Groene stroom

5 april 2003, 12:43

Groene Stroom

Het aantal groene-stroomklanten is in 2002 nagenoeg verdubbeld van 775.000 in januari 2002 naar 1,4 mln in januari 2003. In totaal neemt momenteel eenvijfde van de Nederlandse huishoudens elektriciteit af opgewekt uit wind, water, zon en/of biomassa. Dit ondanks dreigingen van de overheid om de stimulering van duurzame energie stop te zetten. Dat blijkt uit een onderzoek van Greenprices, de prijsvergelijkingssite voor groene energie.

Opvallend daarbij is dat het aantal groene-stroomklanten vooral in de tweede helft van 2002 is gestegen. En dat terwijl de plannen van het demissionair kabinet juist in die periode bekend werden en voor grote onrust zorgden in de energiewereld. Precies ??n jaar na de liberalisering van de markt, 1 juli 2002, telde Nederland 1 mln klanten van groene energie; een stijging van 300.000 afnemers ten opzichte van het begin van 2002. Na 1 juli stapten nog eens 400.000 Nederlanders over op duurzame elektriciteit.

“De bezuinigingsplannen van het kabinet zijn duidelijk niet van invloed geweest op de keuze van consumenten voor groene stroom”, aldus een woordvoerster van Greenprices. Wat daarbij waarschijnlijk een rol in heeft gespeeld is de toezeggingen van energiebedrijven om hun prijzen voor groene stroom per 1 januari 2003 niet te verhogen. Een belofte die volgens Greenprices ook terugkomt in de nieuwe tarieven van dit jaar voor dit product. Want ondanks de van overheidswege ingevoerde ecotax (REB) op groene stroom van 1,75 eurocent per kWh zijn er inderdaad geen enorme prijsverhogingen te zien. “De meeste energiebedrijven bieden groene energie nog steeds voor een lagere prijs dan grijze energie aan”, aldus de organisatie.

Naast het aantal klanten verdubbelde in 2002 ook het aantal aanbieders van groene stroom. Waren er begin vorig jaar, naast de elf traditionele energiebedrijven, nog slechts een drietal nieuwkomers actief, begin 2003 is dat aantal gegroeid tot vijfentwintig. Echte Energie, een 100% aanbieder van duurzame energie, was de eerste nieuwkomer die zijn entree maakte op de vrije markt. Rond februari 2001 jaar startte deze nieuwkomer met een bescheiden wervingsactie. Na Echte Energie volgde al snel Energieconcurrent -inmiddels omgedoopt tot Greenchoice- dat zich van de andere groene-stroomaanbieders wil onderscheiden door met name een lagere prijs. United Consumers maakte in december van dat jaar zijn entree op de vrije markt voor duurzame energie. Dit jaar zijn nog eens een tiental nieuwe aanbieders aan dit rijtje toegevoegd, die elk vanuit een eigen invalshoek de klant aan zich proberen te binden. Hieronder bevinden zich Caplare (dat zich vooral richt op allochtonen), Yourenergy (die de klant laat meedelen in de winst) en Energiebedrijf.com (‘prijsstunter’).

“Van de nieuwkomers komen vooral Greenchoice en Energiebedrijf.com sterk op”, aldus de Greenprices-woordvoerster. Zo telt Greenchoice momenteel ruim 50.000 afnemers. Energiebedrijf.com levert momenteel groene stroom aan 50.000 Nederlandse huishoudens en 5.000 kleine bedrijven. Klanten die bij deze ondernemingen groene stroom afnemen, kunnen rekenen op een besparing die kan oplopen tot zo’n 10 tot 15%.

Door de grote toeloop van nieuwe aanbieders kan het ook niet anders dan dat het marktaandeel van de traditionele aanbieders is gedaald, namelijk van 98% naar 91%. Nuon en Essent zijn echter nog steeds de grootste spelers.

Bron:

http://www.greenprices.nl/

Wat kunnen we verder nog op Internet vinden over groene stroom?

Forum waarin wordt gediscussieerd over thema’s rondom groene energie:

http://www.electus.nl/forum/

Groene-energieprijzen:

http://www.groene-energieprijzen.nl

Groene stroom: Boerenbedrog of een weldaad voor ons milieu?

http://home.hetnet.nl/~milieustichting/twaalf.htm

Nuon beste met promotie groene energie

http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Business/13693.html

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!