. Dit doe je bijvoorbeeld door te analyseren wat de meestgebruikte zoektermen zijn of hoe lang een bezoeker op een bepaalde pagina blijft. De tool helpt je vervolgens om op basis van de vastgestelde behoeften een gepersonaliseerde website aan de potentiële klant te tonen. Qualaroo is daarmee een soort combinatie van Google Analytics en een webdesign-tool. Het helpt je om vast te stellen wat de doelgroep wel en niet wil zien en dit ook direct te implementeren.

2. CrazyEgg

Met CrazyEgg kun je zien welke acties de bezoekers van je website wel en niet uitvoeren. Je kunt vaststellen waar ze klikken, hoever ze scrollen en waar ze vandaan komen. Je upload snapshots (foto’s) van je pagina en de tool doet de rest. Door middel van verschillende kleuren in de vorm van vlekken, stipjes of golven, kun je precies zien wat voor acties er geweest zijn. Alle clicks worden zichtbaar en je kunt vaststellen tot hoever mensen naar beneden scrollen. Dit geeft je een goed beeld de effectiviteit van de inrichting van je website. Bereikt jouw doelgroep de CTA’s en de advertenties die het moet bereiken? En hoe vaak wordt er concreet op geklikt? Als deze resultaten tegenvallen, weet je dat je je site eventueel anders kunt inrichten. Want bij growth hacking geldt niet voor niets: meten = weten.

3. BuzzSumo

Deze tool is meer gericht op de content die je website bevat. Het helpt je te bepalen welke content het beste werkt bij de keywords die je in gedachten hebt. Daarnaast helpt de tool je ook met de titels die je kunt gebruiken. Voer je keyword in en BuzzSumo toont de meest bezochte en gedeelde websites die dit keyword bevatten. Op basis daarvan kun je precies zien waar mensen in geïnteresseerd zijn met betrekking tot het keyword en zie je ook welke titels de doelgroep het meest aanspreken. Daarnaast laat de tool je zien via welke kanalen de artikelen of websites het meest gedeeld worden, zodat je kunt bepalen voor welk medium het topic bij uitstek geschikt is. Een handige tool om mee te voorkomen dat jr teksten schrijft over onderwerpen die niet interessant blijken voor jouw doelgroep.

4. UsabilityHub

Deze tool is speciaal bedoeld om snelle testjes te doen, waarmee je kunt bepalen of het design voor je website werkt. Zo kun je een test panel bijvoorbeeld de vijfseconden-test laten doen. Deelnemers krijgen vijf seconden het ontwerp van de homepage van je website te zien en krijgen vervolgens vragen over wat en hoeveel ze hiervan onthouden hebben. Een goede manier dus om vast te stellen of je ontwerp wel of niet aanslaat bij je doelgroep. Naast de vijfseconden-test zijn er ook verschillende andere korte tests waarmee je kunt checken welk logo het meest aanspreekt en of gebruikers snappen via welke weg ze een aankoop kunnen doen. Het allermooiste van deze tests is dat je ze kunt uitvoeren op basis van het beoogde design van je website, zonder dat je deze al volledig gebouwd hebt. Je kunt dus eerst analyseren of je design geschikt is, voordat je tijd en energie steekt in de implementatie ervan.

5. OptinMonster

OptinMonster is een simpele tool waarmee een poging gedaan kan worden om de bezoekers van je website aan te spreken, wanneer ze op het punt staan de site te verlaten zonder een actie uitgevoerd te hebben. Op het moment dat de cursor van de gebruiker richting het kruisje van de pagina beweegt, zorgt OptinMonster ervoor dat er een pop-up in beeld springt. Hierin kun je dan één van je USP’s weergeven, of een vraag of aanbod tonen. Dit kan er net voor zorgen dat de bezoeker toch overgehaald wordt om nog op de website te blijven en misschien zelfs een actie uit te voeren.

Growth hacking done right

Deze slimme growth hacking-tools maken het werk alleen maar makkelijker en geven meer inzicht. En het leuke is: je hoeft geen moeite te doen om er eentje uit te kiezen. Je kunt prima meerdere tools combineren en tegelijk inzetten om de groei te vergroten.

Ilse van der Wal
contentmarketeer bij Good Company

Ilse is gek op taal. Ze houdt ervan een perfecte tekst te creëren door te spelen met synoniemen en woordvolgordes. Daarnaast blijft ze graag op de hoogte van de digitale trends op de arbeidsmarkt en op de werkvloer. Haar interesses liggen bij thema’s als tech en online marketing, maar ook bij carrière en lifestyle. Genoeg inspiratie voor leuke blogs dus.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!